singapore-resa

Resa till Singapore,
Singapore

Klicka på bilden för större format

Resa till Singapore, Singapore

singapore, resa till singapore, rainer stalvik

Singapore

Singapore är ett litet och mycket modernt land, bitvis nästan futuristiskt med all sin vackra och djärva arkitektur! Stora delar av det gamla Singapore är däremot försvunnet. Eftersom Singapore är en frihandelszon finns det mycket att köpa till konkurrenskraftiga priser för shoppingsugna! En del av besöket här är all den goda maten man kan få tag i på allt från små enkla gaturestauranger till lyxiga krogar. En resa till Singapore är ett besök i ett lite annorlunda Asien.

Allmänt om resan

Malaysia och Singapore var två länder i Asien som jag ännu inte besökt, men som jag funderat länge på att besöka och nu hade ett lämpligt tillfälle infunnit sig. Tyvärr var detta inte bäste tiden klimatmässigt sett då det var regnperiod och guideboken avrådde från resor i östra delen av landet på grund av monsunregn. Västra delen av Malaysia skulle dock gå bra att besöka då det normalt sett inte regnar lika mycket här. Vad var sevärt i västra Malaysia?

Reseplanering

Med hjälp av guideboken från Lonely Planet började jag skissa på ett reseupplägg som skulle ta mig till de mest intressanta platserna i västra Malaysia, och så ville jag gärna besöka Singapore när jag var så nära. Resan skulle börja och sluta i Kuala Lumpur, Malaysias huvudstad.

Två städer var givna, Malacka i västra Malaysia och Georgetown på ön Penang för båda hade gamla stadskärnor som var med på UNESCO:s lista över världsarv. Jag ville också ha naturupplevelser i form av djungelvandringar. Lämpligast för detta var Cameron Highlands, ett område öster om staden Ipoh med bergstoppar på över 2 000 meters höjd. För att nå dessa platser skulle jag använda mig av lokala bussar och tåg.

Efter två dagar i Kuala Lumpur tog jag tåget till Singapore och därifrån en buss till Malacka. Från Malacka blev det en lång bussfärd till Georgetown och från Georgetown åkte jag med två bussar, en dålig och en riktigt dålig, till Tanah Rata i Cameron Highlands. Från Tanah Rata åkte jag tillbaka till Kuala Lumpur med ännu en dålig buss.

Säkerhet i Singapore enligt UD

Den personliga säkerheten får anses vara god. Våldsbrott mot västerlänningar tillhör ovanligheterna i Singapore och med normala försiktighetsåtgärder bör man som utlänning kunna leva tryggt. Fickstölder förekommer.

För aktuell information om säkerhetsläget se UD:s information   Din resa utomlands

Flygresan

Från Göteborg flög jag till Kuala Lumpur via Frankfurt (11 tim) och från Kuala Lumpur flög jag till Göteborg via Amsterdam (12 tim). Två långa flygningar med Malaysian Airlines som gick  helt problemfritt. Malaysian bjöd på god service under båda resorna.

Boende

Under hela denna resa bodde jag på hotell bokade via Internet. Jag sökte inte efter de absolut billigaste rummen utan ville ha ett rum i enklare, men rent hotell. Det billigaste hotellrummet hade jag i Malacka som kostade MYR60 , lite drygt SEK 130:-. Detta rum var också resans sämsta eftersom hotellet låg vid en hårt trafikerad gata. Resans dyraste hotellrum hade jag i Singapore, som kostade cirka SEK 500:- per natt (billigt för att vara i Singapore). Rummet jag hade bokat på Twin Pines Lodge i Tanah Rata, Cameron Highlands vägrade jag att bo i för att det var mörkt, smutsigt och luktade unket. Det bytte jag bort mot ett i KRS Lodge istället, som var rent och fräscht när jag flyttade in, men städades inte under mina fyra nätter på hotellet, trots tillsägelse. KRS Lodge har samma ägare som Twin Pines Lodge och tydligen är städning inte så viktigt på dessa två hotell…..

Kostnader

Generellt sett är det billigt att besöka både Singapore och Malaysia.

Hotellrum i Singapore är dock betydligt dyrare än i Malaysia. Om man går på lokala restauranger kan man äta en mycket god måltid för SEK 12-15:- i Malaysia medan den går på SEK 15-20:- i Singapore. En öl på restaurang i Malaysia kostar omkring SEK 25 – 30:-, något dyrare i Singapore. En sträcka med MRT:n i Singapore kostade cirka SEK 5:- och i Malaysia SEK 2.50. Köper man en buss- eller tågbiljett i Singapore blir den dubbelt så dyr mot om man köper den i Malaysia. Att åka långfärdsbuss i Malaysia var både bekvämt (oftast) och billigt. Biljetten, sju timmars bussresa, från Malacka till Georgetown kostade cirka SEK 85:-. Från Tanah Rata till Kuala Lumpur kostade bussbiljetten cirka SEK 62:- och resan tog fem timmar. (Här åkte jag med resans sämsta buss).

Resa till Singapore

Singapore

Jag kom till Singapore med tåg från Kulala Lumpur. Det var en trevlig och behaglig åktur, med två timmars försening. Tyvärr var det inte mycket att se på under resan då den till största delen gick genom tät djungel. Istället blev det en hel del läst och så hade jag en trevlig pratstund med en man från Singapore som bodde i London.

Min bas i Singapore var Fragrance Hotel Emerald i stadsdelen Geylang, ett av stadens nöjeskvarter. Hotellet låg en bit in på en gata varför det var lugnt på hotellet, men jag passerade alltid en del ”flickor”, på väg till och från detta, som höll till på smågatorna runt huvudgatan Geylang Road. Helt ofarligt dock. Från hotellet var det nära till busshållplats och cirka 10 minuters gångväg till närmaste MRT-station varför det var lätt att ta sig till andra delar av staden.

Det finns en hel del sevärdheter att besöka och jag hade valt ut några vid planeringen av resan. Det som fascinerade mig i stor omfattning var den fantastiska moderna arkitekturen som finns över hela staden. Under mina tre hela dagar i Singapore tittade jag, bland annat, på det stora pariserhjulet The Singapore Flyer, det världsberömda Raffles Hotel, nästan lika berömda Fullerton Hotel, St Andrews Cathedral färdigbyggd år 1838, det populära kinesiska templet Kuan Im Thong Hood och ett av stadens äldsta kinesiska tempel Thian Hock Keng, de indiska templen Sri Krishnan, Sri Srinivasa Perumal med sina vackra statyer, Sri Mariamman och Sri Veeramakaliamman, Theatre on The Bay, Merlion statyn vid The Boat Quay, The Clarke Quay med sina restauranger, Stadshuset, det gamla parlamentet, statyn av Singapores ”grundare” Thomas Stamford Raffles, den imponerande Sultan moskén byggd 1825 och den vackra Malabar moskén och naturligtvis besökte jag olika shoppingcentra som Marina square med det höga Millenia Tower och Orchard Road, Singapores mest berömda shoppinggata. Givetvis besökte jag också en av Singapores största färskvarumarknader Geylang Serai. För att få distans på mina stadsvandringar besökte jag Bukit Timah Nature Reserve med Singapores högsta berg (163 möh).

Trots att jag lämnade hotellet senast kl 08.30 varje dag och promenerade runt i staden hela dagarna hann jag inte med att besöka allt jag ville!

Singapore var en mycket trevlig bekantskap! Jag kommer att minnas den futuristiska arkitekturen och all god mat som jag åt på olika lokala restauranger.

singapore, resa till singapore, singapore

Att resa runt i Malaysia och Singapore var en trivsam upplevelse under lätta förhållanden. Res hit och upplev det brokiga folklivet, den goda maten, de brusande städerna, den fuktiga djungeln och de vackra stränderna, vilket jag tyvärr inte gjorde på denna resa.

Resan gjord 2010

För mer information  Singapore-Grundfakta   Singapore-Landsfakta

Under denna resa besökte jag både Singapore och Malaysia.
Läs om resan i Malaysia     malaysia-resa.

Min gamla hemsida

Det finns många intressanta och spännande länder.
Läs om några av dessa på min hemsida