malaysia-resa

Resa till Malaysia,
Kuala Lumpur, Malacka, Penang mm

Bilder märkta (U) visar ett av UNESCO utsett världsarv
Klicka på bilden för större format

Resa till Malaysia, Kuala Lumpur, Malacka, Penang mm

kuala lumpur, batu caves, malacka, georgetown, penang, tanah rata och cameron highlands var några platser jag besökte på denna resa till malaysia, rainer stalvik

På denna resa besökte jag Malaysia och Singapore. Reseinformationen om Singapore finns under singapore-resa

Under min resa i Malaysia möttes jag ofta av ”Hello Sir, where are you from?”. När jag svarade att jag var från Sverige var det många som trodde att jag kom från Schweiz, våra länder förväxlades ganska ofta. När jag förklarat Sveriges geografiska läge började många män räkna upp namn på svenska fotbollsspelare! Detta är ett litet exempel på det intresse som malaysier visar besökare i deras land. Vilken skillnad detta var jämfört med med den föregående resan till de baltiska länderna, i vilka människor var allt annat än trevliga.

Det är lätt att resa runt i Malaysia. Här finns tåg till ett antal destinationer och ett utmärkt nät av bussar och båtar som täcker in övriga platser som en turist kan tänkas besöka. Många talar engelska varför det är lätt att göra sig förstådd. Här finns vackra stränder att slöa på och djungel för den som vill vandra i en spännande miljö. Malaysia är ett bra land att ”träna sig på” inför rundresor i lite mera ”hårdresta” asiatiska länder.

Bland det jag kommer att minnas bäst från min resa i Malaysia är den mycket goda maten, som man får oavsett var man äter, men jag valde bort godsaker som kycklingfötter, koskalle, groda och grispenis. Som en malaysier sade till mig ”Vi lever för att äta”.  Annat jag kommer att minnas med glädje är besöken i Malackas och Georgetowns gamla stadskärnor, som båda är med på UNESCO:s världsarvslista, trängseln på nattmarknaderna i landets huvudstad Kuala Lumpur och djungelvandringarna i Cameron Highlands där jag också fick se den sällsynta rafflesia arnoldii, världens största blomma. Jag var även med om en upplevelse i Kuala Lumpur som kunde ha slutat riktigt illa.

Allmänt om resan

Malaysia och Singapore var två länder i Asien som jag ännu inte besökt, men som jag funderat länge på att besöka och nu hade ett lämpligt tillfälle infunnit sig. Tyvärr var detta inte bäste tiden klimatmässigt sett då det var regnperiod och guideboken avrådde från resor i östra delen av landet på grund av monsunregn. Västra delen av Malaysia skulle dock gå bra att besöka då det normalt sett inte regnar lika mycket här. Vad var sevärt i västra Malaysia?

Reseplanering

Med hjälp av guideboken från Lonely Planet började jag skissa på ett reseupplägg som skulle ta mig till de mest intressanta platserna i västra Malaysia, och så ville jag gärna besöka Singapore när jag var så nära. Resan skulle börja och sluta i Kuala Lumpur, Malaysias huvudstad.

Två städer var givna, Malacka i västra Malaysia och Georgetown på ön Penang för båda hade gamla stadskärnor som var med på UNESCO:s lista över världsarv. Jag ville också ha naturupplevelser i form av djungelvandringar. Lämpligast för detta var Cameron Highlands, ett område öster om staden Ipoh med bergstoppar på över 2 000 meters höjd. För att nå dessa platser skulle jag använda mig av lokala bussar och tåg.

Efter två dagar i Kuala Lumpur tog jag tåget till Singapore och därifrån en buss till Malacka. Från Malacka blev det en lång bussfärd till Georgetown och från Georgetown åkte jag med två bussar, en dålig och en riktigt dålig, till Tanah Rata i Cameron Highlands. Från Tanah Rata åkte jag tillbaka till Kuala Lumpur med ännu en dålig buss.

Säkerhet i Malaysia enligt UD

Allmänt sett är Malaysia ett säkert land för turister. Vi rekommenderar dock svenskar som besöker landet att hålla sig väl underrättade om utvecklingen i Malaysia och i regionen.

Trafiksituationen är besvärlig. Det beror inte enbart på det stora antalet bilar utan också på det stora antalet motorcyklar som ofta kör vårdslöst. Detsamma gäller bussar och lastbilar. Onykterhet i trafiken är relativt vanligt förekommande. Antalet trafikolyckor är stort. Säkerhetstänkandet i trafiken är lågt….

Tidigare har vi fått rapporter från ett antal svenskar vilka utsatts för lurendrejare som på ett förledande sätt lurat in dem i kortspel för pengar, med dryga ekonomiska konsekvenser för offren, vilka under hot avtvingats kontanter från kreditkort i bankomater med mera. En ansats som använts av lurendrejarna är att de försöker få dig att besöka deras hem under förevändning att du ska få träffa en syster eller släkting som studerar i Sverige och som skulle vara väldigt glad att få träffa dig’. Väl hemma finns ingen syster men väl en släkting som ’gärna visar er några kortkonster’. Ambassaden avråder därför från att acceptera inbjudningar hem till okända som söker kontakt ’på gatan’, hur trevliga och trovärdiga de än må synas vara.

Detta borde jag ha läst innan resan!!!

För aktuell information se UD:s information   Din resa utomlands

Flygresan

Från Göteborg flög jag till Kuala Lumpur via Frankfurt (11 tim) och från Kuala Lumpur flög jag till Göteborg via Amsterdam (12 tim). Två långa flygningar med Malaysian Airlines som gick  helt problemfritt. Malaysian bjöd på god service under båda resorna.

Boende

Under hela denna resa bodde jag på hotell bokade via Internet. Jag sökte inte efter de absolut billigaste rummen utan ville ha ett rum i enklare, men rent hotell. Det billigaste hotellrummet hade jag i Malacka som kostade MYR60 , lite drygt SEK 130:-. Detta rum var också resans sämsta eftersom hotellet låg vid en hårt trafikerad gata. Resans dyraste hotellrum hade jag i Singapore, som kostade cirka SEK 500:- per natt (billigt för att vara i Singapore). Rummet jag hade bokat på Twin Pines Lodge i Tanah Rata, Cameron Highlands vägrade jag att bo i för att det var mörkt, smutsigt och luktade unket. Det bytte jag bort mot ett i KRS Lodge istället, som var rent och fräscht när jag flyttade in, men städades inte under mina fyra nätter på hotellet, trots tillsägelse. KRS Lodge har samma ägare som Twin Pines Lodge och tydligen är städning inte så viktigt på dessa två hotell…..

Kostnader

Generellt sett är det billigt att besöka både Singapore och Malaysia.

Hotellrum i Singapore är dock betydligt dyrare än i Malaysia. Om man går på lokala restauranger kan man äta en mycket god måltid för SEK 12-15:- i Malaysia medan den går på SEK 15-20:- i Singapore. En öl på restaurang i Malaysia kostar omkring SEK 25 – 30:-, något dyrare i Singapore. En sträcka med MRT:n i Singapore kostade cirka SEK 5:- och i Malaysia SEK 2.50. Köper man en buss- eller tågbiljett i Singapore blir den dubbelt så dyr mot om man köper den i Malaysia. Att åka långfärdsbuss i Malaysia var både bekvämt (oftast) och billigt. Biljetten, sju timmars bussresa, från Malacka till Georgetown kostade cirka SEK 85:-. Från Tanah Rata till Kuala Lumpur kostade bussbiljetten cirka SEK 62:- och resan tog fem timmar. (Här åkte jag med resans sämsta buss).

Resa till Malaysia

Kuala Lumpur

Min resa i Malaysia och Singapore började och slutade i Malaysias huvudstad Kuala Lumpur, cirka 1 500 000 invånare.

År 1857 landsteg 87 kinesiska prospekterare i jakt på tenn på en landtunga mellan floderna Gombak och Klang som de döpte till Kuala Lumpur vilket betyder ”lerigt sammanflöde”. Området var mycket ohälsosamt och inom en månad hade 70 av dem avlidit av malaria och andra tropiska sjukdomar. De tennfyndigheter som gjordes lockade till sig människor som var på jakt efter rikedomar och snart hade grunden lagts till en ny stad, som nu är landets brusande huvudstad. Under åren har Kuala Lumpur utvecklats från en liten obetydlig plats i djungeln till en av Sydöstasiens viktigaste städer.

Mitt flyg landade klockan 06.05 på morgonen efter lite drygt 11 timmars flygning från Frankfurt. När jag lämnade Sverige var det snöstorm och 24 timmar senare gick jag omkring i 35 graders fuktig hetta. Eftersom jag bokat ett hotell i Chinatown tog jag en buss tillhörande bolaget Airport Coach till KL Sentral, järnvägsstationen. Därifrån kördes jag i en minibuss till hotellet. Ganska precis klockan 09.00 gick jag in på receptionen och visade fram min bokningsbekräftelse. Receptionisten var vänlig nog att ge mig ett rum trots att den officiella incheckningen inte skulle få äga rum förrän tidigast 14.00. Jag bad att få ett rökfritt rum med lugnt läge. ”Alla rum är lika”, sade hon. När jag kom till rummet låg en cigarettfimp på badrumsgolvet och papperskorgen var inte tömd varför jag åkte ner till receptionen och bad att få byta rum. Det andra rummet var helt ok varför jag stannade här, tog en dusch och gick sedan ut i den hektiska Chinatown, som blev startpunkten för min rundvandring i olika delar av Kuala Lumpur.

Det finns en hel del trevliga sevärdheter och många restauranger/gatukök med underbart god mat i Kuala Lumpur. Ganska omgående efter att jag kommit ut från hotellet kände jag att detta var en stad och ett land som jag skulle trivas i!

Några av de sevärdheter jag tittade på i KL var Jalan Petaling, Petaling Street, som är ”pulsådern” i Chinatown med försäljningsstånd från morgon till midnatt (nattmarknaden är fullständigt kaotisk), Central market som var den gamla matmarknaden men är numera omvandlad till en souvenir- och hantverksmarknad, det vackra sydindiska Sri Mahamariamman templet byggt på 1870-talet, det kinesiska Sze Ya templet uppfört på 1860-talet under ledning av ”Kapitain China”, det mycket vackra kinesiska Guan Di templet byggt på 1880-talet, Central Market, byggd på 1880-talet, var tidigare KL:s centrala marknadsplats och fungerar idag som en stor hantverks- och souvenirmässa, Merdeka Square (Frihetstorget) där Malaysias självständighet utropades den 31 augusti 1957, på torget står en 100 meter hög flaggstång som lär vara en av världens högsta, husen tillhörande Royal Selangor Club som var centrum för KL:s ”tennsocietet” på 1890-talet, Sultan Abdul Samads byggnad, uppförd 1894 – 1897, var den brittiska administrationens huvudkontor, St Marys katedral uppförd av britterna på 1890-talet, Masjid Negara med en 73 meter hög minaret är landets nationalmoské och stod färdigbyggd 1963, KL Train Station är den gamla järnvägsstationen uppförd i moghulstil av britterna i början av 1900-talet, National museet är inrymt i ett mycket vackert hus. När man vill komma bort från KL:s avgastyngda gator kan man besöka Lake Gardens som är ett stort parkområde anlagt av britterna med sjöar, vandringsleder, fågelpark, orkidépark och restauranger. här ligger också det pampiga Nationalmonumentet.

I KLCC, Kuala Lumpurs centrala del, finns många imponerande byggnader. Den förnämsta av dem alla är nog de 451.9 meter höga Petronas Towers som öppnades 1998. De båda tornen har fem spiror som symboliserar islams fem heliga pelare. Turister får besöka ”Skybridge” på 41:a våningen, men då gäller det att vara vid tornen tidigt på morgonen när fribiljetterna delas ut. I anslutningen till tornen ligger ett gigantiskt shoppingcenter och den vackra KLCC Park med härliga strövområden, lekplatser och fontäner. Runt parken finns vackra byggnader i modern arkitektur. I Bukit Nanas Forest Reserve, ett naturområde mitt i centrum, ligger det 421 meter höga TV-tornet Menara KL som har en restaurang och utsiktsplats på 276 meters höjd.

I stadsdelen Little India finns många butiker och ett intressant folkliv samt den stora Masjid India, moskén. I anslutning till Little India ligger KL:s kanske vackraste moské Masjid Jamek byggd i början av 1900-talet i moghulstil. Masjid Jamek ligger vid sammanflödet av floderna Klang och Gombak, platsen där stadens grundare först landsteg.
I stadsdelen Kampung Baru finns det fortfarande gamla trähus i malajisk stil och den vackra moskén Masjid Kampung byggd på 1920-talet. Här blev jag bjuden på frukost av en malajisk kvinna som precis kom ut ur moskén. I Chow Kit, en liten bit bortom moskén ligger Sydöstasiens största sikhtempel som är centra för stadens 75 000 sikher. Om man vill besöka templet måste man ta på sig en huvudduk vid entrén. En trevlig ung sikh hjälpte mig med detta innan jag gick in och lyssnade på en vacker religiös ceremoni. I anslutning till templet ligger den berömda Chow Kit market, en stor marknad med färskvaruprodukter och ett intressant folkliv. Jag satte mig och pratade med en grupp kycklingslaktare innan jag gick in och studerade sortimentet, som bestod av grönsaker, fisk, koskallar, grodor, kycklingfötter och grispenisar mm mm

På min sista dag i Kuala Lumpur besökte jag stadens största färskvarumarknad Pudu Market, som var en omskakande upplevelse med sin trängsel och allt slaktande av kycklingar inför öppen ridå. Sortimentet var det samma som på Chow Kit Market, fast i större skala.

En av resans två incidenter som kunde ha slutat illa råkade jag ut för i Kuala Lumpur. Hade jag kommit ihåg UD:s varningar som jag läst innan avresan hade jag aldrig hamnat i denna situation!

När jag besökte Petronas Towers första gången promenerade jag utanför det stora shoppingcentrat och var just på väg att ta ett foto upp mot tornen när en man i 60 års åldern tilltalade mig på engelska. Han frågade var jag kom ifrån, hur länge jag skulle stanna i KL och i Malaysia mm Mannen lät trevlig och såg välvårdad ut. Han presenterade mig för en kvinna, som var hustru till hans systers son, och hennes lilla son. Efter en stund sade han att han hade en syster som var sjuksköterska och skulle åka till Sverige för att komplettera sin utbildning. Han sade att hon säkert gärna ville träffa mig så att jag kunde berätta om lite Sverige och våra seder och för att hon på så sätt skulle vara bättre förberedd innan hon reste dit. Eftersom jag ännu inte hunnit besöka KLL Park sade jag att jag skulle gå dit och fotografera först. Vi kom överens om att ses 45 minuter senare.

Medan jag gick runt i parken ångrade jag mig att jag gått med på att träffa mannens syster och tänkte föreslå att vi istället skulle äta lunch tillsammans nästkommande dag för att få tillräckligt med tid att ströva runt i parken och dess omgivningar.

När jag kom tillbaka till mannen var kvinnan med barnet inte kvar. ”Pojken hade blivit trött och ville åka hem”, enligt mannen. Jag lade fram mitt förslag om att ses till lunch dagen efter. ”Min syster har redan ringt ett par gånger och frågat när vi kommer och dessutom börjat laga mat åt oss”. ”Var bor hon? Kan vi promenera dit”, frågade jag. ”Hon bor inte så långt bort men det är för långt att gå dit. Vi får ta en taxi”, svarade mannen. När vi åkt en 15-20 minuter bort från centrala KL började jag få en känsla att allt inte stod rätt till. Mannen pratade en hel del under taxiresan och frågade mycket om Sverige, dock märkte jag att han inte alltid lyssnade på min svar, och vid ett flertal tillfällen ringde hans mobiltelefon. ”Det är min syster som frågar när vi kommer. Maten är klar när vi kommer till henne.”

När vi åkt nästan 30 minuter med taxin hade jag bestämt mig. Jag går inte med till hans syster utan hoppar ur bilen så snart vi är framme och tar LRT:n, snabbtåget, tillbaka till centrum. Minnena från Costa Rica när jag blev brutalt rånad dök upp i tankarna…… Jag väcktes ur mina funderingar när mannen sade att vi strax var framme hos systern nu. Taxin svängde in i ett område med välvårdade villor och jag kände mig betydligt lugnare. I min fantasi hade jag trott att jag skulle hamna i ett slumområde. Vi steg ur taxin vid en enplansvilla omgiven av ett lågt staket. ”Min kompis” frågade om jag kunde betala taxin, vilket jag dock nekade till. Det var hans syster som ville träffa mig, och inte tvärt om! Han gick före in i huset och visade vägen.

Inne i huset möttes jag av en kvinnan och barnet som jag hälsat på vid Petronas Towers, vilket kändes lugnande. Dessutom fick jag hälsa på en kvinna som inte talade engelska. Mannen frågade om jag ville ha någonting att dricka, te? ”Ja tack, någonting kallt” svarade jag. Han sade någonting på malajiska (?) till kvinnan och översatte hennes svar, att de har coca cola. ”Det går bra, sade jag, men ingen is.” Kvinnan serverade mig colan ur en öppnad flaska. En tanke for genom mitt huvud. ”Var det ok att dricka denna? Kunde den vara preparerad?” Jag smuttade försiktigt på drickan. Efter en stund serverades ris och kyckling. Samma tanke dök upp i huvudet. ”Var maten preparerad?” Jag såg dock att en kvinna tog mat ur samma kastrull och satte sig till bords för att äta. Då förstod jag att det inte skulle vara farligt att äta maten. ”Men var är systern som skall till Sverige för att vidareutbilda sig?” Ännu hade jag inte presenterats för henne.” Jag frågade efter henne och fick till svar att ”hon kommer strax.” Märkligt tyckte jag, eftersom hon varit så angelägen att få träffa mig! Hon hade ju ringt ett flertal gånger när vi var på väg till henne!”  Efter en stund dök istället systersonen upp, en man i 35-års åldern. Han vägde minst 110 kilo och såg ut som en sumobrottare! Systersonen slog sig ned i soffan bredvid mig och började ställa ett antal frågor på mycket bra engelska. Att han var högutbildad hörde jag snabbt.

Systersonen och jag pratade mycket om världsekonomins utveckling mm ”Min kompis” drog sig allt mer åt sidan och av systern syntes inte ett spår! Systersonen förde in samtalet på sevärdheter i Malaysia och frågade om jag besökt landets enda kasino, som ligger strax utanför KL. ”Dit får bara turister komma och spela”. ”Jag är chef där och du är hjärtligt välkommen dit. Vi kommer att göra allt för att du skall trivas där. Du blir bjuden på mat, och vill du ha en kvinna ordnar vi det också, precis som vi gör åt alla män som spelar högt.” Han fortsatte att berätta om spelverksamheten i Malaysia, i Las Vegas och på andra kasinon han utbildats på.” Jag var inte speciellt intresserad utan frågade min kompis var hans systern är. ”Hon är på väg hit nu.” ”Konstigt, tänkte jag, vi skulle ju hem till henne!” Systersonen reste sig plötsligt och bad mig följa med för han ville visa mig någonting. Jag reste mig och följde efter honom till ett litet rum som låg i anslutning till vardagsrummet. ”Min kompis” följde också med. Jag noterade att kvinnorna drog sig undan.

”Sätt dig ned” sade systersonen och drog fram en stol som stod vid ett litet bord. Rummet var, förutom bordet, några stolar och ett stort kassaskåp helt omöblerat. ”Min kompis” ställde fram en flaska mineralvatten åt mig. Systersonen gick fram till kassaskåpet och låste upp det. Ur det tog han några staplar med spelmarker och en kortlek. Han ville visa mig några kortkonster…. ”Min kompis” ställde sig bakom mig och jag placerade reflexmässigt min ryggsäck med pass och pengar mellan mina ben. Systersonen började blanda korten och berättade sedan om de malajsiska reglerna hur man spelar ”Black Jack” (21), ett spel som jag berättat att jag kände till. Han hade noterat detta! Medan systersonen ingående gick igenom spelreglerna hörde jag hur nyckeln till dörren vreds om. Jag var plötsligt inlåst med två män i ett hus någonstans i Kuala Lumpur! Det kändes definitivt inte bra.

Systersonen började dela ut kort åt oss. Ett i taget och sade till mig att ta upp det första så att han skulle kunna förklara reglerna ytterligare. En varningsklocka började ”ringa” i mitt huvud – ”rör inte korten!”. Jag förklarade att jag inte spelar kort för de båda männen. ”Varför inte? Jag har ju förklarat reglerna för dig”, sade systersonen och jag såg hur vänligheten långsamt försvann. ”Min kompis” stod bakom mig och försökte även han att övertala mig att ta upp korten. Det här kändes inte bra! Jag satt inlåst i ett rum någonstans i Kuala Lumpur med två män och en stämning som blev allt mer irriterad. ”Jag vill inte spela kort med er utan åka tillbaka till hotellet”, sade jag. ”Du skall spela med oss först och förresten vet ju ingen var du är”, svarade systersonen.

Nu var goda råd dyra! Vad skulle jag ta mig till? Oddsen var inte på min sida. ”Ok, de gillar att spela”, tänkte jag och sade att jag ringt hotellet strax innan jag klev in i taxin och gett dem bilnumret och sagt att de skall kontakta polisen om jag inte är tillbaka på hotellet senast 18.30.” De båda männen tittade på varandra och det blev alldeles tyst en lång stund tills jag hörde hur nycken i dörrlåset vreds om. ”Du kan gå eftersom du inte vill spela”, sade systersonen. Jag reste mig blixtsnabbt och gick ut ur rummet. I vardagsrummet frågade jag var närmaste LRT-station ligger så att jag kan åka tillbaka till hotellet. ”Den ligger långt bort. Du hittar den inte, men vi kör dig dit”, sade systersonen. ”Min kompis” var inte så talför längre! Jag tackade nej och sade att jag nog hittar. Det enda jag ville var att komma bort från huset. De gav sig inte innan jag satte mig i en bil som jag inte visste var den var på väg. Efter cirka 10 minuters färd kom vi fram till MRT-stationen. ”Min kompis” frågade ännu en gång om jag kunde betala för skjutsen. Jag svarade NEJ och klev ur bilen så snabbt jag kunde. Ute ur bilen slängde jag igen bildörren med en smäll och gick till stationen, heligt förbannad att jag varit så dum och gått på ett så enkelt trick! I tåget mot centrum kom efterreaktionen ”det här kunde ha gått riktigt illa, men var ändå ganska lugn eftersom jag visste att asiater sällan är våldsamma…..”

Detta var enda gången under hela resan jag tackade ja till att följa med någon hem!!!

Trots att jag hunnit med att titta på  flera av KL:s sevärdheter kände jag att det fanns mera att upptäcka i denna trivsamma huvudstad.  Jag gillade KL, trots den situationen jag hamnade i som kunde ha blivit mycket farlig för mig!

Batu Caves

Ungefär 45 minuters buss- eller tågresa norr om Kuala Lumpur finns höga kalkstensberg med stora grottor. Grottorna upptäcktes för cirka 120 år sedan av en amerikan och strax därefter inrättades det första grottemplet av hinduer. Vid foten av templet står numera en gigantisk förgylld staty av Lord  Subramaniam, en indisk gudomlighet. För att komma till grottemplet måste man gå de 272 trappstegen som leder dit. Då många pilgrimer söker sig till templen är det ofta trångt i trappan. På vägen upp har man möjlighet att få närkontakt med några av de många aporna som håller till här. Trots matningsförbud är det många som sträcker fram något ätbart åt aporna vilket har resulterat i att aporna stundtals är mycket närgångna. Bra om man vill ta närbilder på dem, men mindre bra när de anfaller.

Vid ingången av den stora grottan stor ytterligare en gudastaty. När man kommer in i den gigantiskt stora grottan finns ofta någon, eller några präster, till hands för den som vill. På ett bord låg två stora pytonormar, varav en albino. Heliga ormar, enligt mannen som såg till dem. Man fick klappa dem utan kostnad men ville man fotograferas med någon av ormarna kostade det pengar. Inne i grottan finns flera nischer med gudastatyer och ett tempel. På andra sidan huvudgrottan finns en mindre grotta med ytterligare ett par tempel där apor klängde omkring och åt av offergåvor.

För den som inte är nöjd med besöket i huvudgrottan finns ytterligare två grottor man kan besöka, de är dock avgiftsbelagda. Jag hoppade över dessa eftersom jag vid det här laget, min näst sista dag i Malaysia, var lite ”tempeltrött” och nöjde mig därför att titta på den gigantiska statyn av gudomligheten Hanuman, apguden, innan jag åkte tillbaka till centrala KL.

Malacka (med på UNESCO:s världsarvslista)

Den hinduiske prinsen Parameswara från ön Sumatra grundade staden Malacka i slutet av 1300-talet och vid hans död år 1414 var staden en betydelsefull handelsplats. År 1405 anlände den kinesiske amiralen Cheng Ho och erbjöd sig att beskydda staden från fientliga siamesiska angrepp. I mitten av 1400-talet infördes den islamska läran. År 1509 anlände de första portugiserna på handelsuppdrag. Till en början mottogs de fredligt, men attackerade senare vilket resulterade i att portugiserna erövrade staden år 1511. År 1641 erövrades Malacka av holländarna som därefter styrde staden i mer än 150 år. Idag finns lämningar efter både portugiserna och holländarna och stadens gamla del finns med på UNESCO:s lista över världsarv sedan 2008.

Jag kom till Malacka efter en cirka fyra och en halv timme lång bussresa från Singapore. Det som lockade mig var den UNESCO-klassade stadskärnan med sina många sevärdheter. Min bas i staden var ett litet hotell nära den gamla staden. Hotellet var enkelt, rent och billigt men hade ett fruktansvärt dåligt läge vid en av utfarterna med ett stort trafikflöde dygnet runt.

För den historiskt intresserade finns mycket att titta på i Malacka och jag besökte, bland annat, dessa sevärdheter; Stadthuys, det gamla stadshuset uppfört av holländarna på 1640-talet. Det är målat i en stickande rosa färg och lär vara den äldsta holländska byggnaden i Asien. Strax intill ligger en kyrka, även den från 1600-talet, och det gamla klocktornet. På torget framför Stadthuys samlas många av stadens rikt dekorerade cykelrikshaws och här finns även en massa affärer som turister flockas runt. Snett emot stadshuset finns lämningar efter ett gammalt fort från 1600-talet och i floden vid detta finns en kopia av sultanatets 13 meter höga vattenhjul. Porta de Santiago, A´Famosa, är ruinerna av portugisernas gamla fort och byggdes i början av 1500-talet. Strax intill A´Famosa finns en kopia av sultanens palats som är byggt helt utan spikar. På kullen ovanför A´Famosa finns ruinerna av St Pauls kyrka byggd av portugiserna år 1521. Strax intill ligger det vackra holländska guvernörens hus.

Chinatown, Malackas hjärta, är stadens intressantaste område att utforska med sina trånga gator, tempel, moskéer, affärer och intressanta folkliv. En av de mest intressanta gatorna i Chinatown är Jalan Tun Tan Cheng Lock, som på holländarnas tid kallades för Heeren Straat, som är kantad av gamla vackra hus. På nr 8 kan man besöka ett renoverat holländskt hus. Pulsådern i Chinatown är Jalan Hang Jebat, som förr hette Jonker Straat. Gatan är kantad med affärer och restauranger. På fredags- och lördagskvällarna omvandlas gatan till en enda stor ”nattmarknad” full med matställen. Det rikt utsmyckade, både in- och utvändigt, Cheng Hoon Teng templet är stadens äldsta byggt 1646. Masjid Kampung Hulu är stadens äldsta moské byggd år 1728 i javanesisk stil. Masjid Kampung Kling är en moské med minaret i en arkitektur man finner på Sumatra. Sri Poyyatha Vinayagar Moorthi templet byggdes år 1781 och är därmed ett av de äldsta hinduiska i landet.

Några andra sevärdheter utanför den gamla staden jag besökte var Bukit China, ett litet berg med den största kinesiska kyrkogården utanför Kina. Här finns mer än 12 500 gravar, många av dem är från andra världskriget när japanerna utsatte Malackas kinesiska befolkning för oerhörda övergrepp. Många kineser begravdes levande av japanerna. Här finns också det kinesiska Poh San Teng templet byggt år 1795 och Sultanens källa som har spelat en viktig roll under historiens gång. Källan var under lång tid livsavgörande för stadens befolkning och förgiftades ofta av erövrare för att lättare kunna inta staden. Kampung Chitty är en stadsdel som huvudsakligen bebos av ättlingar till de indier som kom till Malacka på 1400-talet och gifte sig med malajiska kvinnor. I området, vars ingång dekoreras av en portal med två elefantskulpturer, finns många traditionella malajiska hus och ett vackert indiskt tempel.

Malacka var en trivsam stad att besöka och mina tre dagar i staden tog slut alldeles för snabbt!

Georgetown (med på UNESCO:s världsarvslista)

Efter en behaglig busstur på cirka sju timmar kom jag från Malacka till ön Penang via den 1 350 meter långa Penang Bridge, en av Asiens längsta, till staden Georgetown, i norra Malaysia. Jag hade valt ett besök i denna stad eftersom stadens gamla stadskärna också finns med på UNESCO:s lista över världsarv.

Föga är känt om Penangs äldre historia. Man vet dock att kinesiska sjöfarare kände till ön redan på tidigt 1400-tal och att den brittiske handelsmannen James Lancaster besökte ön år 1593. De första kolonisatörerna kom från Sumatra i början av 1700-talet. År 1771 tecknade Sultanen av Kedah ett handelskontrakt med det Brittiska Ostindiska Kompaniet i utbyte mot att britterna skyddade dem från de fientliga siameserna (thailändare). År 1791 tog den brittiske kaptenen Francis Light över ön formellt och kallade den för Prince of Wales Island. Enligt legenden laddade Light kanoner med silvermynt som han sköt in i djungeln för att få sina arbetare att snabbt röja vegetationen och ge plats för staden Georgetown. Idag har staden cirka 300 000 invånare.

Basen för mig var ett litet hotell som jag bokat på Internet några hundra meter väster om huvudgatan Jalan Penang. Hotellets läge gjorde det lätt för mig att utforska staden och flera av dess sevärdheter till fots. Penang har en av Asiens största koncentration av koloniala byggnader.

Några av sevärdheterna jag tittade på var Fort Cornwallis ruinerna av britternas gamla försvarsanläggning, Klocktornet som byggdes för att hedra drottning Victoria, stadshuset som stod färdigt år 1903, regeringsbyggnaden och högsta domstolen  har båda en vacker kolonial arkitektur, St Georgs kyrkan är Sydöstasiens äldsta anglikanska kyrka byggd i början på 1800-talet, Cathedral of Assuption byggdes för att hedra minnet av de första katolikernas landstigning, på den protestantiska kyrkogården vilar betydelsefulla brittiska personer och kristna kineser som deltog i Boxer-upproret i Kina, den pampiga järnvägsstationen som är världens enda utan spåranslutning.

I Chinatown finns många av stadens sevärdheter och det är kanske den mest intressanta stadsdelen i Georgetown. Några av sevärdheterna jag besökte var de vackra templen på King Street, klanhusen  Khoo Kongsi som fick sitt nuvarande utseende år 1906 och Cheah Kongsi ett av de äldsta, Kuan Yin Teng templet från början av 1800-talet är ett av stadens populäraste och därför alltid fullt av besökare, Cheong Fatt Tze byggdes på uppdrag av en rik kinesisk köpman i slutet av 1800-talet, Acheen moskén från början av 1800-talet har en unik minaret inspirerad av egyptisk arkitektur, Hainan templet med sina vackra stenpelare stod klar 1895, Penang Gelugpa Buddhist templet tillhör den tibetanska ”Gula hatten” sekten, Sri Mariamman templet var klart 1883 och är stadens äldsta hinduiska tempel, Pinang Pernanakan fastigheten är ett vackert hus som tillhört en rik kinesisk köpman som levde på 1800-talet, Masjid Kapitan Keling är den första moské som byggdes av indiska bosättare, Yap Kongsi templet med vackra väggdekorationer från början av 1920-talet, Teochew templet är ett av stadens vackraste kinesiska tempel byggt på 1870-talet, Masjid Benggali byggdes av i början av 1800-talet av bengalier som bosatte sig på Penang, huset byggt av Ku Din Ku Meh, en rik köpman som levde 1848-1932, är också sevärt.

Några andra sevärdheter jag besökte var det thailändska templet Wat Chayamangkalaram med sin 33 meter långa liggande Buddha, en av världens längsta, och vacker exteriör och interiör, och det burmesiska Dharmikarama templet med sin stora stående Buddha staty.

En av de märkligaste stadsdelarna under hela resan jag besökte var Chew Jetty i Georgetown. Den består av flera hundra hus byggda på pålar i en vik nära färjeläget. För att förflytta sig mellan husen går man på träbelagda vägar mellan dessa och kan på så sätt följa folklivet på nära håll. Nästan alla hus har tillgång till båtplats i anslutning till huset. Här finns affärer, tempel och ett museum och här leker barnen vid husen medan deras mödrar pratar med grannfrun. Här hänger tvätten på tork och nästan blåser in i ditt ansikte när du passerar och här sitter fiskare och lagar sina nät innan de far ut på en ny fisketur. Chew Jetty är ett annorlunda bostadsområde som man måste besöka när man är i Georgetown.

Förutom alla sevärdheter i Georgetown var folklivet mycket intressant. Det var intensivt, färgfullt och hektiskt. Dessutom kunde jag njuta av resans godaste mat!

Cameron Highlands

Från Georgetown begav jag mig till bergstrakterna i Cameron Highlands med buss. Basen på denna destination var Tanah Rata, en liten stad på cirka 1 500 meters höjd omgiven av berg, flera högre än 2 000 meter, och teplantager. Jag hade förbokat ett hotell, Twin Pines Lodge, på Internet, men rummet de gav mig var så dåligt att jag vägrade att bo i det. Som tur var ägde familjen ytterligare ett hotell KRS Lodge som jag valde att bo på istället. Där städades visserligen inte mitt rum de fyra nätter jag bodde på hotellet, men det var ändå oerhört rent jämfört med Twin Pines. På KRS Lodge basade en kvinna med ursprung från Sri Lanka som var en riktig ”räpa”. Att hon varit yrkesmilitär kunde man omgående se av hennes uppträdande.

Cameron Highlands är en populär plats att besöka då det på grund av sitt höga läge erbjuder behagliga temperaturer jämfört med låglandet. Här kan temperaturerna gå ned mot +10 grader Celcius, men sällan över +20 grader. Nederbörden är dock riklig, vilket även jag fick uppleva. Staden Tanah Rata, som var min bas, är en liten och ganska stökig stad, åtminstone den centrala delen där huvudgatan klyver staden. På huvudgatan passerar all trafik vilket ger kraftiga luftföroreningar och buller. Mitt hotell låg cirka 1 km från centrum vilket gav det ett lugnt läge. Längs huvudgatan finns många affärer och restauranger varför kvällslivet är intensivt.

Kom man bort från den hårt trafikerade huvudgatan eller vägen till och från Cameron Highlands finns här en del fina vandringsmiljöer, vilket var huvudorsaken till att jag sökte mig hit. I guideböckerna finns flera vandringsleder beskrivna, från lätta till ganska krävande och det går att köpa kartor som beskriver ytterligare. Lederna i djungeln kan vara relativt besvärliga att vandra eftersom den rikliga nederbörden gör dem leriga och svårvandrade. En del av lederna är svåra att hitta på varför guide rekommenderas.

Jag hade valt ut tre leder som jag ville vandra och köpte dessutom en arrangerad tur för att få se världens största blomma, rafflesia arnoldii, som gav mig ytterligare en strapatsrik  djungelvandring.

Första vandringen jag gjorde gick till Cameron Bahrat Tea Estate som delvis gick på djungelstigar och den hårt trafikerade vägen till/från Tanah Rata. När man kommer fram till teplantagen går det bra att vandra runt i denna och njuta av lugnet och de fina vyerna över de välskötta tebuskarna och omkringliggande berg. Efter att ha vandrat runt bland tebuskarna gick jag in i fabriken där man framställer det te som sedan kan avnjutas. Den dammiga arbetsmiljön var förskräcklig för männen som arbetade i produktionen. Vissa av dem bar ansiktsmasker för att förhindra dammet att tränga ned lungorna, flera av dem arbetade utan masker.

På vandring nummer två skulle jag bestiga berget Bukit Mentigi, 1 535 möh, men den vandringen fick jag avbryta efter att jag försökt komma förbi ett hotellbygge som blockerade stigen. Här hade man sprutat ut så mycket vatten att leran på stigen var så djup att den gick upp över anklarna. Med genomblöta och leriga fötter gick jag istället leden till grannstaden Brinchang som gick genom vacker djungel. Nära Brinchang kom jag till stora jordgubbsodlingar, som var populära att besöka. Här kunde man köpa färska bär eller fika på deras caféer och avnjuta en kopp kaffe med jordbuggsglass.

Den tredje vandringen jag gjorde gick till Robinson Falls, en lätt vandring som till stor del går genom staden innan den leder in i djungeln. Fallen är inte speciellt stora efter nordiska mått, men ändå sevärda.

Den fjärde, och sista, vandringen i Cameron Highlands jag gjorde gick i ett djungelområde långt utanför Tanah Rata. Den ingick i ett turpaket som skulle ge mig möjlighet att få se den sällsynta blomman rafflesia arnoldii, världens största blomma.

Jag blev hämtad på hotellet av en man som skulle köra oss som köpt denna tur klockan 9. Regnet vräkte ned och jag undrade naturligtvis hur det skulle bli att vandra i djungeln i detta väder. I jeepen satt två holländska kvinnor och en tyska, och dessutom skulle vi hämta ytterligare tre turister vid ett annat hotell. Jag blev hänvisad en ytterplats i baksätet och satte mig så snabbt som möjligt på denna för att komma undan regnet. När jag stängt bildörren upptäckte jag att det regnade in i bilen. Jag försökte flytta mig längre in i bilen men regnet sprutade in så fort bilen sattes i rörelse. Det var bara att gilla läget…

När vi hämtat de tre resterande turisterna körde vi ut ur stan. Bilfärden tog en och en halv timme innan vi kom fram till en liten by där vi lämnade den asfalterade vägen och körde in på en liten grusväg. Den skulle vi följa i några kilometer sade chauffören, men efter bara ett par hundra meter körde jeepen fast i en lerig uppförsbacke. Efter några försök att komma loss sade chauffören att det var omöjligt att komma vidare med jeepen och att vi nu skulle få börja vår vandring. Regnet hade slutat men det var ångande varmt och fruktansvärt lerigt. Det var bara att gilla läget….

Vår lilla grupp, sju turister och en lokalguide, vandrade på den leriga vägen i djungeln fram till en plats där det fanns en skylt som visade att vi nått naturreservatet som skyddade rafflesians växtplatser. Redan nu var jag helt genomblöt, från topp till tå, och skorna alldeles leriga. Men det var bara att fortsätta. Först över en liten, svajig, bro byggd av bambu över en forsande flod, sedan på blöta stigar genom djungeln och förbi två vattenfall. Kläderna blev så blöta att det gick att krama ur dem och när vi vadade över en strid flod med hjälp av guiden blev jag ännu blötare (om det nu var möjligt). Det var bara att gilla läget….

Efter drygt en och en halv timmes vandring i djungeln kom vi till den första platsen där rafflesian växte. I en liten öppning i djungeln, lätt skymd av buskar kunde jag se en stor röd blomma. Det gick en form av ”chockvåg” genom mig. Detta var första gången jag såg ett blommande exemplar av rafflesia arnoldii i verklighet, hittills hade jag bara sett blomman på bild. Hela gruppen blev euforisk och alla skulle fotografera blomman. Det var bara att vänta ut de övriga deltagarnas iver innan jag kunde ta min bilder i lugn och ro!

Efter ytterligare knappt tjugo minuters djungelvandring kom vi till nästa växtplats. Här fanns ytterligare ett vackert exemplar av blomman och dessutom 3-4 knoppar, som liknade små svarta bollar. Samma fascination som tidigare!

Bara fem-tio minuters vandring senare såg vi den tredje blomman, men den var i slutfasen av sin blomning och var inte speciellt vacker, men speciell.

Vilken upplevelse det var att få se denna ståtliga och sällsynta blomma som bara finns på fyra platser i Malaysia!

Fakta om rafflesia hämtat från Wikipedia:

Rafflesia är ett släkte inom familjen Rafflesiaceae, som växer i Malaysia och Borneo. Blommans doft påminner om ruttet kött och har som funktion att locka till sig insekter som därigenom befruktar dem. Växten saknar blad och det enda man ser av plantan är den stora blomman. De parasiterar på liansläktet Tetrastigma (Vitaceae). Rafflesia blommar några veckor per år, i januari och februari.

Rafflesia fick sitt namn efter samma man som upptäckte Singapore, Sir Stamford Raffles. Botanikern som gjorde honom sällskap hette Dr. Joseph Arnold, som i sina memoarer utnämnde denna växt till den växt som har världens största blommor. Blomman är 100 cm bred och väger upp till 10 kg. Hålet (som blomman fångar sin föda i) är ungefär 20 cm i diameter.

När vi sett den tredje blomman började samma strapatsrika vandring tillbaka till jeepen. Framme vid den hade vi kämpat oss fram i djungeln i totalt i fyra timmar och femton minuter. Gladast att vara framme var nog de två holländska kvinnorna eftersom de hade stora, blödande sår på fötterna av lånade skor.

Innan vi åkte tillbaka till Tanah Rata besökte vi byn som vår lokale guide kom från. Han tillhörde folkgruppen Orang Asli, som är Malaysias ursprungsbefolkning. Bybesöket blev inte så intressant som jag förväntat mig, men det blev ändå ett möte med några av Malaysias ursprungsbefolkning.

Ett utdrag ur Wikipedia om Orang Asli:

Orang Asli living in remote forest areas engaged in some trading with the Malays, with jungle produce being exchanged for salt, knives and metal axe-heads. There was also evidence of trade in blowpipes and blowpipe-bamboo among certain tribes. It has also been shown that the Orang Asli have played a significant role in the Malay Peninsula’s economic history as collectors and primary traders as early as the 5th Century A.D. An early 19th century report also tells of Negritos providing forest products as tribute to the Malay chiefs of the river basins they resided in.

In 2000, the Orang Asli comprise only 0.5% of the total population in Malaysia. Their population is approximately 148,000. The largest group are the Senois, constituting about 54% of the total Orang Asli population. The Proto-Malays form 43%, and the Semang forming 3%.

The poverty rate among Orang Asli is 76.9%. In addition to this high rate, the Statistics Department of Malaysia has classified 35.2% of the population as being ”hardcore poor”. The majority of Orang Asli live in rural areas, while a minority have moved into urban areas. In 1991, the literacy rate for the Orang Asli was 43% compared to the national rate of 86% at that time. They have an average life expectancy of 53 years (52 for male and 54 for female). A high infant mortality rate is also evident with 51.7 deaths per 1000 births.

Påföljande dag åkte jag tillbaka till Kuala Lumpur med en lokalbuss och sedan var det bara två dagar kvar av denna intressanta resa innan det var dags att flyga hem till Sverige och stundande julfirande.

Resa till Malaysia

Att resa runt i Malaysia och Singapore var en trivsam upplevelse under lätta förhållanden. Res hit och upplev det brokiga folklivet, den goda maten, de brusande städerna, den fuktiga djungeln och de vackra stränderna (vilket jag tyvärr inte gjorde på denna resa).

Resan gjord 2010

För mer information       Malaysia-Grundfakta   Malaysia-Landsfakta

Min gamla hemsida      www.stalvik.com

Det finns många intressanta och spännande länder.
Läs om några av dessa på min hemsida