spanien-gran canaria-resa

Resa till Gran Canaria, vandringar, busstur och besök i byar

För att slippa vintermörkret under några dagar bokade vi en resa till Gran Canaria i mitten av december

Gran Canaria är den tredje största ön av de tretton öarna i den spanska ögruppen Kanarieöarna i Atlanten. Gran Canaria har en yta på 1 560 kvadratkilometer med en befolkning på cirka 860 000 personer

Kanarieöarna har vulkaniskt ursprung och har varit befolkade i cirka 3 000 år. De första människorna som bosatte sig på öarna kom från länderna runt Medelhavet, till exempel tunisier och romare. De flesta som kom på 700-talet efter Kristus var berberstammar som flydde från Afrika för att undkomma araberna. På 1300-talet återupptäckte européerna öarna
Gran Canaria utropades till en spansk koloni den 29 april, 1483

Klimatet på den öns södra del är behagligt året om medan det är mera växlande på den norra delen beroende på nordostpassaden som tar med sig fukt in över ön från havet. Öns östra kust är en av världens bästa platser för windsurfing

När vi landade på flygplatsen i Las Palmas möttes vi av strålande sol och sommarvärme. Efter transfern till Arguineguin, som ligger på öns södra del, checkade vi in på vårt fyrstjärniga hotell där vi fick en lägenhet på nionde våningen med en fantastiskt fin utsikt ut över Atlanten. Hotellet hade centralt läge nära till havet, affärer och busshållplatser. Vårt primära mål var att ha en aktiv vecka med vandringar i olika miljöer, men ville givetvis även bada i Atlanten

Första dagen

Vandring till Playa Amadores i Puerto Rico, Tur och Retur (17 kilometer)

Efter den goda frukosten, som ingick i resan, var vi redo att börja veckans första vandring som gick till Playa Amadores för att träffa goda vänner

Till att börja med gick vi utefter kusten med stora hotellkomplex nära havet. Så småningom gick vi in bland bergen eftersom höga klippor gjorde det omöjligt att gå utefter havet. Miljön i bergen var karg och stenig men vacker. På grund av att det regnat mycket veckorna före vår ankomst var det ovanligt grönt på Gran Canaria enligt en reseledare. Strax innan vi kom ned till Puerto Rico passerade vi en bebodd grottbostad. Från Puerto Rico kunde vi åter gå utefter havet på en stenbelagd gångväg för att slutligen komma Playa Amadores

På Playa Amadores träffade vi våra vänner på en strandrestaurang där vi drack varsin stor, kall öl och hade en mycket trevlig stund innan vi gick samma väg tillbaka till Arguineguin. På kvällen åt vi en god middag på balkongen med utsikt över havet

Några bilder från första dagen

Klicka på bilderna för större format

Andra dagen

En tur med buss runt ön

För att på ett enkelt sätt komma runt ön följde vi med på en arrangerad busstur som gav oss möjlighet att komma till platser vi annars inte skulle kommit till. Turen utgick från arrangörens kontor där vi bjöds på en välkomstdrink och tapas

Första stoppet var vid den lilla klippbyn El Roque som bebos av några hundra invånare. Byns hus klamrar sig fast på en vindpinad klippa i Atlanten. Vi promenerade runt i trånga gränder som bildar en labyrint i byn. Längst ut på klippan ligger en restaurang med fina vyer ut över havet

Efter besöket i El Roque körde vi upp i bergen på smala, svindlande serpentinvägar med stup på flera hundra meter. Här satt man med andan i halsgropen!

Nästa stopp gjorde vi i byn Agaete, en idyllisk liten fiskeby belägen cirka 30 kilometer från Las Palmas. Här fick vi tid att promenera runt i byn för att njuta av en vacker arkitektur. Byns kyrka har ett spektakulärt läge nedför ett berg. Från Agaete har man en fin vy över vulkanen Teide, 3 715 möh, på grannön Teneriffa. Teide är Spaniens högsta berg

Turens sista stopp gjorde vi i Puerto de Aldea där vi började besöket med god lunch bestående av specialiteter från platsen som vi åt på en liten restaurang nära havet. Efter maten fick vi tid att promenera längs den vackra kullerstensklädda stranden

Resan tillbaka till Arguineguin gick genom den vackra och bördiga Mogandalen omgiven av apelsin- och avokadoträd

Några bilder från andra dagen

Tredje dagen

Vandring i Puerto de Mogan (7 km) och båttur till Arguineguin

Vi tog en tidig och skakig busstur till Puerto de Mogan som ursprungligen var en lite fiskeby tills den på 1980-talet genomgick stora förändringar då man skapade en by med klassisk kanarisk arkitektur. Puerto de Mogan kallas ofta för ”Kanarieöarnas Venedig” för sina kanaler och broar
Vi hade planerat en vandring på den gamla vägen från Puerto de Mogan till Faro de Punta del Castillete. Tyvärr var detta inte möjligt då vägen var avstängd med en stor port, omöjlig att komma förbi. Istället vandrade vi runt i byn och dess omedelbara närhet

Vi tillbringade flera timmar med att vandra runt bland de vita tvåvåningshusen och tittade på alla fina blomsterplanteringar. Här finns, bland annat hibiskusar i olika färger, kapbegonia, julstjärnor och bougainvillea som klättrade på fasaderna

Efter en glass på torget tog vi en båt tillbaka till Arguineguin som bjöd på fina vyer över kustlinjen från havet

Kvällen avslutade vi på en kinesisk restaurang i Arguineguin där vi åt en sex rätters middag med, bland annat vårrulle, wontonsoppa och anka som flamberades vid vårt bord. Middagen var en bra avslutning på en trevlig och fin dag

Några bilder från tredje dagen

Fjärde dagen

Vandring i sanddynerna mellan Maspalomas och Playa del Ingles (10 kilometer)

Dagen startade vi med en busstur till Maspalomas på Gran Canarias östra kust

Maspalomas sanddyner är ett fyra kvadratkilometer stort naturreservat med ökenliknande sanddyner som sträcker sig till Playa del Ingles. Ökenområdet har i öster en lång strandremsa som till stor del utgörs av ett område för nudister

Vi började med att gå mot Playa de las Meloneras, på vägen dit passerade vi det femstjärniga hotellet Lopesan Villa del Conde som vi först trodde var en kyrka. Just denna dag var det ett stort polispådrag runt hotellet för att kontrollera brunnar mm för att förhindra bombattacker mot Spaniens premiärminister Pedro Sanchez och delegater från EU-parlamentet som var här på en konferens

Från hotellet gick vi till den vackra strandpromenaden i Meloneras som vi följde till Faro de Maspalomas, det mäktiga fyrtornet. Meloneras har en strand som är populär bland surfare på grund av sina häftiga vågor. Badare fick här vara försiktiga för att inte dras ned av de kraftiga underströmmarna

Från Faro de Maspalomas gick vi in i ökenområdet Dunas de Maspalomas. Efter att vi tagit av oss skorna började vandringen till Playa del Ingles. Efter bara en kort stund ersattes de påklädda badarna av hundratals nakna människor som vandrade längs stranden, låg på sanddynerna eller satt i solstolar

Vandringen avslutades med en kall öl på en liten, trevlig restaurang i Playa del Ingles innan vi tog bussen tillbaka till Arguineguin

Några bilder från fjärde dagen

Femte dagen

Luciadagsvandring i Taurodalen (10 kilometer)

För att komma till startplatsen för dagens vandring tog vi bussen från Arguineguin till den lilla byn Tauro. Här planerades en gång att byggas en lyxbåthamn, restauranger, lägenheter och parker. Av detta stora projekt blev endast en golfbana byggd på grund av korruption

Från busshållplatsen började vi att gå mot golfbanan och passerade den tidigare campingplatsen för att fortsätta mot Taurodalen, som officiellt är avstängd för obehöriga men används av vandrare

När vi passerat vägbommen gick vi förbi en nedlagd handelsträdgård som var indelad i ett hundratal numrerade bäddar för olika grönsaker. Odlingarna är nu flyttade till lämpligare platser. Husen fungerar numera som sommarbostäder

Vi fortsatte vår vandring in i Taurodalen på en grusväg som kantades av höga berg. På bergssluttningarna kunde vi se spår efter gamla bevattningskanaler av sten som nu ersatts av metallrör och gummislangar för att leda ner vattnet i dalgången från bergen. Landskapet var torrt men vackert

Efter några kilometer kom vi till en före detta grillplats under en klippa där vi satte oss för att njuta av Ullas hembakade lussekatter medan vi njöt av de vackra bergsvyerna. Här fanns flera skyltar som visade tidigare vandringsleder

Efter fikarasten fortsatte vi till en utsiktsplats med fascinerande vyer över de omkringliggande bergen innan vi vände och gick ut ur dalen. När vi kom tillbaka till Tauro besökte vi en liten restaurang vid havet för att svalka oss med en kall öl

Dagen avslutades med en vacker solnedgång på balkongen och en god tortilla

Några bilder från femte dagen

Sjätte dagen

Vandring i Arguineguin och bad Atlanten (11 kilometer)

Idag hade vi bestämt oss för en vilodag eftersom det var sista dagen på Gran Canaria. Trots detta gick vi upp i bergen bakom Arguineguin för att njuta av vyerna och för att därefter avsluta veckan med ett bad i Atlanten

Vi gick upp i bergen på små slingrande stigar som ledde oss högt över havet, stundtals steniga och lite svårvandrade. Vyerna kompenserade slitet. Efter vandringen gick vi till Playa Anfi del Mar med sin vita sand som hämtats från Sahara

Playa Anfi del Mar ligger vid ett av Kanarieöarnas, och ett av världens, mest exklusiva hotellkomplex med andelslägenheter byggt av den norske affärsmannen Björn Lyng i slutet av 1980-talet

Vi njöt av ett långt och härligt bad i den skyddade och välbesökta playan Anfi del Mar

Dagen avslutade vi med en middag på kinarestaurangen vi besökt tidigare och en trevlig dragshow på hotellets nattklubb. Påföljande dag var det dags för hemresa

Några bilder från sjätte dagen

Vi hade en fin och aktiv vecka på Gran Canaria som vi är väldigt nöjda med. Arguineguin är en bra utgångspunkt för att utforska Gran Canarias södra del. Hotellet hade hög standard med förstklassig frukost, inklusive champagne, och bra service. Vi kommer gärna tillbaka till Gran Canaria för att upptäcka andra delar av ön

Resan gjord i december, 2022

Andra resor till Kanarieöarna jag gjort:

Fuerteventura

La Palma

Teneriffa

Min gamla hemsida

Det finns många intressanta och spännande länder.
Läs om några av dessa på min hemsida