kroatien-resa, cykla i kroatien (dalmatien)

Kroatien, Cykla i Kroatien (Dalmatien)

Det är alltid spännande att cykla i nya miljöer!

När jag fann en cykelresa till det historiska landskapet Dalmatien i sydvästra Kroatien hos en arrangör som jag rest med flera gånger tidigare bokade jag den direkt

Dalmatien har varit bebott sedan förhistorisk tid och utgör det som tidigare var den södra delen av den romerska provinsen Illyricum. Vid romerska rikets delning år 395 efter Kristus kom Dalmatien att tillhöra det östromerska riket. På 700-talet efter Kristus kom Dalmatien att ingå i Furstendömet Kroatien

Kroatien, Cykla i Kroatien (Dalmatien)

Cykelresan i Dalmatien omfattade en veckas boende på ett fyrstjärnigt hotell i den lilla staden Biograd na Moru, några mil söder om den mera kända staden Zadar. I resan ingick i stort sett helpension varje dag, frukost och middag på hotellet och lunch på någon restaurang under cykelturerna, cykel, hjälm och kvalificerade lokala turledare

Staden Biograd na Moru ligger vid havet och nära flera vackra national- och naturparker, vilket gör staden till en mycket bra utgångspunkt för att utforska Kroatiens natur och kultur. Enligt programmet skulle veckans arrangerade cykelturer vara omkring 50 kilometer långa, vilket enligt mig var en hyfsad distans och skulle ge mig en god uppfattning om den dalmatiska landsbygden. Under fem dagar skulle vi ha guidade cykelturer och en dag var ledig för egna aktiviteter. Under den ”lediga dagen” gjorde jag en cykeltur på lite drygt 100 kilometer. Alla cykelturer gick i en naturskön miljö på vägar med lite trafik. Dock var vi vissa dagar tvungna att cykla kortare sträckor på vägar med en hel del trafik som störde cyklingen

Så här cyklade jag under min vecka i Kroatien:

Dag 01 

Biograd na Moru – stadsgator ut på landsvägar till samhället Vrana och vidare till utsiktspunkten Kamenjak, i en nationalpark. Tur och Retur (50 km)

Dagens cykeltur började på lugna stadsgator från hotellet till den hårt trafikerade landsvägen som går mellan Zadar och Sibenik. Vi cyklade ett kort avsnitt på den innan vi tog in på en slingrig grusväg som ledde ut på den asfalterade vägen mot samhället Vrana

Landsvägen mot Vrana är ganska lite trafikerad varför det nu började bli ”riktig” cykling. Under en bit av vägen tangerade vi Vranasjöns naturreservat. I Vrana vek vi in på den mycket lite trafikerade vägen som leder till naturparken Vrana med den populära utsiktspunkten Kamenjak som ligger på 260 meters höjd. Från Kamenjak har man fina vyer över Vranasjön och Zadars skärgård. På vägen tillbaka till Biograd na Moru stannade vi till på en gård, nu restaurang och hotell, som tillhört den turkiske admiralen Jusuf Maskovic

Egendomen Jusuf Maskovic Han började byggas år 1644 och är det västligaste monumentet av islamisk arkitektur i Europa. Jusuf Maskovic hann dock inte förverkliga hela sin byggnadsplan innan han avled varför egendomen är något mindre än planerad

Lunchen på Jusuf Maskovic Han var inte speciellt imponerande men arkitekturen var intressant
Förutom avsnittet på den hårt trafikerade landsvägen var det här en bra start på cykelveckan i Kroatien

Några bilder från cykelturen till Kamenjak

Klicka på bilderna för större format 

Dag 02:

Biograd na Moru – Sveti Filip i Jakov – Sikovo – Galovac – Skabmja – mot Nadin – Polaca – Kakma – Biograd na Moru – Pakostane – Biograd na Moru (80 km) 

Idag cyklade vi ut ur Biograd na Moru genom att följa kusten till byarna Sveti Filip och Jakov för att därifrån fortsätta in i landet på sparsamt trafikerade landsvägar genom byarna Gorica, Skrabrnja, Nadin och Polaca. I en av byarna var den berömde fotbollsspelaren Slatan Ibrahimovics mor född!

Vi cyklade genom vacker natur, bland vin- och olivodlingar och förbi stora åkrar tills vi kom till byn Polaca där vi stannade till för vinprovning och avsmakning av lokala specialiteter. Vingården har fått många fina utmärkelser för sina viner

Tillbaka på hotellet tyckte jag att det inte varit tillräckligt med cykling så jag gjorde en extra tur till byn Pakostane, som ligger vid havet söder om Biograd na Moru. Cyklingen gick tyvärr hela tiden längs den hårt trafikerade huvudvägen mellan Zadar och Sibenik varför naturupplevelserna tyvärr stördes av den omfattande biltrafiken. Byn Pakostane har ett vackert läge vid havet. Här stannade jag en stund för att njuta av lugnet och vyerna över havet. När jag återvänt till hotellet efter extra turen till Paskostane var jag nöjd med dagens cykling

Några bilder från cykelturen på den kroatiska landsbygden

Dag 03:

Biograd na Moru – Kakma – Benkovac – Zazvic – Vacani – Skradin (60 km)

Dagens cykeltur startade, som vanligt vid hotellet i Biogarad na Moru, på gator ut ur staden. Ganska snabbt var vi ute på landsvägen mot Benkovac. Benkovacvägen var inte så tungt trafikerad så cyklingen kändes bra

Benkovac är en en liten stad i landskapet Dalamatien med omkring 2 600 invånare. Benkovac grundades för längesedan och man har funnit spår efter bosättningar från stenåldern i stadens omgivningar. Stadens stora sevärdhet är den gamla borgen som grundades på 1400-talet och ligger på en höjd ovanför stadskärnan med fina vyer över landskapet. Borgen erövrades av turkarna år 1527

Under vår rast i Bencovac cyklade jag upp i till borgen för ett kort besök innan jag återvände till den gamla stadskärnan med sina vackra hus och en kopp kaffe innan det var dags för gruppen att cykla vidare mot Skradin

Cyklingen fortsatte genom ett vackert jordbrukslandskap, förbi vin- och olivodlingar och trevliga små byar på vägar där det kom få bilar

Vid lunchtid kom vi fram till den lilla staden Skradin där vi skulle äta lunch på en kroatisk restaurang innan tillfälle gavs att besöka den gamla staden. Lunchen var riklig och smakade gott

Vi fick knappt två timmar på oss att utforska Skradin och uppleva dess atmosfär. Skradin har omkring 3 800 invånare

Ursprungligen var Skradin en illyrisk bosättning som först erövrades av romarna. Under åren 1522 – 1684 styrdes staden av osmanerna och under åren 1684 – 1794 av Republiken Venedig. Under en period efter det kom Skradin under österrikisk överhöghet och i början av 1800-talet intog Napoleons styrkor staden. Efter att Österrike besegrat fransmännen styrde de staden fram till första världskrigets slut år 1918

Under min tid i Skradin promenerade jag runt i stadens gamla centrum och i hamnen där det ofta ligger stora lustjakter förankrade. Staden är populär hos ”innefolket”, bland annat ska Zlatan Ibrahimovic ofta ha besökt Skradin. Jag hann även med ett besök av den gamla fästningen varifrån man har fina vyer över staden, de omkringliggande bergen och floden Krka
Vi återvände till hotellet i Biograd na Moru via en trevlig busstur

Några bilder från cykelturen till Skradin

Dag 04 (cykeltur på egen hand): 

Biograd na Moru – Pakostane – Drage – Prosika – Studenac – Tisno – Murter – Betina – Tisno – Prosica – Drage – avstickare till Vranasjön och Vrana – Pakostane – Biograd na Moru (103 km)

Idag var det ledig dag för den som ville. Eftersom cyklarna stod till förfogande för den som ville göra en cykeltur på egen hand valde jag att cykla även denna dag. Jag hade bett guiden Nevio om tips för ett eget upplägg och han föreslog, bland annat en tur till ön Murter söder om Biograd som jag bestämde mig för

Jag gav mig iväg vid niotiden från hotellet och cyklade ut på huvudvägen mellan Zadar och Sibenik. Under första timmen jag cyklade på denna var trafiken acceptabel, fram på förmiddagen ökade den och gjorde därmed cykelturen lite trist. Jag passerade samhället Pakostane som jag cyklat till under dag två och vidare till byn Prosika där jag kunde ta in på en mindre väg som följde kusten under några kilometer för att sedan tvingas cykla ut på på huvudvägen igen. Strax söder om Studenac tog jag av mot samhället Tisno som är infarten till ön Murter

Murter är en liten ö på knappt 19 kvadratkilometer och en befolkning på lite drygt 3 600 personer. Öns största stad heter, precis som ön, Murter och är belägen på öns nordvästra del. Bara några kilometer från staden Murter ligger staden Betina som är känd för sin tradition att bygga träbåtar

I Tisno finns en svängbar bro som man måste över för att komma till ön Murter. En bit efter denna är vägen plan för att sedan vara kuperad hela vägen till staden Murter. Cyklingen bjöd på vackra vyer över havet åt båda sidor om ön

I den lilla staden Murter passade jag på att dricka kaffe och äta medhavda bakverk med en fin vy över hamnen och ett litet torg där människor promenerade. I hamnen låg flera träbåtar som representerade öns båtbyggartradition

Efter kaffet cyklade jag till staden Betina där jag stannade en lång stund för att njuta av byns underbara atmosfär med alla gamla stenhus som kantar de smala gatorna. Jag tittade även på den stora kyrkan som byggdes år 1601

Staden Betina anses av många vara den vackraste staden vid Adriatiska havet. Betina grundades antagligen av Illyrierna och det finns flera lämningar från den romerska tiden i staden. Stadens namn dateras till år 1423. Vid denna tid hade Betina 15 invånare som bodde i åtta hus. Under 1700-talet började man bygga speciella träbåtar med segel som blev grunden till en lång båtbyggartradition. Stadens läge vid havet gör den till en populär turistdestination
Från Betina cyklade jag tillbaka till Tisco och kom så småningom åter ut på huvudvägen mellan Sibenik och Zadar. Trafiken var stundtals ganska kraftig så den förtog lite av tjusningen med dagens cykeltur

När jag fick se en skylt som visade mot naturreservatet som omfattar Vranasjön och dess närmaste omgivning cyklade jag in på den. Efter några kilometer på en mycket dålig grusväg kom jag till ett parkkontor som ligger vackert vid sjön. Här stannade jag till en stund för att njuta av vyerna över den vackra sjön och en del av naturen som omger den

En liten bit norr om Pakostane cyklade jag in på vägen som leder till staden Vrana, som vi cyklat på första dagen, eftersom jag inte fått tillräckligt med cykling för dagen. Strax innan Vrana vände jag och cyklade tillbaka till hotellet. Där satte jag mig på balkongen med en kall öl och en påse chips och tittade ut över havet för att summera dagens cykeltur. Den hade varit lång och hyfsat fin, dock hade naturupplevelserna stundtals störts av den hårda biltrafiken

Några bilder från cyklingen till ön Murter

Dag 05:

Cykling på öarna Pasman och Ugljan (74 km) 

Idag var det dags för cykling på öarna Pasman och Ugljan, två av Kroatiens tusentalet öar i Adriatiska havet

Ön Pasman, som ligger söder om staden Zadar och norr om Biograd na Moru, är en av Kroatiens största öar. Enklaste sättet att komma till ön Pasman är att ta färjan från Biograd na Moru till staden Tkon på ön , som tar ungefär 20 minuter
Pasman har varit bebodd sedan fornhistorisk tid. År 1190 ägde ett sjöslag rum utanför ön mellan Zadar och Venedig, som Zadar vann. Pasman är en vacker ö med enbart mindre samhällen. Ön har en yta på omkring 60 kvadratkilometer och antalet fasta boende uppgår till omkring 2 800 personer

Ön Ugljan, ibland kallad Adriatiska havets pärla eller Olivön, förbinds med ön Pasman via en bro över ett smalt sund. Öns namn sägs ha sitt ursprung i ordet ”olja” vilket syftar på den olivolja som utvinns här. På Ugljan finns sju bosättningar varav Ugljan är den största. Ön har en yta på omkring 51 kvadratkilometer och cirka 7 500 invånare. Ön Ugljan kan nås med färja från staden Zadar

Dagens cykeltur började med att vi tog oss till färjeläget i Biograd för att åka med färjan till staden Tkon på ön Pasman, en härlig båttur på cirka 20 minuter

När de turansvariga samlat ihop gruppen efter färjeturen cyklade vi ut ur Tkon på fina landsvägar på flera håll omgärdade av olivodlingar. Då och då stannade vi till för att turledaren Nevio skulle ge oss information om Kroatien eller platserna vi kom till under cykelturerna. Så hade skett under varje tur och dessa stunder gav oss information som ökade vår kunskap om landet eller platsen vi kom till

Cykelturen fortsatte sedan norrut till samhället Zdrelac där bron som förbinder öarna Pasman och Ugljan ligger. I byn Hajduk skulle vi fika. Ingen restaurang hade öppnat för dagen så det fanns risk för att vi skulle bli utan förmiddagskaffe. Vår guide Nevio pratade med en restaurangägare och när han förstod att vi var en grupp som var kaffetörstig var plötsligt hans restaurang ”öppen”

Efter kafferasten cyklade vi tillbaka mot Tkon och färjeläget. Till en början cyklade vi åter på Ulica 1. Vi tog dock en avstickare till en plats vid havet varifrån vi hade fina vyer över bron mellan öarna och sundet mellan dem

En bit söder Sokote på ön Pasman tog vi in på en mindre väg som gick längs kusten till samhället Pasman. På dessa vägar var det nästan ingen trafik. Underbar cykling! I samhället Pasman cyklade vi än en gång ut på huvudvägen mot Tkon och den väntande färjeturen till Biograd. Dagens goda lunch intogs på den trevliga Konoba Mureta i Pasman varifrån vi hade en fin vy över havet

Färjeturen tillbaka till Biograd blev lika fin som den på morgonen och tillbaka på hotellet kunde jag bara konstatera att jag fått uppleva ännu en fantastiskt fin cykeldag i Kroatien

Några bilder från cykelturen på öarna Pasman och Ugljan

Dag 06:

Biograd na Moru – Sveti Filip i Jakov – Sikovo – Podvrsje – Debeljak – Sukosan – Zadar (41 km)

Idag var det tyvärr sista cykeldagen i Kroatien! Den fina cykelveckan skulle avslutas med en cykeltur till Zadar där vi skulle lämna tillbaka våra cyklar

Vi cyklade ut ur Biograd na Moru till grannstaden Sveti Filip i Jakov. Till en början cyklade vi längs kusten men i Sveti Filip vek vi av inåt landet och följde till att börja med en väg där vi cyklat tidigare. Fin landsväg med lite trafik ända till Sukosan där vi åter cyklade ut mot kusten

Eftersom det var dags för förmiddagskaffe började cykelguiden Nevio leta efter en restaurang där vi kunde stanna till. Efter en lång stunds trixande cykling hittade han en med ett fantastiskt läge vid Adriatiska havet. Här smakade kaffet extra bra. Efter kaffepausen cyklade vi vidare mot staden Zadar dit vi kom lagom till lunchtid

Staden Zadar, som jag besökt tidigare, är en gammal stad med en intressant historia
Zadar är Dalmatiens historiska huvudort som grundades av libumerna, en illyrisk folkgrupp, på 900-talet före Kristus och är därmed en av Kroatiens längst kontinuerligt bebodda städer. Zadar har styrts av bland annat romare, venetianer, ungrare, fransmän, österrikare, italienare och tyskar. Under andra världskriget förstördes stora delar av staden genom de allierades bombningar. Idag är Zadar en populär turistdestination med omkring 71 000 invånare. Stadens historiska defensiva system från 1500– och 1600-talet finns sedan år 2017 med på Unescos världsarvslista

Gruppen samlades framför Morska vrata, Landsporten, uppförd år 1543 som är en av Zadars största sevärdheter. Här skulle vi ta ett gruppfoto innan vi till fots gick in i den gamla staden
Eftersom gatorna i Zadars gamla stad är mycket trånga fick vi leda cyklarna till företaget som ägde cyklarna. Chefen tog emot oss och tackade för att vi kommit till hans land för att cykla

Efter att vi lämnat våra cyklar promenerade vi i grupp till en kroatisk restaurang nära katedralen där det serverades en god lunch. Efter lunchen fick vi en och en halv timme på oss att uppleva några av Zadars sevärdheter

Några de sevärdheter i Zadar jag hann att besöka var:

Stadsmuren med havsporten och landsporten, som är en del av Zadars defensiva försvar och togs upp på UNESCO:s världsarvslista år 2017

Landsporten är en utsmyckad stenport uppförd år 1543 och var en gång i tiden stadens huvudingång. Den pryds av det bevingade venetianska lejonet

Havsorgeln ett experimentellt musikinstrument som spelas av havets vågor, En fascinerande upplevelse!

Forum, stadens stora torg under romartiden, byggdes på uppdrag kejsaren Augustus för mer än tvåtusen år sedan. Runt torget finns flera fina lämningar från den romerska perioden

Sankt Donatus kyrka, en vacker katolsk rundkyrka som uppfördes under 800-talet. Numera ges inga gudstjänster i kyrkan men ibland konserter då kyrkan har en fin akustik

Katedralen uppfördes under 400-talet. I denna finns lämningarna av helgonet den heliga Anastasia. Zadars katedral, den största kyrkan i Dalmatien, fick sitt romanska utseende på 1100-talet. Klocktornet byggdes till på 1890-talet och ritades av den engelske arkitekten Thomas Graham Jackson

Folkets torg ritades av den venetianske arkitekten Michele Sanmicheli på 1500-talet , som också ritade stadsporten. På 1800-talet byggdes klocktornet

Kaptenstornet, ett femsidigt försvarstorn, uppfördes på 1500-talet när staden hotades av osmanerna

Romerska kolonnen är en vacker rundpelare från den romerska perioden

Jag var nöjd med det korta besöket i Zadar under vilket jag hade besökt några av de sevärdheter jag tittat på under mitt förra besök i staden. Tiden vi fick till förfogande i staden hade gått fort och när den var slut var det dags att gå till bussen som tog oss tillbaka till hotellet i Biograd na Moru där dagen, och den fina cykelveckan, avslutades med en god middag. Påföljande dag var det dags för hemresa

Några bilder från cykelturen Biograd na Moru – Zadar

 

Några bilder på sevärdheter i Zadar som jag besökte

Under sex dagar fick jag möjlighet att njuta av fina cykelturer i Dalmatien, ett av Kroatiens landskap. Under dessa dagar cyklade jag 408 kilometer på lite trafikerade landsvägar, genom vackra landskap på fastlandet och i fin natur på tre olika öar

De fina cykelturerna hade lagts upp av den lokale reseledaren Nevio som såg till att vi fick ut mesta möjliga av veckans cykling. Reskamraterna var trevliga, hotellet höll högsta klass och maten var väldigt god. De olika delarna i cykelveckan i Kroatien gjorde den till en förstklassig upplevelse!

Min gamla hemsida

Fakta om Kroatien

Resan gjord i oktober 2022

Det finns många intressanta och spännande länder.
Läs om några av dessa på min hemsida
www.stalvik.se / rainer stalvik