grekland-kos-resa

Resa till Grekland,
Kos, Kalymnos och Bodrum, Turkiet

Klicka på bilderna för större format

Resa till Grekland, Kos, Kalymnos och Bodrum, Turkiet

kos stad, mastahari, kalymnos, asklepion, platini, pyli, zia och bodrum var platser jag besökte på kos och i turkiet

Jag har inte rest speciellt mycket i Grekland och dess övärld, men vill gärna utöka mina besök i denna vackra del av världen. Under min första resa till Grekland besökte jag Athen, Marathon, Cap Sunion och öarna Aegina och Hydra. Därefter har jag besökt öarna Rhodos, Symi, Kreta och på denna resa Kos och Kalymnos. På den här resan gjorde jag även en dagstur till staden Bodrum i Turkiet. Besöken hittills på de grekiska öarna har definitivt gett mersmak att utforska flera!

Det är billigt att besöka vissa resmål om man utnyttjar priserbjudanden från charterarrangörerna, vilket jag gjorde på denna resa.

Mitt huvudsyfte med resan till Kos var att utforska ön och staden Kos samt ön Kalymnos. Min bas var stadsdelen Lambi där också en av stadens finaste stränder finns. Härifrån kunde jag lätt besöka Kos´ stad och enkelt ta mig vidare till byarna Pyli och Zia med hjälp av lokalbussar. På cykel tog jag mig till färjan i Mastahari som går till ön Kalymnos, till den historiska platsen Asklepion med sina hellenistiska lämningar och till Therma vid vägs ände på sydkusten. Till Bodrum tog jag färjan från hamnen i Kos´stad.

Upplevelserna blev intressanta men hotellet, Aegean Blue, blev en rysare, trots sina fyra stjärnor. Läs om mina upplevelser här nedan.

Att jag valde att bo på Hotel Aegean Blu berodde på den positiva information som researrangören gav om hotellet på sin hemsida. ”Hotellet tillhör kategorin Apollo Mondo Enjoy – speciellt utvalda hotell med lokal touch och höga kundbetyg.”

Jo, hotellet såg fint ut vid ankomsten och personalen tog emot de nya gästerna på ett trevligt sätt. Bara tre dagar efter min ankomst började mardrömmen.

När jag kom tillbaka till enrumslägenheten, rum 1003, på kvällen den tredje dagen möttes jag av vatten i badrummet. Märkligt, tyckte jag eftersom jag duschade på morgonen och då rann vattnet undan. Jag gick till receptionen för att informera om detta. Receptionisten trodde mig inte utan ”ville själv se”… När vi kom till lägenheten hade det strömmat ut ännu mera vatten och nu var golvet till 2/3 av ytan täckt med kloakvatten.

Tillbaka vid receptionen hade ”Managern”, en ung dam, kommit och blev lätt panikslagen eftersom det var svårt att få tag på rörläggare en söndagskväll. ”Detta har ALDRIG hänt förut!

”Du kan sitta i receptionen medan vi fixar problemet.”
”Jag vill ha ett annat rum!”
”Vi är fullbokade. Det finns inga fler!”, sa Managern.
Jag ringde då Apollos kontor. Efter deras samtal fanns grannlägenheten, rum 1005, plötsligt ledig. MEN när dörren låstes upp var även denna lägenhet fylld med kloakvatten!

Jag satt i receptionen och väntade tills stoppet var fixat och vid 21-tiden kunde jag komma tillbaka till lägenheten. Då var golvet inte tvättat, som jag bett om, för att få bort bakterierna i kloakvattnet. Vattnet var bara upptorkat.

Två dagar senare kom jag tillbaka till hotellet efter en heldags tur på ön. Vatten i hela lägenheten igen! Denna gång med rester av avföring flytande i vattnet! Snabbt till receptionen. ”Jag vill se själv”, sa receptionisten ännu en gång. När vi kom till lägenheten hade det kommit så mycket avloppsvatten att det runnit ut i korridoren!

Var är ”Managern”?
”Hon är inte här.”
”Jag vill ha ett nytt rum!”
”Det finns inga.”
”Jag vägrar att bo i en lägenhet där avföringsrester simmar omkring på golvet.”
Telefonsamtal med Apollos kontor. ”Ni får fixa det här nu.”

Managern kommer och säger att det finns ett rum med lägre standard än vad jag betalat för ledigt. Jag tittar på det och bestämmer mig för att flytta in där eftersom möblerna i min lägenhet är indränkta med kloakvatten.

”Konstigt med översvämningarna. Det har aldrig hänt förut”, säger Managern.
”Det hände ju i söndags”, svara jag.
”Ja, men före det”….
Någon som tror på sagor?

I receptionen träffar jag på en annan svensk gäst. Spontant säger hon att detta är ett skithotell. Vårt rum är fullt med myror och vi får ingen hjälp att bli av med dem.

Jag bestämmer mig för att flytta in i rummet med sämre standard eftersom lägenheten än en gång bara torkas ur och inga golv tvättas trots att det simmat avföring på golvet.

I det nya rummet, rum 1002, är det fullt med myror och flygfän som gillar fukt. Jag säger till i receptionen. De kommer och sprayar.

På morgonen kryper det myror i sängen och badrummet luktar illa. Städerskan ställer in ytterligare en doftburk! Jag hämtar en burk med insektsspray i receptionen.

Reklamation har skickats till reseföretaget Apollo med begäran om återbetalning av en del av resans pris. De har 8 veckors svarstid på reklamationer! Undrar hur många reklamationer de får in???

Apollo! Det här hotellet borde ni ta ur ert program! Omedelbart!!!

Lite fakta om Kos

Kos är en ö i ögruppen Dodekaneserna, Tolvöarna, i Egeiska havet och ligger mellan öarna Kalymnos och Nisyros, c:a 4 kilometer väster om den turkiska staden Bodrum. Öns yta uppgår till omkring 290 kvadratkilometer. Kos har cirka 35 000 invånare och huvudorten har samma namn som ön. Högsta berget heter Dikeos, c:a 846 möh.

Kos har varit bebott sedan 3 000-talet före Kristus. Under hellenistisk tid tillhörde Kos Egypten. Senare kom ön att tillhöra romarriket. År 1315 besattes ön av riddare tillhörande Johanniterorden. Under åren 1523 – 1912 tillhörde Kos det Osmanska riket. Italienarna styrde från 1912 till 1947 då ön övergick till grekiskt styre.

Det finns en hel del lämningar efter de olika folkgrupperna som härskat på ön. Lämningar efter de tidiga grekerna och romarna är många. Efter dorerna finns lämningar av det stora Asklepiostempel, efter romarna finns det gott om lämningar på olika platser. Johanniterriddarna har lämnat spår efter sig i form av en borg.

Kos stad – Drabbad av jordbävningar

Hotellet jag bodde på låg omkring 900 meter från stadskärnan. Vägen dit bjöd på en fin promenad längs stranden och hamnen.

Två av mina dagar på ön Kos hade jag till förfogande att utforska staden. För den historiskt intresserade finns en hel del att titta på i Kos stad. Jag tittade på, bland annat på nedanstående sevärdheter.

Agoran, det forntida forumet , var stadens kommersiella och sociala centrum. Kos´ Agora är ett av de största som grävts ut i Grekland. Det byggdes på 400-talet före Kristus nära stadens hamn. Efter att Kos erkänts som en viktig stad år 366 f Kr byggdes forumet ut i stor omfattning.

Jordbävningar har under tidens gång ofta drabbat Kos, den senaste ägde rum den 20 juli, 2017. Jordbävningarna har haft förödande påverkan på stadens bebyggelse och därför har den gamla agoran byggts om och till under årens lopp. Jordbävningen år 469 e Kr, som än en gång förorsakade stora skador på agoran, kom att markera en brytningspunkt som slutet för den antika perioden och början på den kristna.

Det mesta av den forna agoran ligger begravd under den moderna staden. Det går dock att se lämningar av olika slag i det arkeologiska området, som delar av försvarsverket, privata hus, olika helgedomar och den gamla hamnen.

Det är alltid mäktigt att vandra runt på platser där det finns lämningar som är tusentals år gamla. Kos’ Agora var inget undantag!

Lika mäktigt som att vandra runt på den gamla agoran var det att vandra runt på det västra arkeologiska området. Här finns många lämningar från den romerska perioden, som husgrunder, ett unikt stenbelagt vägavsnitt, lämningar av ett tempel och vackra mosaiker.

Mitt emot det västra arkeologiska området ligger den romerska teatern som uppfördes på 200-talet före Kristus.Teatern byggdes i första hand för musikaliska evenemang men fungerade även som mötesplats för den lokala senaten.

Via en promenad förbi den centrala busstationen kom jag till den mäktiga katedralen som dock var stängd på grund av jordbävningsskador den fått år 2017. Exteriören är dock väl värd att titta på.

Från katedralen är det bara en kort promenad till Loggiatorget där ytterligare två sevärdheter finns att beskåda, Hippocrates träd och Loggiamoskén.

Hippocrates träd anses med sina omkring 2 300 år vara ett av Medelhavsregionens äldsta träd. I trädets skugga tror man att den grekiske läraren Hippocrates satt och  undervisade sina elever. Trädet är stort och imponerande. Vid foten av trädet finns två brunnar med arabiska inskriptioner.

På torget finns också den vackra, men ganska förfallna Gazi Hasan Pasa moskén, mera känd som Loggia moskén som på 1780-talet gjordes om från kyrka till moské.

En kort promenad från Loggiatorget finns det gamla salthuset som inrymmer ett gammalt turkiskt badhus. Missa inte att gå in i salthuset för att uppleva den unika miljön.

Från salthuset gick jag vidare till Neratzia borgen som ersatte Johanniterriddarnas ursprungliga borg som fanns på plats från 1314 till 1450. Neratzia borgen i sitt nuvarande skick uppfördes mellan åren 1450 och 1478.

Under borgens uppförande användes material från den gamla agoran och den hellenistiska tempelplatsen Asklepion.

Korsriddarborgen på Kos kontrollerade tillsammans med borgen i Bodrum sjöfarten till och från Jerusalem under korstågen

Under den Ottomanska perioden användes borgen som militärförläggning och bostad åt den turkiske befälhavaren.

Den 17 mars, 1816 exploderade ett krutförråd som förstörde en stor del av borgen.

Under den italienska ockupationen renoverades Neratzia borgen till sitt ursprungliga skick och de tillbyggnader turkarna gjort avlägsnades.

Under andra världskriget använde tyskarna borgen som förläggning och fängelse.

En av Kos´stads centrala platser är torget Platia Eleftherias med flera vackra byggnader som byggdes under den italienska ockupationen.

Går man från Neratzia borgen gatan Hippocrates till Platia Eleftherias ser man bitar av den gamla stadsmuren på höger sida. Nära torget finns en vacker bastion och på torget ligger Defterdarmoskén med sin av jordbävningen år 2017 förstörda minaret.

Trots att staden Kos är liten finns här flera intressanta sevärdheter att besöka och dessutom finns det många små trevliga restauranger att avnjuta en god måltid på runt om i staden, runt hamnen och på stränderna.

Cykelturer

Under två dagar hyrde jag en hybridcykel för att med hjälp av denna ta mig till Mastihari och därifrån med färjan till ön Kalymnos, besöka Asklepion med sina tempelruiner och en cykeltur till Therma på öns sydsida,

Kos stad – Kalymnos, Tur och Retur (c:a 75 km)

Första dagen cyklade jag på cykelbanan från Lambi västerut mot Tingaki längs kusten. En lugn och fin sträcka. Efter 4-5 kilometer tog cykelbanan slut och jag kom ut på den lilla landsvägen mot Tingaki. Vid åttatiden på morgonen var det väldigt lite biltrafik. Vid Tingaki följde vägen kusten en bit.

Från Tingaki cyklade jag mot Marmari, även detta på en mindre landsväg med lite trafik. Strax innan Marmari cyklade jag ut på huvudvägen som var ganska hårt trafikerad. Miss av mig! Som tur var kunde jag efter bara någon kilometer på denna ta av på en mindre väg som går till Mastihari. Här passerade jag det stora Lidobadet innan jag kom fram till den lilla trevliga staden Mastihari, Jag hann fika före färjeavgången till Kalymnos som avgick vid 10-tiden. Det blev en härlig båtresa till ön Kalymnos!

Efter knappt en halv timmes båtresa gick jag i land i Pothia på ön Kalymnos. På väg in mot staden med båten hade jag fina vyer över den södra delen av ön och staden med hus som klättrade upp för bergsväggarna.

Jag började med att cykla österut längs hamnen mot Vathy. Det tog inte lång stund innan jag var ute ur stan. Vägen slingrade sig nu fram längs kustlinjen, högt ovanför havet med vackra vyer över Egeiska havet. Efter cirka trettio minuters cykling vände jag om och cyklade tillbaka till Pothia.

Åter i Pothia cyklade jag till fiskehamnen där jag såg flera fiskare sitta och laga sina nät. Härifrån hade jag än en gång fina vyer in över staden. Därefter cyklade jag in på stadens smala gator för att titta på miljön. Jag tog också en tur till stadens västra del där husen har byggts längs bergsbranten. Underbara miljö med smala gator, färgfulla hus och fantastiska vyer över staden och de omkringliggande bergen.

Jag hade omkring tre timmar på mig att uppleva Kalymnos innan färjan gick tillbaka till Mastihari varför jag tog en snabb lunch innan jag cyklade tillbaka till färjan.

Underbar färjetur tillbaka till Mastihari och sedan samma cykelväg tillbaka till Lambi dit jag kom vid 17.30-tiden. Därmed var en härlig cykeldag, trots värmen, slut.

Cykeltur till Platani, Asklepion och Therma (45 km)

Jag gav mig iväg på cykeln direkt  efter frukost. Idag väntade ett besök vid Kos´största sevärdhet Asklepion och sedan fick resten av dagen bli som den blev.

Från hotellet i Lambi cyklade jag till hamnen och därifrån gatan som leder ut ur staden. Lite trafik inne i Kos en tidig söndagsmorgon!

Första stoppet mot Asklepion var i byn Platani, byn hette fram till 1971 Kermedes. Namnet avslöjade den turkiska kopplingen. Mellan åren 1896 och 1912 kom många av byns muslimska invånare från Kreta vilket har påverkat arkitekturen.

I Platani besökte jag den turkiska kyrkogården för att titta på några av de vackra gamla gravstenarna från den ottomanska perioden. Efter ett kort besök på kyrkogården cyklade jag vidare mot Asklepion på den svagt stigande landsvägen.

Asklepion – Helarens helgedom

Enligt den grekiska mytologin var Asklepion helandet och medicinens gud. Han var son till Apollo och Arsinoe. Enligt legenden fostrades han av en kentaur som lärde honom helandets konst. Asklepios förmåga var omfattande och hans krafter lär till och med ha räckt till att väcka döda till liv.

På 400-talet före Kristus lär det ha funnits mer än 300 helgedomar tillägnade Asklepios. Den på Kos var en av de största och mest berömda och uppfördes strax Hippokrates, Läkekonstens fader, död. Den stora anläggningen på Kos bestod av tre etager.

På första etagen låg den medicinska skolan, rum där besökare kunde lämna sina offergåvor, väntrum och behandlingsrum.

På andra etagen låg flera tempel, kolonner från det tidigare Apollotemplet, ett medicinskt centrum där hydroterapi tillämpades, en badanläggning och ett vattenfördelningssystem för att förse hela anläggningen med en jämn vattentillgång.

På tredje etagen låg det stora templet dit förmodligen endast aristokratin hade tillträde.

Besöket i Asklepios var definitivt en av höjdpunkterna under veckan på Kos. Här gick jag omkring i cirka en och en halv timme bara för att insupa atmosfären och lära mig mera om den historiska platsen.Missa inte ett besök här under vistelsen på Kos!

Efter besöket i Asklepion cyklade jag tillbaka till Kos stad och fortsatte sedan söderut på cykelbanan tills den tog slut. Under cyklingen passerade jag fina stränder och flera lyxhotell. När cykelbanan tog slut kom jag ut på landsvägen som löper längs sydsidan av Kos.

Fin asfaltväg som var lätt att cykla på ända fram till Therma där vägen tar slut. Få bilar trafikerade sträckan och vyerna över kusten och bergen var magnifika. Jag mötte ett knappt tiotal cyklister på vägen till Therma.

Therma Beach ligger cirka 10 km från Kos stad och är en populär plats på grund av den fina stranden och de varma källorna som på grund av sina mineraler är hälsosamma att bada i, speciellt för reumatiker.

Det går att komma till Therma med lokalbuss från Kos stad. Jag kan dock rekommendera en cykeltur hit. I Therma slutar den asfalterade vägen vid en ravin varför det är samma väg tillbaka till Kos stad som man kom. Tillbaka i Kos lämnade jag tillbaka hyrcykeln.

Dagens cykeltur blev omkring 45 kilometer lång och hade bjudit på fina upplevelser av olika karaktär.

Paleo Pyli – Den forna huvudstaden

Med hjälp av de lokala bussarna är det lätt att ta sig runt på Kos. Jag åkte med en sådan från bussterminalen i Kos till byn Pyli som ligger knappt 15 kilometer från staden. Anledningen att jag åkte hit var för att besöka Paleo Pyli, det gamla Pyli. Efter en fika i Pyli gick jag de drygt tre kilometrarna på landsväg till Paleo Pyli. Det blev en svettig vandring på knappt en timme innan jag nådde gamla Pyli.

Paleo Pyli var det bysantinska Kos´huvudstad och var bebott från 900-talet fram till den ottomanska erövringen av ön på 1500-talet.

Bara några få bilar stod på parkeringsplatsen när jag kom fram till stigen som leder upp till resterna av en gammal bebyggelse. Här finns flera husruiner och stenmurar men även tre kyrkor som dateras till 13- – 1400-talen. Husen står förfallna men kyrkorna har renoverats. Dock var alla stängda vid mitt besök.

Jag fortsatte att vandra den steniga stigen upp för berget för att komma till ruinen av den bysantinska borgen som byggdes under en makedonsk dynasti, 800 – 1200-talet. Johanniterriddarna förstärkte borgen på 1300-talet för att öka regionens försvarsförmåga. Borgen övergavs under den ottomanska perioden.

Den slingrande och smala vägen upp till borgen måste ha varit svårforcerad för angripare. Nu finns det inte mycket kvar av borgens bebyggelse mer än rester av murar och en liten del av en byggnad. Den stora behållningen är vyerna man har från den gamla borgen. Härifrån ser man, bland annat ön Kalymnos och ända till Turkiet.

För att komma tillbaka till busshållplatsen fick jag gå samma väg tillbaka som jag gått för att komma till Paleo Pyli. Klockan 15.30 tog jag bussen tillbaka till Kos.

Trots en svettig vandring var besöket i Paleo Pyli väl värt att spendera tid på.

Zia – Bergsbyn dit ”alla” måste

Bergsbyn Zia är ett måste, enligt reklamen, speciellt för att se på solnedgångar. Researrangörer hårdsäljer Zia för detta. Även dagtid är det populärt att besöka byn. Så jag satte mig på en lokalbuss och åkte dit. Zia ligger cirka 16 kilometer sydöst om staden Kos på berget Dikeos sluttning.

Jag steg av bussen på byns torg och möttes av en syn som jag inte förväntat mig. ”Tusentals” stånd med souvenirer och lokala produkter samt en massa restauranger kantade huvudgatan. ”Not my cup of tea!” Vyerna över omgivningarna var dock mycket fina, berg på ett par sidor och ett vackert landskap med Medelhavet i bakgrunden på en sida.

Jag lämnade turiststråket så snabbt jag kunde och började gå mot bergen. Promenaden gick genom delar av byn med traditionella hus men också fler restauranger. Det verkar som att invånarna försöker krama ur turisterna mesta möjliga.

Det unga paret från Tjeckien som frågat mig om bussen till Zia i Kos stötte jag på i utkanten av byn. ”Vi måste bort från turisterna”. De var, precis som jag, på väg mot bergen.

Vägen var dammig och jag passerade några enstaka gårdar under min dryga 30 minuter långa vandring innan jag vände om då jag insåg att jag inte skulle hinna speciellt högt upp innan det var dags att åka tillbaka till Kos. Istället gick jag en annan väg tillbaka till Zia som tog en dryg timme att gå.

När jag kom in på huvudgatan var den nu full med turister som kommit hit med turistbussarna. Nu var det shopping som gällde istället för stekande på stranden!

Jag lämnade byn med en tidigare buss än planerat då jag fått nog att ”turistfällan” Zia. Kanske borde jag åkt hit för att se solnedgången istället?

Zia är ön största turistfälla, enligt min mening, men det var ändå kul att ha varit här.Min behållning var vyerna över det vackra landskapet och bergen samt att jag fick se en kvinna handla i grönsaksbilen som kör mellan småbyar.

Bodrum – en tur till forntiden

Det föll sig naturligt att jag även skulle passa på att besöka staden Bodrum i Turkiet när jag ändå var på Kos. Färjebiljetter bokade jag på nätet och därför var det bara att kliva ombord på färjan Bodrum Express, som avgick klockan 09.30, efter att jag passerat passkontrollen. Fin båttur över sundet mellan Kos och Turkiet på 45 minuter. Passkontrollen i Bodrum passerades snabbt och nu hade jag drygt tre timmar på mig att uppleva staden.

Bodrum, som tidigare hette Halikarnassos, har en mycket gammal historia.

Enligt en sägen anlades Halikarnassos av dorer och tillhörde därmed det doriska statsförbundet, hexapolis. Omkring år 500 före Kristus uteslöts Halikarnassos ur förbundet. Staden styrdes sedan av olika regenter, bland annat av drottning Artemisia som fått makten efter sin mans död.

År 334 före Kristus lyckades Alexander den Store inta Halikarnassos efter en våldsam strid. När den grekiske fältherren Memnon förstod att staden skulle falla för Alexander satte han den i brand. Staden återuppbyggdes men återfick aldrig sin storhet igen.

Efter att romarna erövrat kustlandskapet Karien kom Halikarnassos under romerskt styre.

År 1402 intogs Halikarnassos av riddare tillhörande Johanniterorden som lät bygga en borg på en halvö vid hamnens östra sida. Borgen finns kvar än idag.

I början av 1500-talet erövrades staden av turkarna och kom därmed att ingå i det ottomanska riket.

Efter att ha passerat passkontrollen i Bodrum promenerade jag direkt till den trivsamma gamla staden och sedan vidare till olika sevärdheter. Detta är vad jag hann med att titta på innan det var dags att återvända till Kos.

Bodrums gamla stad är fylld av butiker, restauranger och flanerande människor och har mycket atmosfär. Naturligtvis trivs shopparna här på grund av det stora varuutbudet men även de som enbart föredrar att uppleva miljön får stort utbyte av sina strövtåg.

Jag promenerade runt i den gamla staden en stund, fikade och letade upp en restaurang med fina vyer över den gamla korsriddarborgen.

Borgen som tillägnades den helige Petrus byggdes av riddare av olika nationaliteter tillhörande Johanniterorden mellan åren 1402 och 1437 för att tillsammans med borgen på Kos kontrollera sjöfarten till och från ”Det heliga landet”. Korsriddarborgen i Bodrum är både stor och imponerande. Efter ottomanernas seger över korsriddarna i början av 1500-talet överlämnade Soliman den Store borgen till turkarna.

Borgen var tyvärr stängd för besökare på grund av skador den fått under jordbävningen 2017 varför jag fick nöja mig med att titta på den från utsidan.

Från borgen promenerade jag längs hamnpromenaden till moskén där jag gick norrut på små gator för att leta upp den romerska teatern. På vägen dit hade ja planerat att titta på en av Bodrums största sevärdheter Kung Mausolus mausoleum.

Kung Mausolus mausoleum var en imponerande byggnad som var hela 46 meter hög. Mausoleet var dekorerat med vackra friser och räknades till den antika världens sju underverk. Mausoleet överlevde flera jordbävningar men förstördes av korsriddarna som tog material från detta när de byggde sin borg. Kung Mausolus regerade mellan åren 376 – 353 före Kristus.

Tyvärr var Kung Mausolus mausoleum stängt eftersom det var måndag varför jag fick nöja mig med att titta in genom muren som omgärdar detta.

Min vandring i Bodrum fortsatte nu mot den romerska teatern på mindre gator.

Den romerska teatern är ganska liten efter romerska mått mätt men är nu fint renoverad och används till olika evenemang. Den byggdes på 400-talet och rymde 13 000 åskådare.

Vid mitt besök höll man på att förbereda teatern för en musikföreställning.

Så var det dags att titta på den sista sevärdheten som jag skulle hinna med innan jag var tvungen att återvända till passkontrollen och färjan till Kos.

Efter en promenad på någon kilometer kom jag fram till Myndos port som är det sista som finns kvar av Halikarnassos och den en gång kraftiga stadsmuren som omgav kung Mausolus stad. Stadsmuren var hela sju kilometer lång  och trots att den var så kraftig och omgavs av en vallgrav kunde den inte motstå Alexander den Stores attack på staden. Dock fick Alexander rekvirera stenslungor och andra kraftiga vapen innan muren kunde forceras.

Nära Myndos port finns lämningar efter gravar och husrester som antagligen är från samma tidsperiod.

För den historiskt intresserade är resterna av den gamla stadsmuren med Myndos port en sevärdhet.

Från Myndos port jag jag tillbaka till hamnen och hann med en lätt lunch innan det var dags att gå till passkontrollen och efter det återvända till Kos via en vacker båtresa. Vyerna över den mäktiga korsriddarborgen sedd från havet kommer att finnas kvar länge inom mig.

En vecka på en ny plats är lätt att fylla med intressanta upplevelser. Resan till Kos var inget undantag. Jag hann med att besöka spännande historiska platser, små byar, bergstrakter, ett par dagars cykling, besöka ön Kalymnos och Bodrum i Turkiet.

Kos var en trevlig bekantskap men inte den vackraste av de grekiska öarna jag besökt hittills. För sol och badare är det här en toppdestination.

Mer information     grekland-fakta

Resan gjord 2018

min gamla hemsida

Det finns många intressanta och spännande länder.
Läs om några av dessa på min hemsida