Resa till Slovakien

Läs om min resa till Slovakien och se bilder från platser jag besökte, som Bratislava, Devin, Nitra, Banska Stiavnica, Vlkolinec, Ruzemberok, Hronsek, Orava, Tvrdosin, Kezmarok, Spissky hrad, Zhera, Spissky Kapitula, höga Tatra, Bardejov, Hervartor, Ladomirova, Bodruzal, Dukla-passet, Slovensky Raj mfl, Rainer Stalvik

Min resa till Slovakien

”Den gamla staden i Banska Stiavnica togs upp på UNESCO:s världsarvslista redan år 1972 för sin unika bebyggelse och anses vara en av Slovakiens vackraste städer. Redan på 1300-talet var staden rik och blomstrande på grund av gruvdrift och nådde sin höjdpunkt på 1500-talet. Från denna tidsepok finns många av de vackra byggnaderna kvar. Idag är Banska Stiavnica en trivsam småstad med cirka 11 000 invånare beläget en bit bortom allfarvägarna och har ett vackert läge i en dalgång.”

Läs om min resa till Slovakien efter bilderna

Bilder från min resa till Slovakien
Bilder märkta (U) visar ett av UNESCO utsett världsarv

Här kan du läsa om min resa till Slovakien och se bilder från platser jag besökte, som Bratislava, Devin, Nitra, Banska Stiavnica, Vlkolinec, Ruzemberok, Zvolen, Hronsek, Lestiny, Orava, Tvrdosin, Kezmarok, Levoca, Spissky hrad, Zhera, Spissky Kapitula, höga Tatra, Stara Lubovn, Bardejov, Hervartor, Ladomirova, Bodruzal, Dukla-passet, Slovensky Raj mfl, Rainer Stalvik

Det lilla landet Slovakien, till ytan endast 49 036 kvadratkilometer stort, ligger mitt i Centraleuropa gränsande till länderna Tjeckien, Österrike, Ukraina och Polen.  Huvudstaden heter Bratislava och har en folkmängd på cirka 421 000 invånare, landet totalt har ungefär 5 440 000 invånare. Slovakien bildades år 1993 när Tjeckoslovakien delades och är med i både EU och Nato.

Slovakien har mycket att erbjuda en resenär. Här finns vacker natur med höga berg och städer med fantastiska gamla stadskärnor och ett flertal sevärdheter som finns med på UNESCO:s lista över världsarv. Genom min 1  950 kilometer långa bilresa genom landet fick jag se en del av det Slovakien har att erbjuda sina besökare.

Min resa började och slutade i huvudstaden Bratislava. Med hjälp av en hyrbil besökte jag olika platser runt om i landet, ofta de med UNESCO-listade världsarv men också andra. Platser som jag besökte var bland annat Bratislava, Devin, Banska Stiavnica (UNESCO-listat), Zvolen, Hronsek (UNESCO-listad), Vlkolinec (UNESCO-listad), Lestiny (UNESCO-listad), Orava, Tvrdosin (UNESCO-listad), Kezmarok (UNESCO-listat), Spissky Hrad (UNESCO listad), Zhera (UNESCO listad), Spissky Kapitula (UNESCO listad), Levoca (UNESCO listad), Bardejov (UNESCO listad), Ladomirova (UNESCO listad), Bodruzal (UNESCO listad), Dukla-passet, Hervartov (UNESCO listad), Slovensky Raj (Det slovakiska paradiset), de fantastiskt vackra bergen i Höga Tatra och mycket mera.

Följ med på en resa genom det fantastiska lilla landet Slovakien!

Rubriken är landets egen slogan som jag tycker passar otroligt bra in på Slovakien varför jag har lånat den!

Flygresan:

Etapp I: Göteborg – Berlin (1 tim 15 min)
Etapp II: Berlin – Wien (1 tim)

Hemresa i omvänd ordning

Reseupplägg:

När jag planerade denna resa använde jag guideböcker från Lonely Planet och Insight Guide samt sökte information på nätet.

Min resa skulle starta i huvudstaden Bratislava och jag ville besöka olika sevärdheter som finns med på UNESCO:s världsarvslista, göra några kortare vandringar i Höga och Låga Tatra samt i Slovensky Raj (Det slovakiska paradiset) och jag ville besöka städer med intressanta medeltida stadsbilder.

Då jag ville ha största möjliga flexibilitet under resan hyrde jag en bil.

När jag sammanfattar min resa tycker jag att jag lyckat väl! Det blev en varierande, intressant och trevlig resa och jag överraskades av hur mycket det finns att se på i Slovakien. Det här är ett underskattat resmål!

Säkerhet

Så här skriver UD om säkerhetsläget i Slovakien på sin hemsida i juni 2013:

Det allmänna säkerhetsläget i Slovakien är bra. Ambassaden uppmanar dock alltid resenärer att hålla sig uppdaterade kring händelser på vistelseorten.

Trafiksäkerhet

Se upp för vägpirater

Fall med vägpirater har förekommit i Slovakien varför bilresenärer bör vara medvetna om detta och vara försiktiga vid genomresa i Slovakien. Upplägget är ofta likadant. (Vid ett stopp på en bensinstation punkteras ett däck med kniv, detta förorsakar efter ett par kilometer en punktering. Vägpiraterna, som följer bilen, stannar och erbjuder hjälp, varvid värdesaker ofta försvinner från bilen. Det är inte heller ovanligt att utländska bilar stoppas vid vägkanten av vägpirater som låtsas behöva hjälp med sin trasiga bil.)
Lämna aldrig värdesaker synliga i en parkerad bil! Lås bilen om du är tvungen att stanna och laga den!

Själv kände jag inte minsta antydan till osäkerhet under min resa. Jag noterade att jag fick se upp vid omkörningar på mindre vägar eftersom slovakerna ibland körde om i kurvor, på backkrön och där det fanns heldragna linjer, men i det stora hela var det en förhållandevis lugn trafikrytm, oavsett typ av väg.

Att köra bil i Slovakien

Under min 1 950 kilometer långa bilresa i Slovakien såg jag bara en enda trafikolycka och råkade inte själv ut för någon incident.

Motorvägsstandarden är hög i Slovakien och högsta tillåtna hastighet på dessa är 110 km/h. Standarden är hög även på de större landsvägarna och på dem får man oftast köra i 90 km/h. Först när man kör på de riktigt små landsvägarna når man ”öststatsnivå” där man ofta får kryssa fram mellan hålen i vägbeläggningen.

Vägskyltningen är mycket bra

Jag noterade att jag ibland fick se upp vid omkörningar på mindre vägar eftersom slovakerna kunde köra om i kurvor, på backkrön och där det fanns heldragna linjer, men i det stora hela var det en förhållandevis lugn trafikrytm, oavsett typ av väg.

Att använda bilbälte är obligatoriskt.

Totalt sett är bilkörning behaglig i Slovakien, tycker jag!

Kostnadsläge

Det är fortfarande billigt att resa i Slovakien!
(Kostnaderna i SEK baseras på kursen 1 Euro = SEK 9:-)

Ett singelrum på ett bra hotell/pensionat kan man få för E 20:-/natt (c:a SEK 180:-)
Dagens lunch (soppa som förrätt och en huvudrätt)  kostar mellan E 3 – E 5 (SEK 27:- 45:-)
33 cl öl kostar från 60 c till E 1.20 (SEK 5.40 – 10.80)
50 cl öl kostar från E 1 till E 2 (SEK 9:- – 18:-)
Den billigaste bussbiljetten (enkel resa) i Bratislava kostar 0.70c (SEK 6.30)
Den normala bussbiljetten (enkel resa) i Bratislava kostar 90 (SEK 8.10:-)
Entréavgifter till sevärdheter kostar från E 2 till E 5 (SEK 18:- – 45:- )
(Kameraavgifter kan tillkomma)
En liter bensin 95 oktan, blyfri kostade för det mesta E 1.49 (SEK 13.41)

Ingen bör avskräckas av den slovakiska kostnadsbilden!

Resa till Slovakien

F= Foto finns i Galleriet

Bratislava – Huvudstaden

Slovakiens huvudstad Bratislava, cirka 421 000 invånare, är en gammal stad. År 1465 grundades det första universitetet. När turkarna intog det Ungerska kungarikets huvudstad Budapest utsågs Bratislava som den nya huvudstaden år 1536. Namnet Bratislava började användas mera officiellt först efter första världskriget då landet Tjeckoslovakien grundades. Tidigare kallades staden Pozsony av ungrarna och Pressburg av tyskarna.

Majoriteten av Bratislavas sevärdheter finns i den gamla stadsdelen och är därför lätta att nå till fots. Några av de sevärdheter jag besökte var

Bratislavas mäktiga borg (F) är belägen på ett berg högt ovanför staden och floden Donau. Borgen har anor ända tillbaka till 1200-talet men byggdes ut i stor omfattning på 1400-talet på order av den ungerske kungen Sigismund som ville bosätta sig här. I ett av borgens fyra torn förvarades de ungerska kronjuvelerna från mitten av 1500-talet till i slutet av 1700-talet. I slutet av 1600-talet beordrade kejsarinnan Maria Theres ännu en ombyggnad.

Borgen hade ett strategiskt viktigt läge vid de två stora handelsvägarna; Bärnstensvägen och Donauvägen.

År 1811 drabbades borgen av en förödande brand och låg i ruiner ända fram till 1950-talet då en omfattande restaurering påbörjades. Idag är borgen i mycket ett fint skick och rymmer det historiska museet.

Sankt Martins katedral (F) är en gotisk kyrka som byggdes på 1450-talet. Mellan åren 1563 och 1830 kröntes elva ungerska kungar och 8 drottningar i kyrkan. Högst upp på det åttiofem meter höga kyrktornet finns en kopia av den krona som användes vid kröningarna som väger 300 kilo.

Torget Hlavne namestie med det gamla stadshuset (F)

Det stora torget Hlavne namestie i den gamla staden kantas av många vackra byggnader i olika arkitektur. En av dem är det gamla rådhuset vars äldsta delar har sitt ursprung från början av 1400-talet. I dag ligger det historiska museet i byggnaden. En annan mycket vacker byggnad är hus nummer 5 som är byggt i Art Nouveaue arkitektur.
På torget finns den stora och vackra Maximilian-fontänen från 1500-talet med Roland statyn, som antas föreställa kejsaren eller riddaren Roland. Statyn sägs snurra runt piedestalen varje nyårsnatt men det är bara jungfrur som kan se detta….

Primatial palatset (F) är en av stadens största sevärdheter som byggdes i nyklassisk stil på 1700-talet. Ursprungligen var detta ärkebiskopens vinterpalats. I palatsen finns en av världens största samlingar vävda engelska tapeter från 1600-talet. Historiskt sett har Primitial-palatset ett stort betydelsefullt, om än tragiskt, värde. Det var i detta palats som fredsfördraget mellan den franske kejsaren Napoleon och den österrikiske kejsaren Franz Josef I undertecknades år 1805 efter att fransmännen besegrat österrikarna under slaget vid Austerlitz.

Sankt Mikaels-porten (F) är den enda av de ursprungligen fyra stadsportarna som finns bevarad. Den uppfördes i gotisk stil på 1300-talet och består av en port och ett fyrkantigt försvarstorn. Porten renoverades och rekonstruerades på 1960-talet. Idag ryms Vapenmuseet i tornet. Stadens smalaste hus, och i hela Centraleuropa, ligger i anslutning till Sankt Mikaels-porten. Fasaden är endast 130 cm bred.

Francsiskaner kyrkan och klostret (F)

Kyrkan är Bratislavas äldsta bevarade sakrala byggnad och byggdes i gotisk stil. Den blev klar år 1297. I samband med kröningarna av de ungerska kungarna övernattade dessa i kyrkan. År 1526 valdes den habsburgske kungen Ferdinand I till ungersk kung här. Klostrets stora rum användes nu ofta till olika möten.

Academia Istropolitana (F) var det första universitetet som byggdes i det ungerska kungariket. Det grundades av kung Matthias Corvinus år 1465.

Sankta Klaras kyrka och nunnekloster (F) Kyrkan, som byggdes under första hälften av 1200-talet, är ett av de finaste exemplen på gotisk arkitektur i Bratislava. Idag används kyrkan ofta som konserthall.

”Den gode herdens hus” (F) är ett av de finaste exemplen på rococo-arkitektur använt i mindre skala i Centraleuropa. Huset uppfördes under mitten av 1700-talet. Idag ryms Klockmuseet i huset.

Grassalkovich-palatset (F) byggdes på 1760-talet och var länge ”navet” i Bratislavas kulturliv, bl a spelade kompositören Joseph Hayden här. Den österrikiska drottningen Maria Therese besökte palatset. Efter en omfattande renovering av palatset gjordes det till den slovakiske presidentens residens år 1996.

Slovakiska Nationalteatern (F) är en vacker byggnad i nyrenässans stil uppförd på 1880-talet. Byggnaden är ritad av de österrikiska arkitekterna Fellner och Helmer. Sedan år 1888 finns Ganymedes-fontänen, en av Bratislavas vackraste, framför byggnaden.

Reduta (F) är ännu en av stadens vackra byggnader som uppfördes mellan åren 1913 och 1919 för att ge invånarna en plats för olika kulturella evenemang. Idag disponeras Reduta av Bratislavas Filharmoniska orkester.

Trinitarians kyrka (F) Treenighetens kyrka, är en en vacker barockbyggnad uppför under första hälften av 1700-talet.

Statyer (F) av olika slag pryder Bratislavas gamla stad. Några av dem väcker stor uppmärksamhet eftersom de är annorlunda placerade,  ”Arbetaren” tittar upp ur ett hål i marken och är en populär figur att fotograferas vid. Han har ”mist” huvudet tre gånger när vårdslösa bilister kört på honom. Förebilden till ”Den vackre Naci” lär ha varit en välklädd man, men fattig, som ofta sågs promenera på Bratislavas gator med en bunt blommor i famnen som ha delade ut till damer.

Floden Donau med effekterna av översvämningen

Under mitt besök i Bratislava kunde jag beskåda effekterna av den översvämning som drabbade staden i juni 2013.

Jag såg förtöjda restaurangbåtar som inte kunde nås eftersom bryggorna låg under vatten, på en rysk båt fick passagerarna evakueras via en provisorisk landgång, på flera hus hade vattnet fyllt källarvåningarna, bänkar som stod på strandpromenaden såg man endast den översta delen av ryggstödet, runt husen närmast Donau i den gamla staden hade man börjat lägga ut sandsäckar för att hindra vatten att rinna ner i källare, långa sträckor av strandpromenaden var avspärrade och polisbevakade och en bro över Donau var avstängd för trafik mm
Bratislava var en stad som jag omgående tog till mitt hjärta! Det var underbart att se alla fantastiska byggnader, höra de historiska vinslagen och njuta av det lugna tempo som präglade den gamla staden.

Devinsky Hrad – Borgen Devin (F)

På den klippa där ruinerna av den en gång så imponerande borgen Devin ligger har det funnits försvarsanläggningar sedan yngre stenåldern, 5 – 4 000 år före Kristus, men det var först med romarnas ankomst på 100-talet f Kr som det började byggas försvarsmurar som förstärkning.Grunderna till den borg man idag kan se ruinerna av byggdes i början på 1200-talet då borgen fungerade som en försvarsanläggning vid det ungerska rikets sydvästra gräns. Efter det byggdes borgen ut och förstärktes under århundradenas lopp och stod ointagen fram till början av 1800-talet då den franske kejsaren Napoleons soldater marscherade in i borgen år 1809 och sprängde den utan förklaring. Resultatet av deras verk är vad som i dag kan besökas. Borgen anses idag vara en av Centraleuropas viktigaste historiska platser.

Jag tog buss nummer 29 från den nya bron (Novy Most) till Devin för att besöka borgen Devin och imponerades av borgens läge, högst upp på en mäktig klippa alldeles intill floden Donau.På vägen upp till ingången passerar man lämningar efter en kyrka som antas vara från 300-talet.

Under en dryg timme promenerade jag runt bland ruinerna och kunde ana de tjocka murarna, det som tidigare varit vackra palats och slottskyrkan. Vyerna från borgen över samhället Devin och ut över floderna Donau och Moravia är mäktiga.

En bild av det ensamma försvarstornet på en klippa förekommer ofta i turistbroschyrer.

Resväg: Bratislavas flygplats – motorväg till Nitra – Zlate Moravce – Zarnovica – Hodrua Hamre – Banska Stiavnica (184 km)

Fin motorväg gjorde det lätt att hålla högsta hastighet (110 km) med min hyrbil, Fiat Panda. Mest vacker jordbruksbygd och ibland lätt kuperat. Från Zlate Moravce kantades vägen av små skogsklädda berg. Från Zarnovica var vägen slingrande genom skog och upp för ett långt berg. Stopp i Nitra för att besöka den gamla borgen.

Nitra – före detta huvudstad

Nitra, cirka 88 000 invånare, är en vacker stad ungefär 100 kilometer nordöst om Bratislava. Nitra var huvudstad i det forna Mähriska Imperiet på 800-talet. På 830-talet lät den ateistiske prins Piribina bygga en kyrka, som kom att bli Slovakiens första, efter att ha begärt stöd av de kristna att försvara staden mot fiendeangrepp. Idag finns ingenting kvar av denna kyrka och platsen där den varit belägen är ännu inte utgrävd.

Nitra är uppdelad i en övre (F) och en nedre stadsdel.  I den övre ligger borgen och vackra gamla hus längs de kullerstensklädda gatorna. Jag besökte borgen på vägen till Banska Stiavnica.

Nitras borg (F) är egentligen ingen borg i dess rätta bemärkelse utan en samling barockbyggnader på en höjd som bands samman till en försvarsanläggning runt Sankt Emerams katedral med en bastant försvarsmur som omgärdar byggnaderna. Sankt Emerams katedral består av tre mindre kyrkor från olika tidsperioder. Den äldsta av dem är Sankt Emerams kyrka, en liten romansk kyrka från 1 000-talet. Enligt legenden är prins Pribinas kyrka, som var Slovakiens och Centraleuropas första kyrka byggd år 828, integrerad i denna. Den nedre kyrkan byggdes på 1640-talet och den övre, som var färdigbyggd år 1355 och är nu klädd i röd marmor och guld med n mycket vacker orgel.

Borgen har anor ända tillbaka till år 871 då den var ett av de officiella regeringssätena för den Mähriske härskaren.

Biskopens palats (F) från 1700-talet är en vacker byggnad som tyvärr är stängd för allmänheten.

Vyerna från borgen ut över nedre delen av staden och det omkringliggande landskapet är mycket vackra.

Utanför borgen finns en pampig ”Pestkolonn” som restes på 1700-talet efter att Nitra blivit av med den hemska sjukdomen.

Banska Stiavnica – Silverstaden (UNESCO listat världsarv)

Den gamla staden i Banska Stiavnica togs upp på UNESCO:s världsarvslista redan år 1972 för sin unika bebyggelse och anses vara en av Slovakiens vackraste städer. Redan på 1300-talet var staden rik och blomstrande på grund av gruvdrift och nådde sin höjdpunkt på 1500-talet. Från denna tidsepok finns många av de vackra byggnaderna kvar. Idag är Banska Stiavnica en trivsam småstad med cirka 11 000 invånare beläget en bit bortom allfarvägarna och har ett vackert läge i en dalgång. (F)

Staden har många sevärdheter att erbjuda sina besökare men de kan vara ganska ansträngande att nå för en otränad person utan tillgång till bil då stadens gator ofta är stark kuperade eftersom Banska Stiavnica ligger i en dalgång omgiven av berg. Några av de sevärdheter jag besökte var nedanstående.

En bra start på rundvandringen i staden är att starta på Nam sv Trojice, den Heliga Treenighetens torg (F). Här finns den mäktiga pestkolonnen som restes år 1711 på order av den tyske regenten för att stadens medborgare skulle visa sin tacksamhet för att man blivit av med pesten. Den ersatte en betydligt mindre som enligt de tyska kungligheterna inte visade tillräckligt stor tacksamhet.  Torget kantas av magnifika tyska och ungerska köpmanshus som nu är i fint skick, eller håller på att renoveras. Det vackraste av dem är Jozef Kollar-huset som nu är ett konstgalleri.

Kostol Sv Kateriny (F), den Heliga Katharinas kyrka, är en pampig kyrka byggd i gotisk arkitektur under åren 1443 till 1491. År 1555 blev detta stadens församlingskyrka då Jungfru Marias kyrka integrerades i den borg man byggde som försvar mot turkarnas attacker. Under åren 1580 till 1672 hörde kyrkan till det evangeliska samfundet. Huvudaltaret och predikstolen är i barock och tillkom år 1727. Av stadens invånare kallas den för ”Den slovakiska kyrkan” eftersom det var i denna kyrka som de första predikningarna hölls på slovakiska år 1658.

Radnica, stadshuset, är en vacker byggnad som ligger i slutet av torget. Mitt emot stadshuset, på andra sidan gatan, ligger den stora evangeliska kyrkan, Evanjelicky kostol, som byggdes på 1700-talet. Banska Stiavnica var huvudsakligen katolskt varför det dröjde länge innan lutheranerna fick tillstånd att bygga sin kyrka mot löfte att den inte fick ha något kyrktorn och att fasaden skulle likna ett hus.

En bit ovanför torget ligger Stary Zamok, (F), den gamla borgen, som byggdes mellan åren 1546 och 1559 med den stora Jungfru Marias kyrka som bas. Borgen uppfördes för att skydda staden mot turkarnas angrepp. Turkarna lyckades aldrig inta Banska Stiavnica.

Borgen som till stora delar är välbehållen får besökas och här kan man njuta av ett stycke historia. I den gamla kyrkan förvaras några av de vackra statyerna som prydde denna, en liten kyrkogård med vackra gamla järnkors, slottsbrunnen som även fungerade som flykttunnel om någon skulle lyckas erövra borgen. Här finns också ett försvarstorn som kallas för ”Himmelriket”.(F). Förutom att vara försvarstorn fungerade det även som fängelse och tortyrkammare i vilket upproriska gruvarbetare plågades till döds. Den som fängslades och hamnade i ”Himmelriket” kom aldrig levade ur detta, därav namnet!

Vyerna från klocktornet på Jungfru Marias kyrka över delar av den gamla staden är superba!

Banska Stiavnicas Betlehem (F)

Scenen hämtad från Betlehem är bara en av de många som finns med på denna 21 meter långa utställning av snidade figurer. Bland modellerna finns även sådana som föreställer gamla byggnader i Bianska Stiavnica, en helig procession, arbete i en gruva mm mm Figurerna är vackert snidade och vissa av dem rör sig. Totalt finns det 800 figurer i utställningen, 400 av dem rör sig!  Det här är en fascinerande utställning väl värd att besöka!

Kammerhof var tidigare säte för stadens greve och är det största byggnadskomplexet i den gamla staden. Idag finns här ett intressant museum som anknyter till den gruvindustri som dominerat stadens näring i århundraden och världens första tekniska universitet, som låg i Banska Stiavnica.

Synagogan

Tidigare bodde det många judar i Banska Stiavnica. Under andra världskriget försvann många av dem, av olika anledningar. Den gamla synagogan vandaliserades och förföll. Under mitt besök i staden höll den på att renoveras och byggas till. Detta blir ytterligare en sevärdhet i framtiden.

Klopacka (F) är ett signaltorn högt uppe på ett berg, inte långt från nya borgen. Från tornet signalerades när de olika gruvskiften skulle starta och eventuella fiendeangrepp genom att man slog på trästycken. I tornet, som byggdes på 1680-talet, förvarades även gruvarbetarnas förmögenheter som skulle gå till änkor, föräldralösa barn och för gruvarbetare som skadats under arbetet.

Den nya borgen (F) byggdes för att lättare kunna se de fientliga turkarnas eventuella angrepp byggdes den nya borgen som komplement till den gamla, som låg längre ned i dalen. Från den nya borgen var det lätt att se varningseldarna på Sito-berget som slog larm om fienderna skulle attackera Banska Stiavnica. Om ett fientligt anfall kom blåste en trumpetare varningssignal till stadens medborgare så att de hann sätta sig i säkerhet. Den nya borgen byggdes under andra hälften av 1500-talet.

Piargska brana (F), Piargporten, är den enda återstående stadsporten som delade den övre och nedre delen av staden. Den vackra porten ligger vid den nya borgen och dateras till 1400-talet.

Kalvaria – Den röda kyrkan (F)

Högst uppe på en slocknad vulkan ligger kyrkan Kalvaria. Vyn dominerar en stor del av landskapet runt Banska Stiavnica. Kyrkan och de tolv kapellen på vägen upp till kyrkan byggdes av Jesuiterna på 1700-talet. Kyrkan var under lång tid en vallfärdsplats för pilgrimer men under den kommunistiska perioden övergavs kyrkan eftersom religionsutövning förbjöds och senare vandaliserades kyrkan och förföll.  År 2007 fördes kyrkan upp på en lista över världens etthundra mest hotade monumentala byggnader.

Arkitektur (F)

Att titta på byggnader och privata hus i Banska Stiavnica är en fröjd för ögat. Arkitekturen är fantastisk och de flesta husen och byggnaderna är nu upprustade och välvårdade. Den sammanhållna stadsmiljön var en av faktorerna när det beslutades att staden skulle tas upp på UNESCO:s världsarvslista år 1972.

Banska Stiavnica, jag kommer att sakna dig!

Resväg: Banska Stiavnica – Zvolen – Sliac – Hronsek – Banska Bystrica – Donovaly – Lipotovska Osaday – Vlkolinec – Ruzomberok (134 km)

Bilkörning på små och fina vägar kantade av skog genom gröna dalgångar till största delen. Stort skidområde runt Dolovaly med starkt kuperad väg.

Zvolen

De ungerska kungarna sökte sig gärna till Zvolen när hettan blev besvärlig i Budapest och naturligtvis skulle de bygga en stor borg även här.

Borgen i Zvolen (F) byggdes till att börja med som en jaktstuga på 1300-talet och utvidgades allteftersom hotet från turkarna tilltog till det fick sitt nuvarande utseende. Borgen är både vacker och imponerande.

Hronsek (UNESCO listat världsarv)

Till den lilla byn Hronsek söker sig besökare för att titta på den imponerande träkyrkan som är med på UNESCO:s lista över världsarv. Kyrkan är den enda som är byggd med skandinaviska kyrkor som förebild. Den första byggstenen lades den 23 oktober, 1725 och kyrkan stod klar den 31 oktober, 1726. Vilket får anses vara en mycket kort byggtid för denna stora kyrka med sin speciella interiör.

Vlkolinec – Den gamla byn i bergen (F) (UNESCO listat världsarv)

Numera är det lätt att ta sig till Vlkolinec, om man har tillgång till egen bil, för i början av 1990-talet invigdes den smala och slingrande vägen till byn, som ända fram till dess varit helt isolerad från omvärlden. Tack vare detta kan man nu besöka en perfekt bevarad slovakisk bergsby.

Byn Vlkolinec grundades redan på 1500-talet och har varit kontinuerligt bebodd sedan dess. Byns namn stammar från ordet vlk, som betyder varg. År 1993 fördes byn upp på UNESCO:s lista över världsarv.

Byn består av 55 hus i den typiskt slovakiska bergs- eller semibergsarkitekturen. Alla husen är välvårdade och klassade som nationalmonument. Det bor 19 personer permanent i Vlkolonec vars livsstil påminner mycket om hur man levde i bergen för länge sedan.

Byns äldsta byggnad är klocktornet som byggdes år 1770. Förutom att klockorna ringde till bön användes de också att varna för eldsvåda och andra farligheter som kunde drabba byn.

Ett av byns hus har gjorts om till ett litet museum som visar olika redskap och möbler som användes förr. Ett annat hus har gjorts om till konstgalleri och här kan man titta på kvinnor som väver mattor som sedan säljs i anslutande butik.

Kyrkan, tillägnad den Heliga Jungfruns besök, är byns stolthet. Den stod klar år 1875 och byggdes på en plats där det tidigare funnits ett litet kapell. Kyrkan fungerade förr som en samlingsplats där man kunde umgås för att ge varandra kraft och motivation för att orka med det hårda livet i bergen.

Vlkolinec är en plats jag aldrig kommer att glömma!

Ruzomberok

Ruzomberok är en liten trivsam stad vid floden Vah. Här finns inga större sevärdheter, men stadens centrum är välvårdat och har flera vackra gamla hus. Ruzomberok var min bas under tre dagar för utforskning av omgivningarnas sevärdheter.

Resväg: Ruzomberok – Vishy Kubin – Lestviny – Dolny Kubin – Oravsky Hrad (borgen) – Nizna – Tvrdorsin – Nizna – Zuberec  – Chata Zverovka – Zuberec – Huty – Liptovsky Mikulas – Gotovany – Ruzomberok (182 km)

 Den här dagen körde jag för det mesta på små fina, om än ibland lite krokiga, landsvägar för att besöka utvalda sevärdheter, som träkyrkorna i Lestviny och Tvrdosin (med på UNESCO:s världsarvslista), Slovakiens kanske mest imponerande borg Orava-borgen och ett besök vid ett skidområde med delvis snöklädda berg i Låga Tatra-bergen. Bilresan gick sedan söderut på fina vägar till en sjö nära Liptovsky Mikulas innan jag körde tillbaka till Ruzomberok.

Lestiny (F) (UNESCO listat världsarv)

Kyrkan byggdes av lokala byggnadsarbetare mellan åren 1688 och 1689 utan kyrktorn och kyrkklocka, På 1770-talet byggdes kyrkan delvis om och den rustika exteriören fick delvis en vit puts och nya målningar interiört.

Oravsky Hrad, (F), Orava-borgen, är Slovakiens kanske mest spektakulära.

Redan i förhistorisk tid fanns det en försvarsanläggning på den höjd där den magnifika Orava-borgen, en av Slovakiens vackraste, började byggas på 1200-talet. Sitt nuvarande utseende fick borgen av de byggnationer som gjordes under 12- till 1800-talen. Första skrivna dokumentet från borgens historia dateras till 1267 i vilket nämns att ägarna familjen Balasa donerar borgen till Kung Belo IV.

Borgen har under årens lopp spelat en viktig roll när det gäller att försvara regionen mot fiendeangrepp. Under andra hälften av 1600-talet och början av 1700-talet stod många slag mellan anhängare och motståndare till de Habsburgska härskarna. Dock har borgen aldrig intagits genom strider.

Den största katastrofen som drabbade Orava Hrad ägde rum år 1800 då en två veckor lång brand skadade den mellersta och den lägsta borgen brann ned.

Under åren 1906 till 1912 utfördes stora renoveringsarbeten på Orava Hrad och år 1953 blev borgen klassad som statligt historiskt monument.

För att få besöka borgen måste man gå med i en grupp på minst sex personer. Jag fick vänta in en belgisk grupp som jag anslöt mig till och kunde på så sätt komma in i den mäktiga borgen.

Tvdorsin (F) (UNESCO listat världsarv)

Redan år 1395 fanns det en kyrka i Tvrdosin och år 1397 nämns denna för första gången i skrift. Dock vet man inte om det är den kyrka som står än i dag som det syftas på, eller om man i slutet av 1400-talet byggde en ny kyrka där den första lär ha legat.

Bergsbyn Zuberec (F)

Det var hotellägaren som rekommenderade ett besök i bergsbyn Zuberec varför jag lade till ett besök i byn till de planerade på dagens rundtur.

I det stora hela var byn inte speciellt märkvärdig, speciellt inte efter föregående dags besök i den UNESCO-listade bergsbyn Vlkolinec. Visst fanns det en del gamla vackra hus i byn men majoriteten av bebyggelsen var ganska modern.

Den stora behållningen under besöket var turen till skidområdet Chata Zverovka där jag gjorde en kortare vandring vid foten av ett delvis snöklätt bergsmassiv.

Resväg: Ruzomberok – Dolny Kubin – Parnica – Zazriva -Petrova – Terchova – Vratna Dolina, Tur och Retur (149 km)

Började med att köra samma väg som när jag skulle till Orava-borgen. I Dolny Kubin körde jag västerut till Parnica där jag körde norrut mot bergsbyn Zazriva och sedan vidare till Terchova där jag körde in i Vratna Dolina, Vratna-dalen. Till största delen fina vägar, men regnigt. Samma väg tillbaka till Ruzomberok.

Bergsbyn Zazriva (F)

Zazriva är en bergsby långt inne i de slovakiska skogarna som enligt guideboken är värd att besöka. Jag kom till Zazriva vid 10-tiden och stannade i drygt en och en halv timme, inklusive fikarast.

Byn ligger vackert på en bergssluttning omgiven av åkrar och blomsterängar (åtminstone i juni). Det som jag fastnade för i byn var de många gamla, typiska slovakiska husen som är timrade och har sluttande tak. På ett ställe i byn låg de längs huvudgatan, annars finns de här och var i byn. De ger ett mycket ålderdomligt intryck. Roligt att ha besökt Zazriva, men det finns ingen anledning att komma tillbaka hit.

Vratna Dolina, Vratna-dalen

Besöket i Vratna Dolina skulle bli dagens höjdpunkt, var det tänkt när jag planerade resan. Här skulle jag ta liften upp till toppen av ett  berg och sedan göra en vandring. Regnet och dimman satte stopp för mina planer!

Liften ligger på 750 meters höjd och bara ett hundratal meter högre upp låg dimman tjock vilket gjorde turen upp på berget meningslös. Regnet gjorde att jag inte heller hade någon större lust av vandra vid foten av berget.

När jag körde ut ur Vratna Dolina hade dimman lättat så pass mycket att jag kunde se delar av de klippor som kantar vägen.

Resväg: Ruzomberok – Liptovsky Hradok – Podbanske – Stary Smokovec – Dolny Smokovec – Poprad – Kezmarok – Poprad (140 km)

Började med att köra en bit på den fina motorvägen mellan Ruzomberok och Liptovsky Hradok där jag tog av mot Podbanske, och kom in på vägen genom Höga Tatra. Fina vägar och gles trafik. Vägen mellan Poprad och Kezmarok var också fin, men mera trafikerad än de andra vägarna jag körde på idag.

Lyptovsky Hradok – Borgen Lyptov (F)

På vägen till Poprad passerade jag den lilla byn Lyptov och passade på att besöka ytterligare en av de många slovakiska borgruinerna. Borgen i Lyptov är inte speciellt stor men den ligger vackert vid en liten damm och i anslutning till ruinen finns ett fint hotell, för den som vill bo ståndsmässigt. Hotellet har inga enkelrum…

Vysoke Tatry – Höga Tatra (F)

Höga Tatra omfattar en yta på 341 kvadratkilometer, varav 260 ligger i Slovakien. I den slovakiska delen finns etthundra sjöar. Den största är Morskie Oko och den djupaste är Czarny staw (84 m djup). Båda sjöarna ligger i Polen. I Höga Tatra finns 25 bergstoppar som är högre än 2 500 meter, den högsta heter Gerlachovsky stit och är 2 655 meter hög.

I Höga Tatra har man registrerat 42 olika däggdjur, 115 fågelarter, 8 olika amfibiearter och 3 olika ödlearter. De största rovdjuren är brunbjörn, varg och lodjur.

Jag hade bestämt mig för att köra vägen genom Höga Tatra från Ruzemberok till Poprad för att få se de vackra bergen och några av de fler än tjugofem bergstopparna som är högre än 2 500 meter. Tyvärr låg dimman tät över bergen när jag körde denna väg varför jag inte såg en enda topp. Dock stannade jag till i Stary Smokovec, Höga Tatras största stad, och promenerade runt i regndiset för att se på några av de otroligt vackra hotellen byggda i trä  endera i slutet av 1800-talet eller i början på 1900-talet. Turister har sökt sig till Höga Tatra sedan länge! Dessutom tittade jag på träkyrkorna i Stary Smokovec (F) och Dolny Smokovec (F) som ingår i de av UNESCO världsarvsklassade träkyrkorna i östra Slovakien.

Stary Smokovec var den första bosättningen i Höga Tatra och grundades år 1793 av tyskar.

Tatranska Lomnica (F)

På min andra dag i regionen vid foten av Höga Tatra lyste solen från en klarblå himmel varför jag började dagen med ett besök i samhället Tatranska Lomnici bland de höga bergen i Höga Tatra. Tatranska Lominca är uppbyggt med tyska och schweiziska bergsbyar som förebild. Samhället ockuperades av tyskar under andra världskriget.

I Tatranska Lomnica tog jag kabinbanan upp till sjön Skalnate Pleso på 1 751 meters höjd. Här gjorde jag en kort vandring runt sjön och lite till. Mest njöt jag dock av de magnifika vyerna över bergen Lomnicke Sedlo (2 190 möh), Kezmarsky Stit ( 2 556 möh) och Höga Tatras näst högsta berg Lomnicky Stit (2 634 möh).

Det finns flera fina vandringsleder som utgår från Tatranska Lomnica.

Kezmarok – Den forna kungliga staden (UNESCO listad) (F)

Kezmarok, c:a 12 000, invånare är en liten stad vid foten av Höga Tatra. År 1380 fick Kezmarok sina kungliga rättigheter och från medeltiden fram till 1800-talet var staden den näst viktigast i regionen efter Levoca. En av stadens berömdheter var Imre Thököly som var med och stödde upproret mot den habsburgska kejsaren. Han dog i exil i Turkiet.

Idag är Kezmarok en liten stillsam stad med flera intressanta historiska sevärdheter. Några som jag besökte var  den nya evangeliska kyrkan (F) är en av de första historiska byggnader man ser när man kör in i Kezmarok. Det är en gigantisk kyrka byggd i morisk influerad stil på 1800-talet.

Den gamla evangeliska träkyrkan från 1717 (F) är av större intresse att besöka då den finns med på UNESCO:s världsarvslista. Kyrkan är helt uppförd utan en enda spik och har för att vara en kyrka av trä en ovanlig fasad av puts. Interiört finns vackra målningar och en magnifik orgel som är samtida med kyrkan.
Kezmaroks borg är byggd på 1400-talet och är väl bevarad.

Runt stadens torg (F) finns många vackra byggnader inklusive det gamla rådhuset, även dessa byggnader är med på UNESCO:s lista över världsarv.

Poprad (F)

Poprad, cirka 55 000 invånare, är idag mest känd som ”inkörsporten till Höga Tatra”. Härifrån kan man åka tåg till ett par av de mest kända turistorterna bland bergen, Staden grundades av tyskar på 1200-talet men lämningarna efter dem är få. Här passade jag på att besöka ett av de många bostadsområden med ”kommunisthus”, det vill säga gigantiska betonghus byggda i en form av ”miljonprogram” under den kommunistiska perioden. Då var husen alla grå. Nu har man färgsatt dem, men bostadsmiljön är ändå lika deprimerande.

Poprad var min bas i tre dagar och härifrån besökte jag olika sevärdheter i Spis-regionen och Höga Tatra.

Resväg: Poprad – Stary Smokovec – Tatranska Lomnica – Dolny Smokovec – Poprad – Levoca – Spissky Hrad – Zehra – Spissky Hrad – Spissku Kapitula – Levoca – Poprad (150 km)

Vägen ut ur Poprad till samhällena i Höga Tara är mycket bra och vyerna över bergen fantastiska vid klart väder. Det är inte mer än 12 kilometer till Stary Smokovec som ligger vid foten av bergsmassivet. Här kan man ta ett tåg upp på ett berg och sedan vandra till olika destinationer. Själv körde jag vidare till Tatranska Lomnica där jag tog kabinbanan upp i bergen.

Efter att ha besökt sjön Skalnate Pleso på 1 751 meters höjd körde jag tillbaka till Poprad och sedan ut på motorvägen som går österut. Hög motorvägsstandard även i denna del av landet! Vid Spissky Nova Ves körde jag av motorvägen och fortsatte på landsvägen till staden Levoca och vidare till borgen Spissky Hrad. Via en liten fin landsväg kom jag till byn Zehra och därefter körde jag åter en fin landsväg till Spissky Kapitula innan jag återvände till Levoca för ett besök i den gamla staden. Retur via motorvägen till Poprad.

Spissky Hrad – Spis-borgen (UNESCO listad) (F)

När man ser Spissky Hrad känns det som om man får en ”deja vu upplevelse”. Det är bekant på något sätt och säkert har man sett en bild på denna magnifika borg eftersom det är ett av de vanligaste slovakiska turistmotiven.

Spissky Hrad nämndes för första gången i skrift år 1209, men borgen är äldre än så, antagligen började den byggas redan i slutet av 1100-talet. Under 1300-talet var borgen utbyggd till den version som återstår idag men förstärktes ytterligare under den period då turkarna hotade Slovakien på 1500-talet. Spissky Hrad har aldrig intagits av fienden.

Efter den stora branden år 1780 övergavs borgen och har därefter tillåtits att förfalla. Först på 1970-talet bestämde man sig för att försöka rädde det som fanns kvar av denna.

Det mesta i borgen ligger i ruiner men i någorlunda hyfsat skick är ett torn som ligger centralt i borgen. Det byggdes antagligen under 1200-talet och är i så bra skick att man tillåts att gå upp i det. Vyerna från toppen är fantastiska utöver det vackra jordbrukslandskapet.

En annan byggnad som är i någorlunda bra skick är ett palats byggt i romansk stil och även borgens kyrka är någorlunda välbevarad.

Idag är Spissky Hrad Centraleuropas största borgkomplex.

År 1993 togs Spissky Hrad upp på UNESCO:s världsarvslista.

Även om Spissky Hrad till största delen ligger i ruiner är den värd ett besök.

Zehra (UNESCO listad) (F)

Zehra är en liten by 5 – 6 kilometer söder om Spissky Hrad, Spis-borgen. Zehra är en av regionens tidigaste slovakiska bosättningar. Enda anledningen att besöka Zehra som resenär är att titta på den vackra och UNESCO-listade Den Helige Andens-kyrka, som till största delen är byggd efter år 1275.

De världsarvsklassade kyrkorna är bara med några få undantag öppna dagtid. För att komma in i dem måste man i regel ringa till någon som kommer och öppnar kyrkan för besökare. Inträdet brukar ligga på Euro 1-2.
När jag kom till denna kyrka hade jag tur eftersom det var ett franskt par som hade ringt efter kvinnan som öppnar.

Kyrkans vägg- och takmålningar har ett stort historiskt värde, precis som altaret, Tyvärr var stora delar av målningarna och altaret täckta för renovering, men jag kunde ända njuta av några vackra väggmålningar.

Spissky Kapitula – Spis domkapitel (UNESCO listat) (F)

Spissky Kapitula, Spis domkapitel, är ett unikt fortifierat religiös centra omgivet av en försvarsmur som byggdes på 1500-talet och med på UNESCO:s lista över världsarv. Mellan de två portarna i muren går huvudgatan som kantas av vackra gamla hus.

Den största sevärdheten är Den helige Martins-katedral, en imponerande kyrka som började byggas år 1285 och har under årens lopp byggts till, och delvis om. I kyrkobyggnaden kan man nu se arkitektoniska inslag tillhörande romansk, renässans och barock stil.

Biskopens palats är en annan mycket vacker byggnad med storslagen interiör och huvudsakligen byggd i barock arkitektur.

Levoca – Den kulturella staden (UNESCO listad) (F)

Staden Levoca , cirka 15 000 invånare, grundades av tyskar på 1200-talet och hette då Leutschau. År 1271 utnämndes staden till huvudstad i provinsen Zipser Sachsen. Staden fick stor betydelse då den låg vid en viktig handelsväg och blomstrade under 13- och 1400-talen. Under 16- och 1700-talen förlorade Levoca sin betydelse på grund av uppror mot det habsburgska riket och turkarnas attacker på Slovakien. Staden har många fina byggnader bevarade från sin blomstringsperiod och en stadsmur som är nästan helt intakt. Levoca var en av de trevligaste städerna jag besökte på denna resa. Stadens historiska del togs upp på UNESCO:s lista över världsarv år 2010.

Några av de sevärdheter jag tittade på i Levoca var:

Chram sv Jakuba, (F), Den  Helige Jakobs kyrka, uppfördes under 1400- och 1500-talen. Kyrkans stora attraktion är det 18 meter höga gotiska altaret från år 1517 gjort av Mäster Pavol av Levoca och är världens högsta! Thurzov-huset (F) är en unik byggnad byggt i den typiska Spisarkitekturen år 1535. Radnica (F), det gamla stadshuset, är kanske stadens vackraste byggnad som år 1551 fick sitt nuvarande utseende. Klieta hanby, (F) Skamburen har bevarats från den tiden när man spärrade in pojkar och flickor som uppfört sig illa. Stadsmuren (F) runt Levoca är mycket välbevarad och visar hur medeltida befästa städer såg ut.

Levoca var en av mina favoriter under resan i Slovakien!

Resväg: Poprad – Spissky Svrtok – Smizany – Cinqov – Spisska  Nova Ves – Mlynky – Dedinky – Dobsina – Vernar – Poprad (119 km)

Slovensky Raj (F), Det slovakiska paradiset, är en nationalpark med fina vandringsmöjligheter. Naturen består av djupa skogar, höga klippor, vackra ängar, djupa raviner och slingrande floder. Ytan tcäks till 90 % av skog. Inne i Slovensky Raj finns flera vandringsleder med olika svårighetsgrader. Djur- och fågellivet är artrikt och här har man även funnit 17 olika sällsynta fjärilsarter och ett 20-tal unika blommor.

Det finns tre olika startplatser för vandringar i Slovensky Raj. Jag valde att börja min halvdagsvandring vid byn Cingov.

Jag kom till parkeringsplatsen, avgiftsbelagd som de flesta i Slovakien, vid 9-tiden på morgonen och efter att ha betalat såväl parkerings- som parkavgift började jag min vandring av den gula leden som förde mig genom ett stort skogsparti med några få öppningar som gav mig fina vyer över de skogsklädda bergen inne i nationalparken.

Lätt vandring på den uppåt lutande leden i en dryg timme tills jag kom till Slovensky Rajs mest berömda utsiktsklippa Tomasovsky vyhlad. Den som har anlag för svindel bör vara försiktig här för klippan stupar säkert mer än hundra meter lodrätt ned mot floden.

Från Tomasovsky vyhlad fortsatte jag att vandra ytterligare någon halvtimme genom djup skog tills jag kom fram till en vacker äng full med blommor, bland annat ängsklocka. Här mötte jag en belgare som gjort flera vandringar i nationalparken. Efter att ha samtalat med honom om leden jag valt att gå, och tittat på hans karta, bestämde jag mig för att gå samma väg tillbaka till parkeringsplatsen.

Dedinky – Byn vid sjön (F)

Dedinky är en liten by med vackert läge vid en kraftverkssjö. Bakom byn reser sig skogsklädda berg som ingår i Slovensky Raj, Det slovakiska paradiset.Jag valde att besöka Dedinky då byn låg utefter vägen på dagens rundtur från Poprad. Här passade jag på att äta lunch på en restaurang med fina vyer över sjön.

Resväg: Poprad – Kezmarok – Stara Lubovna – Lubotin – Lipany – Lubotin – Bardejov (165 km)

Så var det dags att förflytta mig till den sista ”basen” på resan, staden Bardejov i den norra delen av Slovakien, nära gränsen till Polen.

Bra vägstandard hela vägen till Bardejov som gick genom ett vackert jordbrukslandskap, flera städer och byar.

Lubovna Hrad – Borgen Lubovna (F)

I staden Stara Lubovna finns ruinerna av en mäktig borg som byggdes av Kung Andreas III av Ungern i slutet av 1200-talet som en observationsplats på gränsen mellan Polen och Ungern. Borgen hade ett strategiskt viktigt läge utefter handelsvägen till Tjeckien, Österrike och Italien.

Under åren 1412 till 1772 ägdes borgen av polska kungar. År 1553 drabbades borgen av en kraftig eldsvåda. Under åren 1882 till 1945 ägdes borgen av den adliga familjen Zamoyski. Idag ingår Lubovna Hrad i det statliga kulturarvet.

Jag bestämde mig för att besöka borgen under min bilresa till Bardejov när jag fick se den mäktiga borgruinen på avstånd. Ett besök som verkligen var av intresse.

Det som fascinerade mig mest under besöket i borgen var, bland annat den höga bastionen som byggdes på 1620-talet, renässanstornet byggt på 1550-talet, den västra bastionen byggd på 1540-talet och det gotiska tornet från 1300-talets början.

Efter en dryg timmes rundvandring i Lubovna Hrad körde jag vidare mot Bardejov.

Bardejov – den vackra staden (UNESCO-listad) (F)

Bardejov, cirka 34 000 invånare, är en av Slovakiens absolut vackraste städer och blev en av mina favoritstäder under denna resa. Stadens er under resan.

Bardejov fick sina kungliga rättigheter år 1376. Staden blev av stor betydelse genom sin handel med Polen och Ryssland. Under 1600-talet byggdes flertalet av de vackra köpmanshusen som finns runt stadens stora torg. Pesten och att staden var ett fäste för motståndare till de Habsburgska regenterna gjorde att Bardejov tappade i betydelse och av den anledningen uteblev större förändringar i staden och därför finns alla de åttio köpmanshusen kvar vid det stora torget, endast fyra hus har tillkommit vid torget sedan 1600-talet. Detta gjör staden till en arkitektonisk juvel. Stadens historiska centra togs upp på UNESCO:s världsarvslista år 2000.

Jag bodde på ett litet pensionat i den gamla staden, bara cirka 100 meter från den gamla stadens torg Radnice nam och hade därför lätt att utforska den gamla staden och dess sevärdheter.

Några av de sevärdheter jag besökte var det vackra Radnice nam, (F), Rådhustorget.   Rådhustorget med omkringliggande köpmanshus (F) är en arkitektonisk skapelse av högsta klass. Ett av de förnämsta husen är Grantzaugh-huset med sina vackra väggmålningar. På torget ligger Radnica, (F) det gamla rådhuset som byggdes under åren 1505 och 1511 i en sengotisk / tidig renässansarkitektur, den första  i sitt slag i Slovakien. Idag fungerar det som museum. Bazilika Sv Egidia, (F), Den helige Egidius basilika, byggd under åren 1460 till 1510 är torgets juvel med inte mindre än 11 stora, förgyllda träaltare. Den till stora delar välbevarade stadsmuren (F) med sina nio bevarade bastioner ingår också i världsarvet precis som Zidovske surburium, (F) den judiska stadsdelen med sin förfallna synagoga byggd år 1836. Jag fick en möjlighet att besöka synagogan genom att en man visade mig ett kryphål i staket in till den annars låsta byggnaden, vilket jag var tacksam för då jag annars inte hade kunnat komma in i byggnaden och få se de vackra takmålningarna.

Bardejov var min slovakiska favoritstad!

Resväg Bardejov – Svidnik –Udoli Smrti (Valley of Death) – Ladomirova – Krajna Polana – Prikra – Bodruzal – Mirola – Krajna Polana – Nizny Komarnik – Dukla-passet – Krajna Polana – Ladomirova – Svidnik – Bardejov (158 km) 

Udoli Smrti (Valley of Death) och Dukla-passet (F)

Norr om staden Svidnik kan man fortfarande få se bevis på andra världskrigets vansinne.

I trakterna runt Dukla-passet, i gränstrakterna mot Polen, stod ett stort slag mellan tyska och sovjetisk/tjeckiska trupper mellan den 8 september och den 27 november 1944. I detta slag dödades eller skadades omkring 85 000 ryska soldater och 6 500 tjeckiska soldater. Hur många tyska soldater som dödes eller skadades har jag inte funnit någon uppgift på. På detta geografiskt lilla område utspelades ett av krigets många fasansfulla grymheter vars spår syns än idag.

I Udoli Smrti och vid Dukla-passet finns kvarlämnad krigsmaterial i form av stridsvagnar, luftvärnskanoner och flygplan som monument över det grymma andra världskriget.

Att vandra i det ofta pastorala landskapet bland skyttegravar, vapen, stridsvagnar och flygplan framkallar nästan en chockartad upplevelse.Hit måste man komma på egen hand för att känna vibrationerna från krigets helvete!

I Svidnik finns ett stort monument som hyllar de ryska soldaternas insatser och vid Dukla-passet finns ett som hyllar de tjeckiska soldaternas.

I byn Huncovac finns en tysk krigskyrkogård som jag besökte..

Besök Udoli Smrti (Valley of Death) och Dukla-passet för att få en tankeställare om krigets fasor! 

År 2008 förde UNESCO upp flera av de unika östslovakiska träkyrkorna på sin lista över världsarv. Under denna resa besökte jag några av dem och andra, som är minst lika unika men som inte listats. Arkitekturen är ryskinfluerad. Kyrkorna är alltid låsta och för att få se den praktfulla interiören måste man ofta ringa efter någon som låser upp dessa. Jag hade tyvärr inte tillgång till telefon varför jag oftast fick nöja mig med att se på exteriören.  

Ladomirova (F) – UNESCO-listad träkyrka

Den vackra träkyrkan i Ladomirova byggdes år 1742.

Prikra (F)

I byn Prikra finns en vacker träkyrka som är byggd år 1777, men inte med på UNESCO:s världsarvslista.

Bodruzal (F) – UNESCO-listad träkyrka

Den unika träkyrkan i byn Bodruzal, byggd år 1648, togs upp på världsarvslistan 2008

Mirola (F)

I byn Mirola finns en mycket vacker träkyrka som byggdes år 1770. Den finns inte med på världsarvslistan men är väl värd ett besök.

Nizny Komarnik (F)

Har en mycket vacker träkyrka som blev klar år 1938. Den är byggd på en plats där det tidigare funnits en äldre kyrka.

Resväg: Bardejov – Hervartov – Presov – Poprad – Zilina – Trencin – Beckov – Trnava – Bratislava (498 km)

Vägen från Bardejov till Bratislava skall man kunna köra på 7-8 timmar, om man kör nonstop och det inte förekommer några vägarbeten. För min del tog det resan hela elva timmar vilket berodde på två timmars bilkö i Martin på grund av vägarbete och för att jag besökte borgen i Beckov.

Hervartov – UNESCO listad träkyrka (F)

Den lilla byn Hervartov, c:a 14 kilometer söder om Bardejov, har blivit berömd för sin gamla träkyrka som är Slovakiens äldsta och byggd omkring år 1500. Kyrkan restaurerades år 1990.

Jag besökte Hervartov på vägen till Bratislava.

Beckov Hrad – Borgen Beckov (F)

Borgen Beckov är ytterligare en av de imponerande ruinerna som finns på flera ställen runt om i Slovakien. Jag såg ruinen, som ligger majestätiskt placerad högst uppe på en 70 meter hög klippa, från motorvägen och bestämde mig för att besöka den innan jag avslutade bilresan i Bratislava.

Borgen byggdes i slutet av 1300-talet / början av 1400-talet, ursprungligen som en observationsplats vid floden Vah:s mellersta del. Hotet från turkarna tvingade fram en förstärkning av den ursprungliga borgen på 1500-talet. År 1727 drabbades Beckov av en förödande brand och ligger sedan dess i ruiner.

Det som gjorde detta borgbesök lite mera annorlunda än andra var att här hade man byggt olika modeller av anfalls- och försvarsvapen som visades upp på borggården. Detta gav en intressant bild på den teknik som användes under medeltiden. Vidare fanns här en del bruksföremål som malstenar mm som visade redskap ur det dagliga livet på borgen.

Från Beckov Hrad har man fina vyer över samhället och den omkringliggande landsbygden.

Efter besöket i Beckov var det ytterligare någon timmes bilkörning innan jag kom till Bratislava, och då var denna fantastiska resa verkligen inne i slutfasen. Klockan 18.30 visade en termometer på +33 grader i Bratislava. Det hade varit en varm dag!

Resa till Slovakien, Bratislava, Nitra, Höga Tatra, Bardejov mm

Det är förvånande att förhållandevis få besökare kommer till Slovakien trots att landet har så oerhört mycket att erbjuda! Jag vill varmt rekommendera en resa hit för här finns intressanta historiska platser, unika världsarv, fantastiska borgar, spännande medeltida stadsmiljöer och mycket vacker natur att njuta av. Själv kan jag mer än gärna tänka mig att återvända till Slovakien. Res hit och upptäck det vackra, intressanta och spännande landet! ”Slovakien – Det stora lilla landet”

Resan gjord 2013

Mer information om Slovakien       Slovakien grundfakta      Slovakien landsfakta

Slovakien turism    Slovakia Travel

Det finns många intressanta och spännande länder.
Läs om några av dessa på min hemsida
www.stalvik.se / rainer stalvik