landsvägscykling

Löpande uppdatering!

Landsvägscykling – En beroendeframkallande motion

Efter att under många år ha vandrat i de svenska och norska fjällen, i Himalaya, i Anderna, i Sibirien, på Grönland, i Alaska, i Kanada, i Australien, på Nya Zeeland, på svenska låglandsleder mm mm köpte jag en hybridcykel i juli 2012 och började ägna mig åt landsvägscykling för naturupplevelser som ett komplement till vandringarna. Något jag inte ångrat, på något sätt!

Det är lätt att ägna sig åt landsvägscykling och det behöver inte heller bli speciellt dyrt om man inte faller för den prylhysteri som tyvärr ofta drabbar cyklister; att man skall ha en tekniskt avancerad cykel av rätt märke med ett visst växelsystem, rätt sorts däck, de häftigaste kläderna och skorna, en tuff hjälm, moderiktiga solglasögon osv.

Varför skall man cykla?

Cykling är en rolig och skonsam motionsform som ger mycket fina naturupplevelser. Den ökar prestationsförmågan, ger bättre sömn och hälsa och därmed antagligen längre livslängd. Mina cykelturer har förutom hälsoeffekterna lett till många fina och trevliga upplevelser!

Vilken typ av cykel skall man välja?

Skall du ägna dig åt längre turer på våra landsvägar bör du välja en snabb hybridcykel eller racercykel, två typer av cyklar som finns i en mängd varianter och prislägen. Den egna ekonomin avgör i stor omfattning vilken cykel du kommer att köpa. Satsa på en kvalitetscykel som håller länge om du vårdar den.

Antalet växlar väljer du också efter ditt sätt att cykla. Välj gärna en cykel med flera växlar om du tänker göra långa dagsturer eller långcykla flera dagar i följd. Tala med personalen i olika affärer och provcykla modellerna du är intresserad av innan du bestämmer dig för ett köp!

Man behöver inte ha en ”värsting hoj” för att ägna sig åt landsvägscykling! En bekant till mig gör dagsturer på 80 – 100+ kilometer på sin mors cykel från 1940-talet! Mina cyklar kostar alla under 10 000 kronor.

Mina cyklar

Den första cykeln jag köpte var en Crescent Kebne hybridcykel, en tung och stabil cykel med 24 växlar. Den cyklade jag nära 2 000 mil med innan jag i juli 2016 köpte mig en Merida hybridcykel som är dryga 5 kilo lättare. På den har jag nu cyklat mer än 700  mil (april 2018). Den tredje cykeln jag köpte, i juli 2017, var en Merida landsvägscykel som väger endast 9.5 kilo. Det är en enkel landsvägscykel men roligare och snabbare att cykla på än hybriderna. På den cyklade jag drygt 230 mil de första två månaderna.

Alla tre cyklarna är köpta till kampanjpriser och därför har jag lyckats hålla nere mina kostnader för cykelinköp rejält.

Vilka kläder skall man välja för cykelturer?

Precis som när det gäller cyklar kan man lägga ut nästan hur mycket pengar som helst på kläder, speciellt om man köper de specialdesignade cykelkläderna! Visst är de för det mesta bra och håller hög kvalitet, men inte alltid.

Själv köper jag funktionella kläder för min cykling i vanliga sportbutiker, till exempel löparkläder. De fungerar fint även för cykling och kostar betydligt mindre. Viktigt är att kläderna andas och är bekväma. Vill man se ut som en ”cykelannons” skall man naturligtvis köpa de specialdesignade kläderna!

Måste man ha vadderade cykelbyxor?

När man börjar att cykla kan det vara skönt att ha byxor som gör cykelsadeln mjukare att sitta på. Efter att ha anpassat sig till långa turer på cykeln har man ”övat upp rumpan” att sitta på en sadel och då är behovet inte lika stort längre. Själv har jag aldrig använt vadderade cykelbyxor under mina mer än 3 000 mil på cykel.

Handskar är ett bra klädesplagg om man vill slippa blåsor i händerna och de ger även ett visst skydd om man skulle ramla.

Skor avgörs av pedaltypen. Jag har valt att ha vanliga pedaler på mina cyklar och använder därför sportskor med en kraftig sula.

ANVÄND ALLTID HJÄLM!

Hur lägger jag upp min cykling?

Basen i min cykling är de nästan dagliga motionsrundorna på 30 – 50 kilometer. Utöver dessa gör jag ofta dagsturer på 80 – 100 kilometer som jag lagt upp själv med hjälp av kartor, eller så väljer jag att cykla på cykelleder som finns i många kommuner.

Jag strävar alltid efter att cykla på så bilfria vägar som möjligt!

Senaste leden jag cyklat är Kattegattleden, vår första nationella cykelled, som går mellan Göteborg och Helsingborg. Den är 370 kilometer lång och jag cyklade den tur och retur med start i Göteborg.

Då mitt syfte med längre dagsturer är naturupplevelser tar jag alltid med mig fika för ett par raster och kamera. Jag cyklar i lagom tempo, omkring 20 kilometer/timme i genomsnittshastighet och gör många fotostopp. Motionsrundorna går snabbare.

Jag cyklar mellan 5 – 600 mil per år, år 2017 cyklade jag dock lite drygt 8 100 kilometer, men inte när det är is och snö på vägarna. Då tar jag fram vandringskängorna och ger mig ut i naturen till fots.

Förutom cykling gillar jag att resa och har hittills besökt 122 länder/autonoma områden (april 2018).

Här följer en presentation i korta ordalag om några av de cykelturer jag gjort. Längre ned på sidan finns några foton från mina turer.

Cykla i Göteborgs norra skärgård – Hönö, Fotö, Öckerö, Hälsö och Burö (2012 – 2017)

Alla har vi en bas som vi utgår från. Min är Torslanda som ligger i Göteborgs kommun.

Med Torslanda som startpunkt har jag ett bra nät av cykelvägar att ta mig vidare på. Mina nästan dagliga motionsrundor cyklar jag i lite olika riktningar för att variera. De uppgår till mellan 30 och 50 kilometer beroende på vilken runda jag väljer. När jag vill göra en mera naturinriktad cykeltur i närmiljön beger jag mig till öar i Göteborgs norra skärgård; Björkö, Hönö, Öckerö och Fotö. För min del är det lätt att komma till dessa öar med färjor som utgår från Lilla Varholmen.

Ett fint cykelupplägg brukar starta redan när jag lämnar bostaden för att cykla till färjeläget vid Lilla Varholmen. Via Tumlehed och Hästevik cyklar jag till färjeläget varifrån jag tar färjan till Hönö. En fin tur på vilken man passerar flera småöar.

Från färjeläget på Hönö brukar jag cykla vidare till hamnen och sedan över bron till Fotö. Efter en kort rundtur på Fotö cyklar jag tillbaka till Hönö och vidare mot Ersdalen, som är min favoritplats i norra skärgården. Här fikar jag i regel bland de vackra bohuslänska klipporna.

Från Ersdalen cyklar jag över till Öckerö och besöker några av öns badplatser innan jag fortsätter med en tur bland de vackra gamla husen på Hälsö för att sedan cykla vidare till färjeläget på Burö där jag brukar vända och cykla hemåt. Ibland tar jag färjan vidare till Rörö eller Källö Knippla. På dessa öar finns dock begränsat med vägar att cykla på.

En tur med ovanstående upplägg uppgår till cirka 42 km.

Cykla längs Göta kanal – Västergötland (2012)

Den 12 april 1810 fick Baltzar von Platen i uppdrag att bygga en farled mellan Vänern och Östersjön, som varit planerat i flera år. I maj 1810 sattes arbetet igång och år 1832 invigdes den lite drygt 190 kilometer långa kanalen med sina 58 slussar av kung Karl XIV Johan. Göta kanal blev därmed av stor betydelse för svensk ekonomi. En stor del av nyttotrafiken försvann på 1950-talet och kanalen tappade i betydelse. Idag trafikeras Göta Kanal enbart av passagerarfartyg och privatbåtar.

Vägen där oxarna en gång drog fartygen som seglade längs Göta kanal är nu omgjord till en fin cykelväg och som därmed blivit populär bland cyklister. Oxarna försvann när fartygen utrustades med propeller och därmed inte längre behövde draghjälp.

Cykelleden är i stort sett bilfri och går på omväxlande asfalt- alternativt grusväg och är lättcyklad då det nästan inte finns några backar utefter hela leden. På flera ställen finns rastplatser nära kanalen där man kan njuta av båtar som passerar medan man fikar.
Hela sträckan från Sjötorp i Västergötland till Mem i Östergötland är cirka 200 kilometer lång om man utnyttjar båttransporter över sjöarna Vättern, Roxen och Viken. Cyklar man runt Vätterns norra del förlängs cykelturen med 110 kilometer.

Från Sjötorp till Karlsborg, tur och retur (cirka 250 kilometer)

Det här var min första flerdagars cykling!

I början av juli startade min cykeltur från Sjötorp i Västergötland med mål att cykla till Karlsborg och tillbaka till Sjötorp. En sträcka på cirka 150 kilometer, om man cyklar söder om sjön Viken. Då jag inte hade någon som helst erfarenhet av långcykling lade jag upp ganska korta dagsetapper för att pröva mig fram.

Första dagen cyklade från Sjötorp till Vassbobacken där jag övernattade. Lätt cykling och hyfsat väder, dock kom det en liten regnskur.

I Töreboda åkte jag med färjan Lina tvärs över Göta Kanal. Den är Sveriges minsta reguljära färja och trafikerar Göta kanal på tvären inne i Töreboda. Den korta färden tar bara 20-25 sekunder. Färjan dras över kanalen för hand med hjälp av ett rep.

Eftersom jag kom fram till Vassbobacken tidigt på eftermiddagen gjorde jag en extra cykeltur på landsvägarna i närheten.

Påföljande dag gav jag mig iväg mot Karlsborg. Istället för att ta en båttransport över sjön Viken cyklade jag söder om sjön. Vackra vägar med lite biltrafik och lättcyklat.

I Forsvik stannade jag till och tittade på gamla industribyggnader innan jag cyklade till Karlsborg via en tur upp på Vaberget.

I Karlsborg bodde jag två nätter på STF:s vandrarhem i den gamla fästningen. I och med detta kunde jag utforska denna lilla trevliga stad och dess sevärdheter.

I stället för att cykla tillbaka samma väg som jag kommit cyklade jag norrut till Undenäs. Fina små vägar med lite trafik och lättcyklat. Jag övernattade på ett vandrarhem i Undenäs på vägen tillbaka till Sjötorp.

Från Undenäs cyklade jag till Töreboda och Lyrestad innan jag var tillbaka i Sjötorp. Här väntade bilen och efter att jag lastat cykeln på taket körde jag hem, mycket nöjd med min första långcykling.

Med det här upplägg hade jag cyklat cirka 250 kilometer och fått mersmak på ytterligare lite längre cykelturer!

Cykla Ginstleden (Göteborg – Falkenberg) (2012)

En av de första cykellederna jag fick kännedom om var Ginstleden. “Den måste du cykla”, sa många. Och då gjorde jag det, åtminstone en bit på den.

Ginsteden har fått sitt namn efter Hallands landskapsblomma och invigdes 1984. Den är 205 kilometer lång och går mellan Göteborgs södra gräns och Båstad. Ginstleden är numera ersatt av Kattegattleden.

Jag cyklade Ginstleden i etapper då jag valde startpunkter vid olika tider. Jag cyklade sträckorna fram och tillbaka.

Min första sträcka på Ginstleden cyklade jag in på när jag hade cyklat Säröbanan från Radiotorget i Göteborg. Turen slutade i Kungsbacka där jag vände och cyklade tillbaka till Radiotorget.

Nästa etapp började jag med att cykla från Kungsbacka till Fjärås där jag njöt av de vackra backsipporna och av besöket på det gamla gravfältet i Li. I Gåsevadsholm tittade jag på det gamla slottet. Den här etappen avslutade jag i Frillesås. Från Frillesås cyklade jag till Gällinge och tillbaka till Kungsbacka.

Sista etappen jag cyklade på Ginstleden gick från Frillesås till Falkenberg, tur och retur.

Så långt som jag cyklade på Ginstleden var den lättcyklad och hyfsat bra skyltat. Några missar i skyltningen fanns och då tappade jag bort leden. När man vet i vilken riktning man skall cykla kommer man alltid rätt igen, förr eller senare.

Jag cyklade c:a 200 kilometer på Ginstleden.

Ginstleden är nu ersatt av Kattegattleden som till stor del följer samma sträckning denna led.

Cykla i Åkulla bokskogar (2013, 2015, 2016, 2017)

Att cykla till Åkulla bokskogar när bokträden är som skirast i början maj är ett måste för den som gillar landsvägscykling och vackra naturupplevelser. Fina dagsturer väntar på den som söker sig hit, vilket jag gjort fyra gånger med cykel och två-tre gånger på vandring längs Hallandsleden.

Man kan starta sin cykeltur till från olika platser. Jag har startat från, bland annat Varberg, Rolfstorp och Gödestad. Med hjälp av karta har jag lagt upp varierande turer som alla går via Åkulla bokskogar.

Turen 2017, 54 kilometer, startade jag vid Gödestads kyrka och cyklade på små landsvägar till den världsarvslistade Grimeton radiostation med sina enorma master. Grimetons radiostation är ett av de femton svenska världsarv som finns med på FN-organet UNESCO:s lista. Det skrevs in på världsarvslistan år 2004 .

Upplägget på turen 2017 var Gödestad – Grimeton – Himle – Angryd – Dagsås – Åkulla – Ästad – Dagsås – Himle – Grimeton – Gödestad. Längd: 54 kilometer.

Cykla den gamla banvallen från Angered till Sjövik (2013 – 2017)

Vill man ha en lätt cykeltur i vacker miljö är turen på den gamla banvallen från Angered till Gråbo, den fd Gråbobanan, ett bra val! Den här leden cyklar jag en till två gånger per år.

Jag brukar starta min cykelrunda vid kanotcentralen i Angered där det är lätt att parkera. Härifrån cyklar jag ned till Angereds centrum, förbi badhuset och in på en väg som leder rakt upp till den gamla banvallen. Sedan cyklar jag norrut, mot Gråbo.

På vägen till Gråbo cyklar man mest i skog men man passerar också flera gamla stationshus, de flesta utmed den gamla Gråbobanan finns kvar. Strax norr om Gråbo kommer man till sjön Mjörn och här börjar det vackraste partiet av leden. En lång bit av leden går nära sjön. I Björboholm ser man vackra trähus.

Jag brukar cykla till Östad där jag vänder och cyklar sedan tillbaka till Angered. Mitt upplägg är cirka 50 – 60 kilometer långt och mycket lättcyklat då det inte finns några backar utefter den forna Gråbobanan. Fram till Sjövik är banvallen asfalterad sedan övergår den till grus.

Cykla runt sjön Anten från Alingsås (Antenslingan) (2013)

Att cykla runt sjön Anten bjuder på fina naturupplevelser, men tyvärr även på ett par hårt trafikerade avsnitt längs väg 42 och väg 190, om man startar i Alingsås. Startar man sin cykling vid Antens station slipper man cykelturen på väg 180 men då blir rundan också kortare. Jag har cyklat längs sjön Anten med start i Alingsås två gånger.

Från Alingsås cyklade jag västerut på väg 180 till Brobacka. Det här vägavsnittet är bitvis ganska smalt och slingrande men inte så hårt trafikerat. Från Brobacka cyklade jag på väg 190 till vägen mot Antens station. Istället för att cykla norrut på väg 190 cyklade jag österut mot Långared och slapp därmed den hårt trafikerade väg 190.

Fin cykling från Antens station till Långared, vacker natur, lite småkuperat men lättcyklat. Från Långared cyklade jag vidare mot Lo och sedan Sollebrunn. Från Sollebrunn fortsatte jag vidare till Stora Mellby för att titta på en väderkvarn. Genom fin jordbruksbygd cyklade jag till Magra där man tyvärr måste cykla en bit på väg 42 med sin oftast täta trafik.

Strax söder om Upplo cyklade jag mot Långared, glad över att få lämna 42:an. Så var det åter lugn och fin cykling till Fly via Långared. Vid Fly var jag tvungen att cykla ut på 42:an igen och på detta avsnitt brukar det vara mycket trafik fram till Alingsås.

Det här upplägget, cirka 100 kilometer långt, bjuder på en del fina naturupplevelser men tyvärr också på avsnitt med hård trafik. Helt ok att cykla en eller två gånger.

Cykla runt sjön Mjörn – Mjörn runt (2013)

Det går att cykla en tur runt den vackra sjön Mjörn som bitvis är en väldig fin cykeltur.

Jag startade min cykeltur i Alingsås och blev guidad ut ur staden av dagens cykelkompis.

Ute ur Alingsås cyklade vi mot Hemsjö och vidare till Tollered där vi tog av mot Floda. Från Stenkullen cyklade vi vidare till Gråbo där vi fortsatte in på den gamla banvallen som vi följde till Sjövik. Vid Östad var vi tvungna att cykla en bit på den hårt trafikerade väg 42 till Brobacka. Från Brobacka cyklade vi till Alingsås på väg 180.

Kul att ha cyklat den här rundan men det var inte den finaste eller trevligaste jag cyklat eftersom det var en hel del biltrafik på en del ställen. Finaste biten av denna cykeltur var sträckan på den gamla banvallen från Gråbo till Sjövik.

Att ha cyklat Mjörn runt en gång räcker för min del. Totalt hade vi cyklat lite drygt 90 kilometer när vi var tillbaka i Alingsås.

Cykla i Vallehärad, Gökhem+ och Kinnekulle (2014, 2015 och 2017)

Att cykla i Valle härad när körsbärsträden blommar är ett måste och en ultimat naturupplevelse! Enligt folket i Vallebygden är detta “världens vackraste väg”! Det kanske är lite att ta i, men oerhört vackert är det! Jag har cyklat Vallevägen tre gånger, första gången var 2014 och jag kommer att cykla den flera gånger!

Ett par gånger har jag haft Flämslätts Kursgård som bas vilket gjort att jag kunnat ge mig iväg tidigt för att uppleva morgonljuset.

Det är inte bara de vackert blommande körsbärsträden som står för den magnifika naturupplevelsen. På en liten yta, c:a 1 100 ha, finns sex naturreservat med olika flora och fauna som man också skall stanna till för att titta på. Man cyklar genom ett gammalt kulturlandskap med hagar, odlingsrösen och stengärdsgårdar, lundar med ädellövskog, kalkkärr med orkidéer, prunkande blomsterängar och förbi fina små sjöar.

Mina cykelturer i Valle härad brukar bli cirka 50 kilometer långa och tar för det mesta hela dagen då jag ofta stannar för att fotografera. I sådana här miljöer skall man absolut inte cykla fort utan unna sig många stopp!

Gökhem – Vilske Kleva – Gudhem – Broddetorp – Sätuna – Gökhem (2017)

På väg till Valle härad stannade jag till i Gökhem för en cykeltur i Västergötland.

Jag började med att besöka Gökhems kyrka som förmodligen är byggd i slutet av 1 000-talet, eller kanske i början av 1100-talet, vilket gör den till en av Sveriges äldsta byggnader. Kyrkan är berömd för sina vackra kalkmålningar från 1400-talet. Klockstapeln byggdes år 1720. Enligt traditionen av ryska krigsfångar.

Inte långt från Gökhem ligger Vilske Kleva som antagligen är mest berömt för sitt naturreservat Kleva klintar som med sitt alvarliknande landskap bjuder på en riklig blomsterprakt på våren. Jag stannade till för att njuta av mängden gullvivor som blommade.

Från Vilske Kleva cyklade jag vidare till Gudhem för att titta på ruinerna av Sveriges äldsta nunnekloster grundat på 1160-talet.

Efter Gudhem cyklade jag vidare mot Broddetorp. Strax innan jag kom fram till samhället stannade jag till för att titta på ett av Västergötlands största gravfält, Ekornavallen. Hit brukar jag också åka i samband med att jag besöker Hornborgasjön när trandansen äger rum. På Ekornavallen finns bautstenar, gånggrifter, en hällkista, ett gravröse, domarringar mm.

Från Broddetorp cyklade jag tillbaka till Gökhem via Sätuna.

Den lättcyklade 49 kilometer långa turen hade bjudit på flera intressanta sevärdheter och blev en fin cykeltur trots att det var ganska disigt och regntungt, men uppehåll.

Cykla på Kinnekulle+ 

För att snabbast komma till Kinnekulle körde jag till Kinne Vedum från Flämslätt och parkerade framför den stora kyrkan byggd på 1100-talet. Kinne Vedums kyrka är en av Västergötlands bäst bevarade kyrkor i romansk arkitektur. Idag sken solen så det skulle bli en fin cykeltur!

Från Kinne Vedum cyklade jag till Österplana via Kestad. Efter ett kort besök i naturreservatet Österplana hed cyklade jag vidare till Hällekis där jag passade på att fika på campingplatsen som ligger vackert på en udde i Vänern.

Via Hällekis säteri cyklade jag till Munkängen, ett av Kinnekulles mest berömda naturreservat. Bara enstaka exemplar av ramslök hade slagit ut men den bedövande doften låg tungt i naturreservatet.

Från Munkängen cyklade jag tillbaka till Hällekis och vidare till Forshem för att titta på den vackra kyrkan. Forshems kyrka är byggd av sandsten på 1100-talet. Kyrkans interiör domineras av de vackra valvmålningarna från tidigt 1600-tal.

Via Gössäter cyklade jag tillbaka till Kinne Vedum på lantliga vägar. Dagens 66 kilometer långa cykeltur var lätt, bara backen upp mot Österplana var lite “tungcyklad”, och hade innehållit fina natur- och kulturupplevelser. Det vackra vädret gjorde sitt till!

Cykla Lygnern Runt (2014, 2015)

Att cykla runt sjön Lygnern bjuder på en fin och lätt cykeltur som kan göras så lång som man själv vill. Mina turer runt sjön brukar ligga på 70 – 80 kilometer.

En bra startpunkt är parkeringsplatsen vid Fjärås kyrka för då kan man börja turen med att cykla över Fjärås Bräcka. Om man är här i början av maj finns fortfarande möjlighet att se de vackra backsipporna blomma.

Från Fjärås bräcka, med sina magnifika vyer över havet och jordbrukslandskapet, brukar jag cykla till gravfältet vid Li för att uppleva den historiska miljön. Här finns flera fina bautastenar och på hösten blommar ljungen runt dessa.

Efter besöket på Li cyklar jag vidare på Lygnerns östra sida mot Fotskäl. Strax innan Fotskäl tar jag av mot Sätila med sin vackert liggande folkpark. I Sätila cyklar jag tillbaka till Fjärås. Vid vackert väder kan jag ta en tur till Kungsbacka också på den gamla landsvägen och tillbaka till Fjärås.

Vid ett tillfälle har jag cyklat till Fotskäl och sedan till Björketorp. Från Björketorp tvingades jag dock att cykla på den, ofta, hårt trafikerade väg 41 till Berghem, vilket inte var speciellt trevligt. I Berghem cyklade jag till Hajom och tillbaka till Fjärås över Fotskäl och Sätila.

Cykla på Gotland (2014)

Under sex dagar i maj cyklade jag på Gotland tillsammans med en cykelkompis. Vår bas var Visby, där vi hyrde varsin cykel.

Med Visby som bas kom vi till platser som Fårö, Klintehamn, Slite, Tingstäde, Kyllaj, Kappelshamn, Lummelunda mfl.

Det är lättcyklat och vackert på Gotland i maj. På sina ställen finns fina cykelvägar. Oftast cyklade vi på landsvägar som så här års fortfarande är lite trafikerade. Blomsterprakten är stor på våren och vi besökte även några naturreservat för att titta på orkidéer.

Under våra sex cykeldagar cyklade vi totat 340 kilometer. Inte en enda dag hade vi regn!

Du kan läsa om mina cykelturer på Gotland om du klickar på denna länk

Jag återkommer gärna till Gotland för ytterligare cykelturer. Södra Gotland återstår!

Cykla på Tjörn (2015) 

När man bor i Göteborgsregionen har man nära till flera av Västkustens pärlor!

På Tjörn finns nära 50 kilometer cykelväg, men man kan även lägga upp en egen slinga.

På denna cykelrunda startade jag i Stenungsund och tog mig ut på Tjörn genom att cykla över Tjörnbron. Från Myggenäs cyklade jag vidare till Kållekärr och Stenkyrka och fortsatte därefter till Skärhamn. Från Skärhamn cyklade jag till Klädesholmen och vidare till Rönnäng. Där vände jag och cyklade samma väg tillbaka till Stenungsund. Turen blev totalt 66 kilometer lång.

Cykling genom vackert jordbrukslandskap fram till det lilla livliga samhället Skärhamn där vägen följer kusten fram till bron som går över till Klädesholmen. I Skärhamn finns det berömda Akvarellmuseet. Klädesholmen är känd för sin genuina fiskarbebyggelse med tätt liggande hus och slingrande gator och Tjörns äldsta kyrka byggd år 1793. Även Rönnäng har en gammal och fin bebyggelse.

Lättcyklat upplägg och fin kust- och landsbyggdsmiljö. Avsnittet som följer den hårt trafikerade väg 169 var dock mindre trevlig att cykla.

Cykla Sjuhäradsrundan (2014, 2015, 2016)

Cykelleden Sjuhäradsrundan går genom kommunerna Borås, Ulricehamn, Svenljunga och Tranemo. Den är Sveriges första cykelled med nationell skyltning. Leden är 15 mil lång, 12 mil av sträckan går på bilfri sträcka, 24 kilometer cyklar man på vägar med låg trafik och 6 kilometer går längs väg 156. Sjuhäradsrundan invigdes i slutet av maj 2013.

För den med god kondition, och om man vill ha ett ordentligt cykelpass, kan man cykla hela sträckan på en dag. Jag delade upp den i två etapper och kombinerade cyklingen på leden med cykling på mindre landsvägar. Dessutom har jag cyklat olika etapper ytterligare några gånger, för det mesta med start i Borås.

Första gången jag cyklade på Sjuhäradsrundan startad jag i centrala Borås och cyklade söderut parallellt med väg 41 till Granbäcken där jag tog av och fortsatte mot Svenljunga via Aplared och Sexdraga. I Svenljunga cyklade jag vidare till Tranemo via Backa och Uddebo. l Tranemo cyklade jag norrut till Vegby där jag fortsatte till Hulu och Dannike innan jag kom tillbaka till Borås i Gånghester.

Dagens etapp hade varit lättcyklad och vacker och uppgick till cirka 85 kilometer.

För att avsluta Sjuhäradsrundan startade jag andra etappen i centrala Borås och cyklade denna gång mot Gånghester på den gamla banvallen som leder ända till Tranemo. Cykelleden mellan Borås och Ulricehamn går huvudsakligen genom skog och man passerar små samhällen som Nitta och Hökerum, I Ulricehamn kommer man ut på ledens vackraste del som går längs sjön Åsunden.

Precis som förra gången jag cyklade Sjuhäradsrundan lämnade jag leden, denna gång i Vegby där jag åter cyklade mot Hulu och vidare till Dannike på små landsvägar. Från Dannike cyklade jag vidare mot Gånghester och Borås. Tillbaka vid bilen hade jag avslutat min cykling av Sjuhäradsrundan.

Dagen hade bjudit på härlig cykling och vackra vyer. Etappen mellan Borås och Ulricehamn, som gick  genom skog, bjöd inte på några direkta sevärdheter men var lugn och meditativ. Dagens etapp uppgick till cirka 80 kilometer.

Utöver dessa turer har jag ytterligare några gånger cyklat sträckan mellan Borås och Ulricehamn. Dessutom ingick en del av Sjuhäradsrundan i en del i min cykeltur “Gårdarna runt sjön”.

Cykla “Gårdarna runt sjön”, Ulricehamn (2015)

Runt Borås och Ulricehamn finns fina möjligheter att lägga upp vackra och intressanta, cykelrundor. En kallas för “Gårdarna runt sjön” som jag cyklade en del av under en dagstur. 

Jag startade i Dannike och cyklade sedan till Hulu och vidare mot Ulricehamn, en sträcka som gick på mindre landsvägar.

I Ulricehamn cyklade jag in på den så kallade Sjuhäradsrundan som går på en gammal, asfalterad banvall ända ned till Limmared. Sjuhäradsrudan är en 150 kilometer lång cykelled som börjar/slutar i Borås, och som jag cyklat ett par gånger.

Från Ulricehamn och nästan ända fram till Vegby följer Sjuhäradsrundan sjön Åsunden, en vacker sträcka när solen skiner! På denna sträcka passerar man platsen Skottek där slaget på Åsundens is stod år 1520. Under slaget skall Sten Sture den yngre ha blivit så svårt skadad att han senare avled. 

Den här dagen lämnade jag Sjuhäradsrundan i Vegby och cyklade in på cykelleden Gårdarna runt sjön. En bit av leden gick på grusväg. När jag kom till vägen som leder till Hofsnäs var jag tillbaka på asfalterat underlag.

Härifrån cyklar man på en mindre landsväg där det kan förekomma en del biltrafik. I Hofsnäs stannade jag och tittade på en av “Gårdarna runt sjön”. Gården Hofsnäs är en av traktens äldsta och lär ha byggts på 1500-talet. Den gamla gården brann ned år 1924 men byggdes upp igen utifrån de gamla ritningarna. Hofsnäs är ett populärt utflyktsmål och på gården finns både en restaurang och ett café.

Från Hofsnäs cyklade jag mot Torpa. Här går vägen mellan ett näs på Yttre Åsunden. I Torpa finns Torpa Stenhus som är ett av Sveriges bäst bevarade medeltidshus, byggt på 1400-talet och tillbyggt på 1500-talet. Här hämtade kung Gustav Vasa sin tredje hustru, Katarina Stenbock, år 1552. Vid mitt besök höll man på att förbereda medeltidsdagarna, ett populärt sommarevenemang.

Från Torpa cyklade jag till Dannike där jag startat dagens cykelrunda.

Det här var en fin och lättcyklad tur på 71 kilometer som jag kan rekommendera.

Cykla Trollhättan – Vänersborgsleden (2015)

Den första lite längre cykelturen i den här regionen jag gjorde var cykelleden som kallas för Trollhättan-Vänersborgsleden av turistbyråerna. Genom att cykla den kan man uppleva sevärdheterna i de båda städerna. Leden går genom stadskärnorna men också nära Vänern och Göta älv och förbi fall- och slussområdet.

Leden är markerad och lättcyklad. Den bjuder på både stadsmiljö så väl som vacker natur. Trollhättan – Vänersborgsleden är cirka 50 km lång.

Jag började cykla i Trollhättan och sedan vidare norrut till Vänersborg för att fortsätta till Vargön, Västra Tunhem och därefter på mindre vägar tillbaka till Trollhättan. Totalt cyklade jag c:a 50 kilometer på denna tur.

Cykla Linnéleden, Trollhättan (70 km) (2015)

I regionen Trollhättan / Vänersborg finns flera fina cykelleder men också möjligheter till egna upplägg.

Jag cyklade den 70 kilometer långa Linnéleden i juni 2015 och startade i Trollhättan. Leden är bra skyltad.

Man kan starta Linnéleden på olika ställen, själv valde jag Trollhättan som startplats. Bilen fick jag tillstånd att parkera på en bensinstation i centrala staden och sedan var det bara att cykla österut, ut ur Trollhättan.

Fin asfalterad cykelväg fram till Hunneberg där leden sedan gick på grusvägar över berget, bitvis ganska dåliga med ökad risk för punktering. Jag stannade till i Västra Tunhem för att beundra de små röda stugorna och vid torpet där kungen med sällskap brukar jaga älg.

Nära Vargön kom jag åter ut på en asfalterad väg och på detta underlag cyklade jag fram till startplatsen i Trollhättan.

”Lilla Paris”, Vänersborg, är en trevlig liten stad att stanna till i för en fika.

Bra cykelväg från Vänersborg till Trollhättan där jag tittade på fallområdet och slussarna innan jag cyklade tillbaka till bilen för återfärden hem.

Det här var till största delen en lättcyklad led. Över Hunneberg var det dock bitvis lite tungt att cykla på den dåliga grusvägen. Den här leden väckte inget behov hos mig att cykla igen. Men kul att ha cyklat Linnéleden en gång!

Cykla från Västra Tunhem till Vänersnäs (2015)

Efter att ha cyklat två gånger i Trollhättan- Vänersborgsregionen sökte jag efter en ny tur att göra i denna region.

Genom att studera kartan såg jag att det gick att lägga upp en fin dagstur med start i Västra Tunhem om jag ville cykla till Vänersnäs.

Jag parkerade cykeln i Västra Tunhem och cyklade ned på cykelbanan som leder till Vargön.

Från Vargön cyklade jag vidare på landsvägen som går ut på Vänersnäs. Knappt någon trafik på den asfalterade vägen som slingrade sig fram genom sädesfälten. En avstickare till den fina badplatsen Gaddesanna blev det innan jag cyklade vidare. I Gaddesanna var det dags för fikarast.

På norra delen av halvön tar den allmänna vägen slut vid en vacker herrgård, men fortsätter med en privat väg som är avspärrad med en stor grind. Från herrgården går det en liten grusväg västerut  som jag följde tills jag kom ut på en liten udde. Vyn över Vänern rakt norrut var magnifik härifrån. Det blev några bilder på cykeln med Vänern i bakgrunden innan jag började cykla tillbaka till Västra Tunhem samma väg som jag kommit.

Dagen hade bjudit på en fin och lättcyklad tur på totalt 70 kilometer.

Cykla från Ljungskile till Uddevalla+ (2015)

Det här blev en bättre tur än jag trodde när jag la upp den efter kartboken. Genom att lägga upp cykelturer efter sin egen fantasi kan man cykla helt fritt.

Jag parkerade bilen i Ljungskile och började dagens tur med att cykla till Ulvesund, Här löper vägen en lång bit längs kusten. I Ulvesund hade jag turen att se en rådjurshona med kid komma simmande från en liten ö till fastlandet! Händer inte så ofta.

Från Ulvesund fortsatte jag cykla norrut mot Resteröd och Ammenäs, fin och lätt cykling. Vid Ammenäs cyklade jag ned till fjorden för att fika. Hittade en fin rastplats med en grandios vy över Uddevallabron och staden.

Efter fikat fortsatte min cykeltur till Bratteröd och Köperöd på fin landsväg. I Köperöd cyklade jag till Resteröd och tillbaka till Ljungskile.

Framme i Ljungskile kände jag att jag ville cykla ytterligare en bit och gav mig därför ut på vägen till Vassbovik där jag varit ett par gånger för att vandra på Bohusleden. Vacker väg till Vassbovik. Retur till Ljungskile samma väg.

Härlig cykelrunda på fina landsvägar med lite trafik. Dagens etapp uppgick till lite drygt 80 kilometer.

Cykla på Orust (2015)

Ön Orust, Sveriges tredje största ö, bjuder på fina cykelturer om man låter bli att cykla på den hårt trafikerade väg 160 som går tvärs över ön.Tre gånger har jag cyklat på Orust. Två gånger har jag startat i Henån och en gång i Ellös.

När jag startade i Henån på den första cykelturen på Orust gjorde jag en runda med följande upplägg: Henån – Tegneby – Ellös – Morlanda – Henån.

På den andra turen, som jag också startade i Henån, cyklade jag österut på ön. Den hade följande upplägg: Henån – Torp – Slussen – Kåröd – Svanesund – Långelanda – Myckleby – Henån.

Tredje turen på Orust hade följande upplägg: Ellös – Stocken – Hälleviksstrand – Mollösund – Ellös – Morlanda – Malö – Morlanda – Ellös.

Alla tre turerna var lättcyklade, enda backiga terrängen var nära Slussen. Cykelturerna bjöd på fina naturupplevelser i jordbruks- och kustlandskap och väl värda att göra. Längden på rundorna var på 60 – 70 kilometer.

Cykla på Österlen (2015)

I början av 2000-talet vandrade jag den 188 kilometer långa Österlenleden som jag minns bjöd på fina naturupplevelser. Nu var det dags att uppleva Österlen på cykel!

Första veckan i maj körde jag till Skånes Tranås som blev min bas under några fina, men ganska kalla vårdagar. Under fem dagar skulle jag cykla runt på Österlen för att uppleva den vackra svenska våren, och kameran var med! Som hjälp med att lägga upp lämpliga rundturer hade jag Cykelkartan, del Sydvästra Skåne.

Två etapper startade jag från jag från Skånes Tranås, en från Ystad och en från Östra Tommarp. Detta upplägg gjorda att jag passerade flera av Österlens sevärdheter. Brösarps backar och Haväng besökte jag på vägen till Skånes Tranås.

Sevärda platser jag kom till under mina cykeldagar på Österlen var, bland annat Fyledalen, St Olof, Tomelilla, Ystad, Kåseberga med Ale stenar, Glimmingehus, Brantevik mm I maj, när våren är som intensivast, är ju allt i naturen sevärt!

Solen sken de flesta dagarna, jag hade inga punkteringar men råkade ut för ett litet missöde när jag skulle fotografera blommande körsbärsträd utanför Brantevik då jag gled ned i ett stenröse och skar upp ett djupt jack i benet, som fick sys med sex stygn.

Dagsetapperna blev inte så långa eftersom jag ofta stannade och fotograferade. De varierade i längd mellan 35 – 50 kilometer. Vem vill stressa igenom naturen på våren? Totalt cyklade jag 241kilometer.

Jag kan verkligen rekommendera både vandringen av Österlenleden såväl som cykling på Österlen på våren! Vackrare än så här blir det nog inte i naturen!

Cykla på Åland (2015)

Tre veckor efter att jag cyklat på Österlen lastade jag åter cykeln på bilen och körde till Norrtälje för att ta färjan över till Mariehamn. Nu var det dags för en veckas cykling på Åland!

Våren var senare på Åland varför jag fick uppleva ännu en stor blomsterprakt. Så här skriver jag på min hemsida om den resan:

“Jag besökte Åland under en vecka i maj för att cykla på den åländska landsbygden och möttes av en blomsterprakt av sällan skådat slag; “miljoner” med gullvivor, rikligt med orkidéer, vitsippor, kabbeleka, violer, gulsippor och andra blommor.”

Höjdpunkten av alla naturupplevelser var dock när jag fick se tre havsörnar, samtidigt, slå fisk utanför Svinö.

Alla turer jag gjorde var fina, totalt lite drygt 300 kilometer, som gick på små nästan bilfria landsvägar. Tyvärr räckte tiden inte till att besöka öar i den yttre skärgården.”

Läs gärna om mina cykelturer i detalj på min hemsida.

Jag kan verkligen rekommendera cykling på Åland där man bjuds på underbara cykelmiljöer, en vacker natur och många sevärdheter.

Läs min min resa och cykling på Åland

Cykla längs Göta Kanal, Östergötland (Motala – Mem, Tur och Retur) (2016)

Från Motala till Mem, tur och retur, och två andra cykelturer med start i Borensberg, en till Klockrike och en till Vadstena.

Efter att ha cyklat längs Göta kanal i Västergötland skulle jag nu ta mig an Östgötadelen. De flesta cyklar denna del med start i Motala, så även jag. Min bas var vandrarhemmet i Borensberg. Härifrån körde jag till ett par olika startplatser för att slippa cykla med packning.

Första etappen: Ljungs Norrby (Borensberg) – Motala, tur och retur (52 km)

Efter att ha kört till Borensberg från Göteborg och checkat in på vandrarhemmet satte jag mig på cykeln och cyklade till Motala på fina landsvägar som var nästan bilfria. I Motala fick jag se lite efterdyningar av Vätternrundan och passade även på att cykla runt i stan för att se mig omkring. Samma väg tillbaka till Borensberg.

Andra etappen: Borensberg – Linköping, tur och retur (77 km)

Start från vandrarhemmet efter frukost. Fin etapp som huvudsakligen gick längs Göta kanal på grusväg. Såg några passagerarbåtar. Stannade till i Berg för att titta på slussarna. Istället för att ta båt över sjön Roxen cyklade jag söder ut från Berg till Linköping. Vände i utkanten av staden och cyklade tillbaka till Borensberg.

Tredje etappen: Linköping – Norsholm, tur och retur (75 km)

Körde med bilen till utkanten av Linköping med cykeln på cykelstället. Startade hos Fordhandlaren som gett mig tillåtelse att parkera bilen hos dem medan jag cyklade. Tack för det!

Det tog en stund att hitta ut ur centrum då jag tappade bort markeringarna av cykelleden. De flesta jag frågade om vägen hade inte en aning om var den gick. Hela den här etappen gick på små landsvägar söder om Roxen. I Norsholm kom jag åter fram till Göta kanal. Här vände jag för att cykla tillbaka till Linköping.

Fjärde etappen: Norsholm – Mem, tur och Retur (66 km)

Även idag körde jag till startplatsen för dagens cykling, som var den sista längs Göta kanal.

Från Norsholm cyklar man längs kanalen till Hulta där cykelleden går vidare norr om sjön Asplången. En liten bit öster om Snöveltorp är leden tillbaka vid kanalen. Härifrån cyklar man längs den ända till Mem. I Söderköping gjorde jag en extra tur i centrum för att titta på den gamla stadskärnan innan jag cyklade den sista biten till Mem. Många vackert blommande linfält på denna dagstur. I Mem kom enda regnskuren jag hade under mina cykeldagar! Efter fikapausen cyklade jag tillbaka till Norsholm.

Cykeldag fem: Borensberg – Klockrike – Älvestad – Fornåsa – Lönsås – Borensberg (67 km)

Då det gått mycket snabbare att cykla längs Göta Kanal än jag räknat med hade jag tid över att cykla på den östgötska landsbygden. Idag valde jag att göra en cirkeltur med start i Borensberg. Upplägget hade jag bestämt genom att titta på kartan.

Jag cyklade på asfalterade landsvägar hela dagen och slapp på så sätt ”skaket” som uppstår när man cyklar på grusvägar. Vackra landsbygdsvyer och knappt någon biltrafik under hela turen.

Trevligaste upplevelsen var besöket i Klockrike där jag träffade en dam som var aktiv i hembygdsföreningen. Hon berättade om byns historia. Jag blev medveten om byn via boken ”Vägen till Klockrike” som Harry Martinsson skrev. I Klockrike finns en del intressanta gamla byggnader bevarade.

Cykeldag sex: Borensberg – Österstad – Hageby höga – Vadstena, tur och retur (66 km)

Sista cykeldagen i Östergötland valde jag att cykla till Vadstena för att titta på slottet och klostret.

Än en gång cyklade jag på fina landsvägar med väldigt lite biltrafik. Stora sädesfält och blommande vallmo präglade turen. Lättcyklat!

I Vadstena besökte jag slottet och den stora klosterkyrkan innan jag återvände till Borensberg.

Vadstena slott byggdes av kung Gustav Vasa på 1500-talet och är nordens bäst bevarade renässansslott. Vadstena kloster grundades av Birgitta Birgersdotter och invigdes 1384. Det utformades enligt hennes himmelska uppenbarelser. Birgitta helgonförklarades av påven i Rom och kallades därefter heliga Birgitta.

Efter turen till Vadstena var mina cykeldagar i Östergötland slut och påföljande dag återvände jag till Göteborg. Jag hade haft många fina naturupplevelser och tur med vädret.

Totalt cyklade jag 403 kilometer under mina dagar i Östergötland. Nu hade jag cyklat längs med hela Göta kanal, tur och retur, från Stenstorp i Västergötland till Mem i Östergötland.

Jag kan verkligen rekommendera en cykeltur längs Göta kanal, både i Västergötland så väl som i Östergötland. Leden är lättcyklad och man träffar trevliga människor.

Cykla i Toscana (2017)

Detta var min första utlandscykling!

Toscana anses av många som ett av de vackraste landskapen i Italien. Att få cykla i detta landskap samt att få möjlighet att komma till både Pisa och Florens med sina världsarv påverkade mitt beslut att boka denna arrangerade cykelresa.

Hur blev då denna cykelresa?

Jo, det var vackert i Toscana och att besöka Pisa och Florens samt andra intressanta platser i Toscana var stora upplevelser men cyklingen levde tyvärr inte riktigt upp till mina förväntningar då dagsetapperna var korta och att vi cyklade på elcyklar.

Läs om min resa och cykling i Toscana på denna sida

Cykla Dalslandsleden (2017)

Jag fick tips om Dalslandsleden på Turistbyrån i Vänersborg när jag besökte dem för information om cykelturer i deras kommun.

Dalslandsleden går genom hela landskapet och erbjuder en stor variation av olika naturtyper. Här finns både ödemark, fjällnatur och slättlandskap. Leden startar och slutar i Vänersborg och är totalt 360 km lång.

Under mina cykelturer i Dalsland följde jag till stor del Dalslandsledens sträckning, men anpassade dagsetapperna så att det blev möjligt för mig att komma tillbaka till respektive startplats eftersom jag körde till olika utgångsplatser.

Första etappen startade jag från Vänersborg och upplägget på den var följande:
Vänersborg – Gestad – Bolstad – Grinstad – Vita Sannar – Mellerud – Dals Rostock – Brålanda – in på Sverigeleden och tillbaka till Vänersborg. En härlig dagsetapp som väckte intresset för fortsatt cykling i Dalsland. Etappens längd blev 95 kilometer.

Efter denna etapp fortsatte jag cykla med Brålanda som bas och sedan hade jag ytterligare två baser, Håverud och Dals Ed, i Dalsland. De två sista krävde boende på plats för att jag skulle kunna lägga upp lämpliga dagsetapper. Till de två första körde jag hemifrån och cyklade min runda för att sedan köra hem igen.

Sevärdheterna, förutom den vackra naturen, är många när man cyklar i Dalsland. De främsta var olika kyrkor, till exempel Skålleruds kyrka, brukssamhällena, hällristningarna i Tissleskog mm

Sista dagen i Dalsland passade jag på att cykla till Halden i Norge för att titta på fästningen där den svenske kungen Karl XII sköts den 30 november, 1718.

Totalt cyklade jag 860 kilometer i Dalsland och detta var en av de finaste miljöer jag cyklat i hittills. Jag rekommenderar alla cyklingsintresserade varmt att åka till Dalsland för att cykla! 

Cykla Kattegattleden – Göteborg till Helsingborg, tur och retur (2017)

Kattegattleden är Sveriges första nationella cykelled. Leden är 370 kilometer lång och går mellan Göteborg och Helsingborg. Kattegattleden följer delvis den gamla Ginstleden och går till största delen nära kusten. Många vackra vägavsnitt och lite trafik på de vägar man cyklar på, med undantag av avsnittet mellan Varberg och Falkenberg där man cyklar på den hårt trafikerade Kustvägen med bara ett streck som skiljer cyklisten från biltrafiken. En stor del av leden går dock på separerade cykelbanor. Leden är indelad i åtta etapper.

Jag cyklade Kattegattleden i juli och augusti 2017 från Göteborg till Helsingborg, tur och retur. Med några avstickare cyklade jag 813 kilometer uppdelat på tio etapper.

De första sex etapperna utgick jag från Göteborg varifrån jag körde bil till respektive startplats. De fyra återstående etapperna cyklade jag med Laholm som bas.

Så här cyklade jag Kattegattleden:

Centralstationen, Göteborg – Radiomotet, Göteborg, tur och retur (28 km)
Radiomotet, Göteborg – Onsala – Kungsbacka, tur och retur (90 km)
Kungsbacka – Värö, tur och retur (104 km)
Värö – Apelviken, tur och retur (93 km)
Apelviken – Skrea strand, tur och retur (80 km)
Skrea strand – Gullbrandstorp, tur och retur (87 km)
Gullbrandstorp – Mellbystrand, tur och retur (95 km)
Mellbystrand – Skepparkroken (Ängelholm), tur och retur (97 km)
Skepparkroken – Ängelholm – Höganäs – Jonstorp – Ängelholm – Skepparkroken (88 km)
Höganäs – Helsingborg, tur och retur (51 km)

Kattegattleden är lättcyklad då det i stort sett bara finns en enda backe på hela leden, Hallandsåsen. Tyngst var det att cykla över Hallandsåsen från Grevie.

Det här var en fantastiskt cykelupplevelse! Fin natur och lätt cykling. En trevlig upplevelse var att träffa en bekant från det lilla samhället i Dalarna där jag växte upp. Vi hade inte setts sedan slutet av 1960-talet!

Cykla Ätradalsleden (2018)

Av en slump hittade jag informationen om Ätradalsleden när jag surfade runt på nätet för att hitta nya cykelleder.

Ätradalsleden är en 199 kilometer lång cykelled, varav 146 kilometer bilfritt, som går mellan Falköping i Västergötland och Falkenberg i Halland.

Ätradalsleden går genom ett vackert jordbruks- och skogslandskap och genom små samhällen. Under cyklingen passerar man sjöar och naturreservat. Strax intill cykelleden finns intressanta sevärdheter.

Leden kan delas upp i lämpliga dagsetapper eller så går det att boka boende som gör att man kan cykla hela leden på en gång.

Jag har valt att cykla leden i etapper och den 14 april, 2018 cyklade jag min första etapp på leden.

Ätradalsleden Etapp 1: Ulricehamn – Falköping, Tur och Retur (96 kilometer)

Jag parkerade bilen vid sjön Åsunden i Ulricehamn en vacker morgon i april. Det var fortfarande lite kyligt i luften när jag gav mig iväg men väderleksprognosen lovade vackert väder största delen av dagen.

I stort sett går hela sträckan mellan Ulricehamn och Falköping på en asfalterad banvall vilket gör den lättcyklad. På denna etapp är leden bra skyltad och därför lätt att följa.

Jag cyklade genom ett vackert jordbruks- och skogslandskap. Ingen grönska på träden dock då våren var sen och bara få vilda blommor som blommade. I trädgårdarna fanns det dock gott om krokusar och snödroppar.

Dagen bjöd på sevärdheter i form av vackra stationshus, det vackraste såg jag i det lilla samhället Trädet, och flera fornlämningar, bland annat gravfältet i Trädet. Roligt att se var också det lilla huset som stod vid den gamla hållplatsen för tågen vig Hög. Här fanns även stoppskylten som man skulle vrida åt det håll varifrån tåget kom om man vill åka med. Skylten som visade var den gamla länsgränsen mellan Västergötlands och Kronobergs län gått var ytterligare en rolig sevärdhet.

I Falköping stannade jag en stund i centrum innan jag cyklade tillbaka till Ulricehamn.

Dagens etapp på Ätradalsleden hade varit lättcyklad och nästan helt bilfri. Jag hade bara mött ett tiotal andra cyklister och ett fåtal som promenerade på banvallen. Dock blåste det, som nästan alltid, en lätt motvind på vägen till Falköping.

Ätradalsleden Etapp 2: Ulricehamn – Ambjörnarp, Tur och Retur (96 kilometer)

Mellan Ulricehamn och Tranemo sammanfaller Ätradalsleden med Sjuhäradsrundan, en vacker cykelled som jag trampat flera gånger.

Till att börja med följer Ätradalsleden sjön Åsundens strandlinje. Söder om Vegby kommer man till Sämsjön. Efter det går Ätradalsleden genom skog och sedan cyklar man genom samhällena Limmared och Tranemo innan man cyklar vidare till Ambjörnarp genom ytterligare ett skogsparti. I Ambjörnarp slutar den asfalterade banvallen.

Jag parkerade åter bilen vid sjön Åsunden i Ulricehamn en tidig och dimmig morgon i april för att denna gång cykla andra etappen på Ätradalsleden.

Den 19 april började jag cykla söderut mot Tranemo en tidig morgon. Knappt några människor var ute och rörde sig då morgonen var ganska kulen. För mig fanns inget val….

Jag gav mig iväg i dimman på den lättcyklade och asfalterade banvallen mot Tranemo. Genom dimman skymtade Åsunden och jag hörde sjöfåglarnas lockrop, lite mystisk och trolsk stämning. Jag kunde se knipa, skäggdopping, salskrake och många måsar medan jag cyklade längs Åsundens och Sämsjöns strandlinjer.

En bit norr om Limmared kom jag till en plats med stora åkrar där det promenerade ett trettiotal tranor, ett tjugotal sångsvanar och lika många grågäss.

I Tranemo tittade jag på den vackra kyrkan innan jag fortsatte att cykla mot Ambjörnarp. Strax norr om Ambjörnarp tog jag en fikapaus innan jag cyklade vidare till samhället.

I Ambjörnarp gjorde jag en runda genom samhället innan jag vände tillbaka till Ulricehamn.

Vid tretton-tiden kom solen som SMHI hade utlovat och därmed blev det ännu vackrare att cykla på Ätradalsleden, skogen blev grönare och sjöarna blåare.

Vid Sämsjön var det dags för en ny paus under vilken jag åt mina smörgåsar. Efter matuppehållet cyklade jag vidare till Ulricehamn. Efter lite drygt fyra timmar cykling var jag tillbaka vid bilen.

Trots det dimmiga vädret på morgonen blev det en fin cykeldag som jag var väldigt nöjd med. Det hade varit lättcyklat och jag hade sett ett flertal fågelarter och flera olika vårblommor som pestskråp, blå- och vitsippor och svalört. Under dagen hade jag bara mött en (!) cyklist.

Ätradalsleden Etapp 3: Ambjörnarp – Fegen, Tur och Retur (102 kilometer)

I Ambjörnarp slutar den asfalterade banvallen, om man cyklar Ätradalsleden från norr till söder, och därmed är det cykling på landsväg som gäller till Falkenberg.

Enligt ledbeskrivningen skall man cykla på både grus- såväl som asfalterade vägar på denna etapp. Jag valde att undvika avsnitten med grusvägar eftersom jag cyklade på min racercykel. Därmed fick jag en härlig och snabb cykling på bra underlag. Minimalt med biltrafik under dagen vilket uppskattades och jag mötte bara en (!) cyklist.

Morgonen den 21 april var solig men lite kylig. Vinden var måttlig. Bra förutsättningar för en fin dag på cykeln. Bilen parkerade jag vid Ambjörnarps gamla stationshus.

Jag cyklade ut från parkeringsplatsen mot bykrogen på Sjötoftavägen och kom snabbt ut ur samhället, söderut mot dagens etappmål Fegen.

I Sjötofta stannade jag till för att titta på ett av Sjuhäradsbygdens finaste gravfält med tre ståtliga domarringar. Efter att järnvägen lagts ned tappade Sjötofta i betydelse och är idag ett litet, stillsamt samhälle.

I Håcksvik stannade jag till för att titta på Olofsbygget som är ett hus från 1700-talet med grästak som ligger nedanför den ståtliga bygdegården. I samhället har invånarna skapat Kärleksstigen med ”Pusshållplats”!

Strax utanför samhället Kalv, dagens roligaste ortsnamn, finns en vacker, gammal stuga som används som bygdegård.

En bit söder om Kalv kommer man till Fegens naturreservat som består av sjön Fegen med omgivningar. Sjön skymtar av och till mellan träden.

I Fegen stannade jag till vid Mor Johannas staty och tog lite bilder ut över sjön innan jag cyklade tillbaka till Ambjörnarp.

Efter knappa fem timmars cykling svängde jag in på parkeringsplatsen vid det gamla stationshuset i Ambjörnarp och därmed hade jag avslutat etapp 3 av Ätradalsleden.

Det här var en mycket fin cykeldag med en härlig tur på slingrande landsvägar med soligt väder, lätt vind och många blommande påskliljor, scilla och vitsippor. En cykeldag att  minnas när höstmörkret fallit.

Ätradalsleden Etapp 4: Vinbergs Kyrkby – Vessigebro – Askome – Gällared – Ätran – Fegen – Krogsered – Vessigebro – Vinbergs Kyrkby ( 98 kilometer)

Söndagen den 13 maj, 2018 cyklade jag sista etappen på Ätradalsleden. Solen sken och det var väldigt lite vind denna dag, bra förhållanden för en fin cykeltur! Jag startade dagens cykling vid kyrkan i Vinbergs kyrkby med sikte på Vessigebro.

Det var lite trafik på vägen mot Vessigebro varför jag kunde njuta av de blommande rapsfälten, dofterna och fågelsången. Lättcyklat på asfalterad väg ända fram till Vessigebro där jag tog av mot Gällared.

I Askome börjar / slutar Hallands vackraste väg som går mellan Askome och Gällared. Här kunde jag fortsätta cykla på en fin, mycket lite trafikerad asfalterad väg som slingrade sig fram längs Ätran. Utefter vägen låg flera hus med blommande äppelträd och syrener i trädgårdarna.

Strax norr om Gällared börjar avsnittet med grusvägar. Detta sträcker sig ända fram till Fegen. Att cykla på den hårt trafikerade väg 153 som går till/ från Ullared är ett dåligt alternativ. Det är bara att kämpa på att cykla på de skakiga grusvägarna.

I samhället Fegen stannade jag till en stund innan fortsatte att cykla på asfalterat underlag tillbaka till Vinbergs Kyrkby, via Vessigebro. Fina vägar och mycket lite biltrafik när jag cyklade gjorde åter cyklingen till en njutning.

Sevärdheter utefter vägen var det vackert blommande landskapet, Ätraforsdammen, den gamla järnvägsbron i Ätran, Fegen och Krogsereds mäktiga 1800-tals kyrka.

Detta var en trevlig dagsetapp på cykel som jag gärna rekommendera.

Cykla i Siljansbygden (2018)

Under en vecka i maj cyklade jag olika turer runt sjön Siljan och Orsasjön och försökte följa Siljansleden i så stor omfattning som möjligt. Dock undvek jag att cykla de delar som bestod av grusvägar då jag hade tagit min racercykel hit.

Jag hann med sex cykelturer på totalt 499 kilometer i ett strålande vackert försommarväder. Vädret och den vackra bygden gjorde min cykling till en optimal upplevelse. Så här cyklade jag:

Orsasjön runt (50 km)

Min första cykelrunda blev en tur runt Orsasjön. Eftersom jag kommit till Mora med bil tidigare på dagen var jag i behov av att röra mig.”Cykla Orsasjön runt” sa servicekillen på Jons Sport i Mora när jag frågade efter en fin tur på 40- 50 km.

Från centrum följde jag skyltarna mot Mora lasarett och cyklade sedan en bit på den ganska hårt trafikerade E45:an mot Orsa för att undvika avsnittet med grusväg som börjar strax efter lasarettet. Efter några kilometers cykling med förbisusande bilar svängde jag in på vägen till Vattnäs. Plötsligt var i stort sett all trafik som bort blåst!

Nu cyklade jag en fin asfalterad väg med Orsasjön på vänsterhand ända fram till Orsa. Bra cykelvägar inne i Orsa förde mig ut på vägen mot Våmhus. Lite stök vid Hansjö på grund av vägarbete dock.

Efter Hansjö blev det lugn och fin cykling till Våmhus. Strax utanför Våmhus finns en gammal bensinstation som är värd ett besök.

Strax norr om Kråkberg vek jag in på leden Siljan runt. Härifrån var det cykelväg ända fram till Utmelandsvägen där jag bodde.

Det här var en fin runda som tog mig lite drygt två timmar att cykla. Turen bjöd på fina vyer över Orsasjön, blommande rapsfält och vackra byar som Vattnäs och Våmhus.

Mora – Sollerön – Gesunda – Siljansnäs, Tur och Retur (113 km)

Detta kom att bli veckans längsta cykeltur och starten på att cykla Siljan runt, tur och retur! Under dagen följde jag Siljansleden hela tiden.

Från Mora cyklade jag till den vackra lilla byn Vinäs och vidare till Sollerön där Siljansleden går via Bengtsarvet med sina vikingagravar vidare till Gesunda. På Sollerön finns det många vackra gamla hus att titta på. Passagen över broarna som förbinder Sollerön och fastlandet är vacker.

I Gesunda cyklade jag runt i byn för att titta på gamla dalagårdar innan jag fortsatte söderut mot Siljansnäs.
Från Gesunda till Siljansnäs cyklar man huvudsakligen genom skog. Jag missade givetvis inte att besöka fäbodarna Mångberg, Björka och Lundbjörken med sina fantastiska miljöer under dagens cykeltur.

I Siljansnäs vände jag i utkanten av samhället och cyklade samma väg tillbaka till Mora, nöjd med dagens tur.

Mora – Nusnäs – Vikarbyn – Rättvik, Tur och Retur (92 km)

Den här etappen på Siljan runt / Siljansleden sprade jag mevetet till en söndag för att, förhoppningsvis, få cykla i mindre trafik på Riksväg 70 mellan Fu och Vikarbyn.

Från Mora centrum följde jag Siljansleden till Noret och sedan vidare till Nusnäs. I Nusnäs tittade jag på de stora dalahästarna och dalatupparna utanför de båda företagen som tillverkar dessa souvenirer. Stängt på söndagar dock varför jag inte kunde se på tillverkningen.

I byn Fu cyklade jag ut på Rv 70 då jag inte kunde fortsätta på Siljansleden som härifrån går på en grusväg ända till byn Stumnäs.

Att cykla på Rv 70 är definitivt ingen trevlig cykelupplevelse även om det tidigt på söndagsmorgonen är förhållandevis lite trafik. När jag kunde lämna Rv 70 vid avfarten till Vikarbyn var jag glad.

Vikarbyn bjuder på fina vyer över Siljan och i byn finns många fina gamla dalahus.

Behaglig cykling från Vikarbyn till Rättvik via Sjurberg. I Rättvik passadejag på att luncha, titta på kyrkan och den berömda ångbåtsbryggan.

Samma väg tillbaka till Mora dit jag kom efter en härlig tur i Siljansbygden, dock hade jag varit glad om jag sluppit cykla avsnittet på Rv 70!

Siljansnäs – Leksand – Tällberg – Rättvik, Tur och Retur (91 km)

För att kunna genomföra denna etapp körde jag cykeln från Mora till Siljansnäs.

Startplatsen för denna etapp blev kyrkan i Siljansnäs. Härifrån var det lågt trafikerad landsväg till utkanten av Leksand där jag kunde fortsätta på cykelbanor genom staden. Längs vägen hade jag fina vyer över Österviken.

I Leksand stannade jag till och fikade innan jag fortsatte att cykla mot Hjortnäs där jag cyklade ned deras berömda båtbrygga med festplats och tittade.

I Tällberg stannade jag till en extra stund för att uppleva gamla semesterminnen och titta på vackra gamla dalahus. Därefter gav jag mig iväg mot Rättvik.

I Rättvik var det dags för lunch och efter den cyklade jag tillbaka till Siljansnäs samma väg som jag kommit.

Dagen hade bjudit på en fin cykeltur med vackra vyer över Siljan, besök i trevliga samhällen och vacker dalaarkitektur. I det stora hela var etappen lättcyklad med undantag av den kuperade terrängen runt Tällberg.

Mora – Bergkarlås – Slättberg – Kallmora -Skattungbyn – Orsa – Vattnäs – Mora (81 km)

Det här blev veckans vackraste tur!

Från Mora centrum följde jag leden Siljan runt ut ur stan och kom in på landsvägen som avslutas i Slättberg. Sträckan är väldigt lite trafikerad och man cyklar genom vackra byar som Bergkarlås, Risa, Torrvål och Slättberg. I Slättberg var det dags för förmiddagsfika vid hembygdsgården.

Strax norr om Slättberg kom jag in på Siljansleden med mål Skattungbyn. På denna sträcka cyklar man på en väg som bjuder på fantastiska vyer över stora skogar, vackraste vyn var vid Åberga by.

Efter fin cykling kom jag till Skattungbyn där jag tänkt äta lunch. Tyvärr finns det ingen restaurang varför jag efter en rundtur i Skattungbyn styrde kosan mot Orsa. Lätt cykling dit. Lunch i Orsa på en grekisk restaurang innan jag cyklade tillbaka till Mora via den vackra vägen över Vattnäs.

Den här turen rekommenderar jag alla som cyklar i Siljansbygden! Turen går genom vackra byar och bjuder på fantastiska vyer men är relativt kuperad.

Mora – Selja – Östnor – Älvdalsvägen – Våmhus – Hansjö – Orsa – Vattnäs – Mora (72 km)

Sista cykelturen innan hemresan gick från Mora till Selja och Östnor och vidare till Våmhus varifrån jag fortsatte runt Orsasjön och tillbaka till Mora.

Idag cyklade jag åt nordväst ut ur Mora på Siljansleden. Ganska snart kom jag till ett avsnitt grusväg. Efter någon kilometers skakig  och dammig cykling, som jag inte gillade, kom jag ut på en asfalterad väg nära bron över Österdalälven. Härifrån fortsatte jag mot Östnor. När jag kom till ännu en grusväg cyklade jag istället ut på Älvdalsvägen och fortsatte norrut, mot Björka.

I Björka cyklade jag mot Våmhus på en asfalterad skogsväg med sparsam trafik. I Våmhus tog jag mig till hembygdsgården för att fika. När jag kom dit stod en turistbuss parkerad vid de gamla husen. Tack vare dem fick jag möjlighet att träffa en av få hårkullor från Våmhus. Hårkullorna har i århundraden tillverkat smycken, sockor, vantar och andra saker av människohår.

Eftr att jag njutit av fikastunden cyklade jag vidare mot Hansjö och Orsa. Strax innan Orsa mötte jag musikern Kalle Moraeus som motionerade med stavgång i högt tempo. Växlade några ord med honom och berömde hans underhållningsprogram. Han beklagade sig över att hans cykel var på reparation….

På cykelvägar cyklade jag genom Orsa och ut på vägen mot Vattnäs. I Vattnäs besökte jag ett fågeltorn och fick även se badande kor!

Det här blev en bra avslutning på mina cykelturer i Siljansbygden, mötet med Kalle Moraeus blev en extra knorr på dagen. Turen var lättcyklad då den i stort sett bara gick på plan mark. Sträckan på Älvdalsvägen var den minst trevliga under dagens tur då jag blev omkörd av en del tung trafik, annars var det lite trafik under dagens tur.

Jag rekommenderar verkligen cykelturer i Siljansbygden! I maj / juni, innan turisterna kommit, är det lugnt på vägarna och miljön runt Siljan är av världsklass. Hit kommer jag gärna tillbaka för fler turer!

xxxxxxx

Låt dig inspireras till egna, härliga cykelturer i vår vackra natur!

Några bilder från mina cykelturer:

Print Friendly, PDF & Email