landsvägscykling

Under uppdatering!
Ej korrekturläst!

Landsvägscykling – En beroendeframkallande motion

Efter att under många år ha vandrat i de svenska och norska fjällen, i Himalaya, i Anderna, i Sibirien, på Grönland, i Alaska, i Kanada, i Australien, på Nya Zeeland, på svenska låglandsleder mm mm köpte jag en hybridcykel i juli 2012 och började ägna mig åt landsvägscykling för naturupplevelser. Något jag inte ångrat på något sätt.

Det är lätt att ägna sig åt landsvägscykling och det behöver inte heller bli speciellt dyrt om man inte faller för den prylhysteri som tyvärr ofta drabbar cyklister; att man skall ha en tekniskt avancerad cykel av rätt märke med ett visst växelsystem, rätt sorts däck, de häftigaste kläderna och skorna, en tuff hjälm och moderiktiga solglasögon.

Varför skall man cykla?

Cykling är en rolig och skonsam motionsform som ger mycket fina naturupplevelser. Den ökar prestationsförmågan, ger bättre sömn och hälsa och därmed antagligen längre livslängd.
Mina cykelturer har förutom hälsoeffekterna lett till många fina upplevelser!

Vilken typ av cykel skall man välja?

Skall du ägna dig åt längre turer på våra landsvägar bör du välja en snabb hybridcykel eller racercykel. Två typer av cyklar som finns i en mängd varianter och prislägen. Den egna ekonomin avgör i stor omfattning vilken cykel du kommer att köpa. Satsa på en kvalitetscykel som håller länge om du vårdar den.

Antalet växlar väljer du också efter ditt sätt att cykla. Välj en cykel med flera växlar om du tänker göra långa dagsturer eller långcykla flera dagar i följd. Tala med personalen i olika affärer och provcykla modellerna du är intresserad av innan du bestämmer dig för köp!

Man behöver inte ha en ”värsting hoj” för att ägna sig åt landsvägscykling! En bekant till mig gör dagsturer på 80 – 100+ kilometer på sin mors cykel från 1940-talet!

Mina cyklar

Den första cykeln jag köpte var en Crescent Kebne hybridcykel, en tung och stabil cykel med 24 växlar. Den cyklade jag nära 2 000 mil med innan jag i juli 2016 köpte mig en Merida hybridcykel som är dryga 5 kilo lättare. På den har jag nu cyklat nästan 500 mil (augusti 2017). Den tredje cykeln jag köpte, i juli 2017, var en Merida landsvägscykel som bara väger 9.5 kilo. Det är en enkel landsvägscykel men roligare och snabbare att cykla på än hybriderna. På den cyklade jag drygt 230 mil de första två månaderna.

Alla tre cyklarna är köpta till kampanjpriser och därför har jag lyckats hålla nere mina kostnader för cykelinköp rejält.

Vilka kläder skall man välja för cykelturer?

Precis som när det gäller cyklar kan man lägga ut hur mycket pengar som helst på kläder, speciellt om man köper de specialdesignade cykelkläderna! Visst är de för det mesta bra och håller hög kvalitet, men inte alltid.

Själv köper jag funktionella kläder för min cykling i vanliga sportbutiker, till exempel löparkläder. De fungerar fint även för cykling och kostar betydligt mindre. Viktigt är att kläderna andas och är bekväma. Vill man se ut som en ”cykelannons” skall man naturligtvis köpa de specialdesignade kläderna!

Måste man ha vadderade cykelbyxor?

När man börjar att cykla kan det vara skönt att ha byxor som gör cykelsadeln mjukare att sitta på. Efter att ha anpassat sig till långa turer på cykeln har man ”övat upp rumpan” att sitta på en sadel och då är behovet inte lika stort längre. Själv har jag aldrig använt vadderade cykelbyxor under mina snart 3 000 mil på cykel.

Handskar är ett bra klädesplagg om man vill slippa blåsor i händerna.

Skor avgörs av pedaltypen. Jag har valt att ha vanliga pedaler på mina cyklar och använder därför sportskor med en kraftig sula.

ANVÄND ALLTID HJÄLM!

Hur lägger jag upp min cykling?

Basen i min cykling är de nästan dagliga motionsrundorna på 30 – 50 kilometer. Utöver dessa gör jag ofta dagsturer på 80 – 100 kilometer som jag lagt upp själv med hjälp av kartor, eller så väljer jag att cykla på cykelleder som finns i många kommuner.

Jag strävar alltid efter att cykla på så bilfria vägar som möjligt!

Senaste leden jag cyklat är Kattegattleden, vår första nationella cykelled, som går mellan Göteborg och Helsingborg. Den är 370 kilometer lång och jag cyklade den tur och retur med start i Göteborg.

Då mitt syfte med längre dagsturer är naturupplevelser tar jag alltid med mig fika för ett par raster och kamera. Jag cyklar i lagom tempo, omkring 20 kilometer/timme i genomsnittshastighet och gör många fotostopp. Motionsrundorna går snabbare.

Jag cyklar mellan 5 – 600 mil per år och inte under de tre vintermånaderna.

Förutom cykling gillar jag att resa och har hittills besökt 118 läder/autonoma områden (augusti 2017).

Här följer en presentation i korta ordalag av utvalda cykelturer jag gjort. Längre ned på sidan finns några foton från mina turer.

Cykla i Göteborgs norra skärgård – Hönö, Fotö, Öckerö, Hälsö och Burö

Alla har vi en bas som vi utgår från. Min är Torslanda som hör till Göteborgs kommun.

Med Torslanda som startpunkt har jag ett bra nät av cykelvägar att ta mig vidare på. Mina nästan dagliga motionsrundor cyklar jag i lite olika riktningar för att variera. De uppgår till mellan 40 och 50 kilometer beroende på vilken runda jag väljer. När jag vill göra en mera naturinriktad cykeltur beger jag mig till öar i Göteborgs norra skärgård; Björkö, Hönö, Öckerö och Fotö. För min del är det lätt att komma till dessa öar med färjor som utgår från Lilla Varholmen.

Ett fint cykelupplägg brukar starta redan när jag lämnar bostaden för att cykla till färjeläget vid Lilla Varholmen. Färjeturen till Hönö är vacker och man passerar några mindre öar på vägen.

Från färjeläget i Hönö brukar jag cykla vidare till hamnen och sedan på bron över till Fotö. Efter en kort rundtur på Fotö cyklar jag tillbaka till Hönö och vidare mot Ersdalen, som är min favoritplats. Här fikar jag i regel bland de vackra bohusländska klipporna.

Från Ersdalen cyklar jag över till Öckerö och besöker några av öns badplatser innan jag fortsätter med en tur bland de vackra gamla husen på Hälsö för att sedan cykla vidare till färjeläget på Burö där jag brukar vända och cykla hemåt. Ibland tar jag färjan till Rörö eller Källö Knippla. På dessa öar finns dock begränsat med vägar att cykla på.

En tur med ovanstående upplägg uppgår till cirka 42 km.

Cykla längs Göta kanal – Västergötland (2012)
Från Sjötorp till Karlsborg, tur och retur (cirka 250 kilometer)

Den 12 april 1810 fick Baltzar von Platen i uppdrag att bygga en farled mellan Vänern och Östersjön som varit planerat i flera år. I maj 1810 sattes arbetet igång och år 1832 invigdes den lite drygt 190 kilometer långa kanalen med sina 58 slussar av kung Karl XIV Johan. Göta kanal blev därmed av stor betydelse för svensk ekonomi. En stor del av nyttotrafiken försvann på 1950-talet och kanalen tappade i betydelse. Idag trafikeras Göta Kanal enbart av passagerarfartyg och privatbåtar.

Vägen där oxarna en gång drog fartygen som seglade längs Göta kanal är nu omgjord till en fin cykelväg som blivit populär bland cyklister. Oxarna försvann när fartygen utrustades med propeller och därmed inte längre behövde draghjälp.

Cykelleden är i stort sett bilfri och går på omväxlande asfalterad- alternativt grusväg och är lättcyklad då det nästan inte finns några backar utefter hela leden. På flera ställen finns rastplatser nära kanalen där man kan njuta av båtar som passerar medan man fikar.
Hela sträckan från Sjötorp i Västergötland till Mem i Östergötland är cirka 200 kilometer lång om man utnyttjar båttransporter över sjöarna Vättern, Roxen och Viken. Cyklar man runt Vätterns norra del förlängs cykelturen med 110 kilometer.

Min cykeltur längs Göta kanal i Västergötland

Vanligast är att man cyklar Västgötadelen från Sjötorp till Karlsborg och Östgötadelen från Motala till Mem.

Det här var min första långcykling!

I början av juli startade min cykeltur från Sjötorp i Västergötland med mål att cykla till Karlsborg och tillbaka till Sjötorp. En sträcka på cirka 150 kilometer, om man cyklar söder om sjön Viken. Då jag inte hade någon som helst erfarenhet av långcykling lade jag upp ganska korta dagsetapper för att pröva mig fram.

Första dagen cyklade från Sjötorp till Vassbobacken där jag övernattade. Lätt cykling och hyfsat väder, dock kom det en lite regnskur.

I Töreboda åkte jag med färjan Lina som är Sveriges minsta reguljära färja. Den trafikerar Göta kanal på tvären, inne i Töreboda. Den korta färden tar bara 20-25 sekunder. Färjan dras över kanalen för hand med hjälp av ett rep.

Eftersom jag kom fram till Vassbobacken tidigt på eftermiddagen gjorde jag en extra cykeltur på landsvägarna i närheten.

Påföljande dag gav jag mig iväg mot Karlsborg. Istället för att ta en båttransport över sjön Viken cyklade jag söder om sjön. Vackra vägar med lite biltrafik och lättcyklat.

I Forsvik stannade jag till och tittade på gala industribyggnader innan jag cyklade till Karlsborg via en tur upp på Vaberget.

I Karlsborg bodde jag två nätter på STF:s vandrarhem i den gamla fästningen. I och med detta kunde jag utforska denna lilla trevliga stad och dess sevärdheter.

I stället för att cykla tillbaka samma väg som jag kommit cyklade jag norrut till Undenäs. Fina små vägar med lite trafik och lättcyklat. Jag övernattade på ett vandrarhem i Undenäs på vägen tillbaka till Sjötorp.

Från Undenäs cyklade jag till Töreboda och Lyrestad innan jag var tillbaka i Sjötorp. Här väntade bilen och efter att jag lastat cykeln på taket körde jag hem, mycket nöjd med min första långcykling.

Med det här upplägg hade jag cyklat cirka 250 kilometer och fått mersmak på ytterligare lite längre cykelturer!

Cykla Ginstleden (Göteborg – Falkenberg) (2012)

En av de första cykellederna jag fick kännedom om var Ginstleden. “Den måste du cykla”, sa många. Och då gjorde jag det, åtminstone en bit på den.

Ginsteden har fått sitt namn efter Hallands landskapsblomma och invigdes 1984. Den är 205 kilometer lång och går mellan Göteborgs södra gräns och Båstad. Ginstleden är numera ersatt av Kattegattleden.

Jag cyklade Ginstleden i etapper då jag valde startpunkter vid olika tider. cyklade sträckorna fram och tillbaka.

Min första sträcka på Ginstleden cyklade jag in på efter att ha cyklat Säröbanan från Radiotorget i Göteborg. Den slutade i Kungsbacka där jag vände och cyklade tillbaka till Radiotorget.

Nästa etapp cyklade jag från Kungsbacka till Fjärås där jag njöt av de vackra backsipporna och av besöket på det gamla gravfältet. I Gåsevadsholm tittade jag på det gamla slottet. Den här etappen avslutade jag i Frillesås. Från Frillesås cyklade jag till Gällinge och tillbaka till Kungsbacka.

Sista etappen jag cyklade på Ginstleden gick från Frillesås till Falkenberg, tur och retur.

Så långt som jag cyklade på Ginstleden var den lättcyklad och hyfsat bra skyltat. Några missar i skyltningen fanns och då tappade jag bort leden. När man vet i vilken riktning man skall cykla kommer man alltid rätt igen, förr eller senare.

Jag cyklade c:a 200 kilometer på Ginstleden.

Ginstleden är nu ersatt av Kattegattlede som till stor del följer samma sträckning denna led.

Cykla på den gamla banvallen från Angered till Gråbo (2013 – 2017)

Vill man ha en lätt cykeltur i vacker miljö är turen på den gamla banvallen till Gråbo, Gråbobanan, ett bra val! Den här leden cyklar jag en till två gånger per år.

Jag brukar starta min cykelrunda vid kanotcentralen i Angered där det är lätt att parkera. Härifrån cyklar jag ned till Angered centrum förbi badhuset och in på en gammal väg som leder rakt upp till den gamla banvallen. Härifrån cyklar jag norrut, mot Gråbo.

På vägen till Gråbo cyklar man mest i skog men man passerar också flera gamla stationshus, de flesta utmed den gamla Gråbobanan finns kvar. Strax norr om Gråbo kommer man till sjön Mjörn och här börjar det vackraste partiet av leden. En lång bit av leden går nära sjön. I Björboholm ser man gamla vackra trähus.

Jag brukar cykla till Östad där jag vänder och cyklar tillbaka till Angered. Mitt upplägg är cirka 50 – 60 kilometer långt och mycket lättcyklat då det inte finns några backar utefter den gamla Gråbobanan. Fram till Sjövik är banvallen asfalterad sedan övergår den till grus.

Cykla runt sjön Anten från Alingsås – Antenslingan (2013)

Att cykla runt sjön Anten bjuder på fina naturupplevelser, men tyvärr även på ett par hårt trafikerade avsnitt längs väg 42 och 190, om man startar i Alingsås. Startar man sin cykling vid Antens station slipper man cykelturen på väg 180 och därmed blir rundan kortare. Jag har cyklat längs sjön Anten med start i Alingsås två gånger.

Från Alingsås cyklade jag västerut på väg 180 till Brobacka. Det här vägavsnittet är bitvis ganska smalt och slingrande men inte så hårt trafikerat. Från Brobacka cyklade jag på väg 190 till vägen mot Antens station. Istället för att cykla norrut på väg 190 cyklade jag österut mot Långared och slapp därmed den hårt trafikerade vägen.

Fin cykling från Antens station till Långared, vacker natur, lite småkuperat men lättcyklat. Från Långared cyklade jag vidare mot Lo och sedan Sollebrunn. Från Sollebrunn cyklade jag vidare till Stora Mellby för att titta på en väderkvarn. Genom fin jordbruksbygd cyklade jag till Magra där man tyvärr måste cykla en bit på väg 42 med sin hårda trafik.

Strax söder om Upplo cyklade jag mot Långared, glad över att få lämna 42:an. Så var det åter lugn och fin cykling till Fly via Långared. Vid Fly var jag tvungen att åter cykla på 42:an med sin hårda trafik fram till Alingsås.

Det här upplägget, cirka 100 kilometer, bjuder på en del fina naturupplevelser men tyvärr också på avsnitt med hård trafik. Helt ok att cykla en eller två gånger.

Cykla runt sjön Mjörn – Mjörn runt (2013)

Det går att cykla en tur runt den vackra sjön Mjörn som delvis är en väldig fin cykeltur.

Jag startade min cykeltur i Alingsås och blev guidad ut ur staden av dagens cykelkompis.

Ute ur Alingsås cyklade vi mot Hemsjö och vidare till Tollered där vi tog av mot Floda. Från Stenkullen cyklade vi vidare till Gråbo där vi cyklade in på den gamla banvallen som vi följde till Sjövik. Vid Östad var vi tvungna att cykla en bit på den hårt trafikerade väg 42 till Brobacka. Från Brobacka cyklade vi tillbaka på väg 180 till Alingsås.

Kul att ha cyklat den här rundan men det var inte den finaste eller trevligaste jag cyklat eftersom det var en hel del biltrafik på en del ställen. Finaste biten av denna cykeltur var sträckan på den gamla banvallen från Gråbo till Sjövik.

Att ha cyklat Mjörn runt en gång räcker för min del. Totalt hade vi cyklat lite drygt 90 kilometer när vi var tillbaka i Alingsås.

Cykla Ginstleden (Göteborg – Falkenberg) (2012)
Cykla i Åkulla bokskogar (2013, 2016, 2017)
Cykla i Vallehärad Kinnekulle (2014, 2015 och 2017)
Cykla på Kinnekulle (2017)
Cykla på Gotland (2014)
Cykla Gårdarna runt sjön, Ulricehamn (2015)

Cykla Trollhättan – Vänersborgsleden (2015)

Den första lite längre cykelturen i den här regionen jag gjorde var cykelleden som kallas för Trollhättan-Vänersborgsleden av turistbyråerna. Genom att cykla den kan man uppleva sevärdheterna i de båda städerna. Leden går genom stadskärnorna men också nära Vänern och Göta älv och förbi fall- och slussområdet.

Leden är markerad och lättcyklad led som bjuder på både stadsmiljö så väl som vacker natur. Trollhättan – Vänersborgsleden är cirka 50 km lång.

Jag började cykla i Trollhättan och sedan vidare norrut till Vänersborg för att fortsätta till Vargön, Västra Tunhem och vidare på mindre vägar tillbaka till Trollhättan. Totalt cyklade jag c:a 70 kilometer på denna tur.

Cykla Linnéleden, Trollhättan (70 km) (2015)

I regionen Trollhättan / Vänersborg finns flera fina cykelleder men också möjligheter till egna upplägg.

Jag cyklade den 70 kilometer långa Linnéleden i juni 2015 och startade i Trollhättan. Leden är bra skyltad. Man kan starta den på olika ställen, själv valde jag Trollhättan som startplats. Bilen fick jag tillstånd att parkera på en bensinstation i centrala staden och sedan var det bara att cykla österut ut ur staden.

Fin asfalterad cykelväg fram till Hunneberg där leden sedan gick på grusvägar över berget, bitvis ganska dåliga med ökad risk för punktering. Jag stannade till i Västra Tunhem för att beundra de små röda stugorna och torpet där kungen med sällskap brukar jaga älg.

Nära Vargön kom jag åter ut på en asfalterad väg och med på detta underlag cyklade jag fram till startplatsen i Trollhättan. ”Lilla Paris”, Vänersborg, är en trevlig liten stad att stanna till i för en fika.

Bra cykelväg från Vänersborg till Trollhättan där jag tittade på fallområdet och slussarna innan jag cyklade tillbaka till bilen för återfärd hem.

Det här var till största delen en lättcyklad led. Över Hunneberg var det dock bitvis lite tungt att cykla på den dåliga grusvägen. Den här leden väckte inget behov hos mig att cykla om den! Men kul att ha cyklat Linnéleden en gång!

Cykla från Västra Tunhem till Vänersnäs (2015)

Efter att ha cyklat två gånger i Trollhättan- Vänersborgsregionen sökte jag efter ännu en ny tur att göra. Genom att studera kartan såg jag att det gick att lägga upp en fin dagstur med start i Västra Tunhem om jag ville cykla till Vänersnäs.

Jag parkerade cykeln i Västra Tunhem och cyklade ned på cykelbanan som ledde till Vargön.

Från Vargön cyklade jag vidare på landsvägen som går ut på Vänersnäs. Knappt någon trafik på den asfalterade vägen som slingrade sig fram genom sädesfälten. En avstickare till den fina badplatsen Gaddesanna blev det innan jag cyklade vidare. Här var det dags för fikarast.

Vid norra delen av halvön tar den allmänna vägen slut vid en vacker herrgård men fortsätter med en privat väg som är avspärrad med en stor grind. Från herrgården går det en liten grusväg västerut  som jag följde tills jag kom ut på en liten udde. Vyn över Vänern rakt norrut var magnifik härifrån. Det blev några bilder på cykeln med Vänern i bakgrunden innan jag började cykla tillbaka till Västra Tunhem samma väg som jag kommit.

Dagen hade bjudit på en fin och lättcyklad tur på totalt 70 kilometer.

Cykla från Ljungskile till Uddevalla+ (2015)

Det är blev en bättre tur än jag trodde när jag la upp den efter vägatlasen. Genom att lägga upp cykelturer efter sin egen fantasi kan man cykla helt fritt.

Jag parkerade bilen i Ljungskile och började dagens tur med att cykla till Ulvesund, Här löper vägen en lång bit längs kusten. I Ulvesund hade jag turen att se en rådjurshona med kid komma simmande från en liten ö till fastlandet! Händer inte så ofta.

Från Ulvesund fortsatte jag cykla norrut mot Resteröd och Ammenäs, fin och lätt cykling. Vid Ammenäs cyklade jag ned till fjorden för att fika. Hittade en fin rastplats med en grandios vy över Uddevallabron och staden.

Efter fikat fortsatte min cykeltur till Bratteröd och Köperöd på fin landsväg. I Käperöd cyklade jag till Resteröd och vidare till Ljungskile.

Framme i Ljungskile kände jag att jag ville cykla ytterligare en bit och gav mig därför ut på vägen till Vassbovik där jag varit ett par gånger för att vandra på Bohusleden. Vacker väg till Vassbovik. Retur till Ljungskile samma väg.

Härlig cykelrunda på fina landsvägar med lite trafik. Dagens etapp uppgick till lite drygt 80 kilometer.

Cykla på Tjörn (2015)
Cykla på Österlen (2015)
Cykla på Åland (2015)

Cykla längs Göta Kanal, Östergötland (Motala – Mem, Tur och Retur) (2016)

Från Motala till Mem, tur och retur, och två andra cykelturer med start i Borensberg, en till Klockrike och en till Vadstena.

Efter att ha cyklat längs Göta kanal i Västergötland skulle jag nu ta mig an östgötadelen. De flesta cyklar denna del med start i Motala, så även jag. Min bas var vandrarhemmet i Borensberg. Härifrån körde jag till ett par olika startplatser för att slippa cykla med packning.

Första etappen: Ljungs Norrby (Borensberg) – Motala, tur och retur (52 km)

Efter att ha kört till Borensberg från Göteborg och checkat in på vandrarhemmet satte jag mig på cykeln och cyklade mot Motala på fina landsvägar som var nästan bilfria. I Motala fick jag se lite efterdyningar av Vätternrundan och passade även på att cykla runt i stan för att se mig omkring. Samma väg tillbaka till Borensberg.

Andra etappen: Borensberg – Linköping, tur och retur (77 km)

Start från vandrarhemmet efter frukost. Fin etapp som huvudsakligen gick längs Göta kanal på Cygrusväg. Såg några passagerarbåtar. Stannade till i Berg för att titta på slussarna. Istället för att ta båt över sjön Roxen cyklade jag söder ut från Berg till Linköping. Vände i utkanten av staden och cyklade tillbaka till Borensberg.

Tredje etappen: Linköping Norsholm, tur och retur (75 km)

Körde med bilen till utkanten av Linköping och cykeln på cykelstället. Startade hos Fordhandlaren som gett mig tillåtelse att parkera bilen hos dem medan jag cyklade. Tack för det!

Det tog en stund att hitta ut ur centrum då jag tappade bort markeringarna. Flera jag frågade om vägen hade inte en aning om var cykelleden gick. Hela den här etappen gick på små landsvägar söder om Roxen. I Norsholm kom jag åter fram till Göta kanal. Här vände jag för att cykla tillbaka till Linköping.

Fjärde etappen: Norsholm – Mem (66 km)

Även idag körde jag till startplatsen för dagens cykling, som var den sista längs Göta kanal.
Från Norsholm cyklar man längs kanalen till Hulta där cykelleden går vidare norr om sjön Asplången. En liten bit öster om Snöveltorp är leden tillbaka vid kanalen. Härifrån cyklar man längs den ända till Mem. I Söderköping gjorde jag en extra tur i centrum för att titta på den gamla stadskärnan innan jag cyklade den sista biten till Mem. Många vackert blommande linfält på denna dagstur. I Mem kom enda regnskuren jag hade! Efter fikapausen cyklade jag tillbaka till Norsholm.

Cykeldag fem: Borensberg – Klockrike – Älvestad – Fornåsa – Lönsås – Borensberg (67 km)

Då det gått mycket snabbare att cykla längs Göta Kanal hade tid över att cykla på den östgötska landsbygden. Idag valde jag att göra en cirkeltur med start i Borensberg. Upplägget hade jag bestämt genom att titta på kartan.

Idag cyklade jag på asfalterade landsvägar hela dagen och slapp på så sätt ”skaket” som uppstår när man cyklar på grusvägar. Vackra landsbygdsvyer och knappt någon biltrafik. Trevligaste upplevelsen var besöket i Klockrike där jag träffade en dam som var aktiv i hembygdsföreningen. Hon berättade om byns historia. Jag blev medveten om byn via boken ”Vägen till Klockrike” som Harry Martinsson skrev. I Klockrike finns en del intressanta gamla byggnader bevarade.

Cykeldag sex: Borensberg – Österstad – Hageby höga – Vadstena, tur och retur (66 km)

Sista cykeldagen i Östergötland valde jag att cykla till Vadsten för att titta på slottet och klostret.
Än en gång cyklade jag på fina landsvägar med väldigt lite biltrafik. Stora sädesfält och blommande vallmo präglade turen. Lättcyklat!

I Vadstena besökte jag slottet och den stora klosterkyrkan innan jag återvände till Borensberg. Vadstena slott byggdes av kung Gustav Vasa på 1500-talet och är nordens bäst bevarade renässansslott. Vadstena kloster grundades av Birgitta Birgersdotter och invigdes 1384. Det utformades enligt hennes himmelska uppenbarelser. Birgitta helgonförklarades av påven i Rom och kallades därefter heliga Birgitta.

Efter turen till Vadstena var mina cykeldagar slut och påföljande dag återvände jag till Göteborg. Jag hade haft många fina naturupplevelser och tur med vädret. Totalt cyklade jag 403 kilometer under mina dagar i Östergötland. Nu hade jag cyklat längs med hela Göta kanal, tur och retur, från Stenstorp i Västergötland till Mem i Östergötland.

Jag kan verkligen rekommendera en cykeltur längs Göta kanal, både i Västergötland så väl som i Östergötland. Leden är lättcyklad och man träffar trevliga människor.

Cykla i Toscana (2017)
Cykla Dalslandsleden (2017)

Cykla Kattegattleden – Göteborg till Helsingborg, tur och retur (2017)

Kattegattleden är Sveriges första nationella cykelled. Leden är 370 kilometer lång och går mellan Göteborg och Helsingborg. Kattegattleden följer delvis den gamla Ginstleden och går till största delen nära kusten. Många vackra vägavsnitt och lite trafik på de vägar man cyklar på, med undantag av avsnittet mellan Varberg och Falkenberg där man cyklar på den hårt trafikerade Kustvägen med bara ett streck som skiljer cyklisten från biltrafiken. En stor del av leden går dock på separerade cykelbanor. Leden är indelad i åtta etapper.

Jag cyklade Kattegattleden i juli och augusti 2017 från Göteborg till Helsingborg, tur och retur. Med några avstickare cyklade jag 813 kilometer uppdelat på tio etapper.

De första sex etapperna utgick jag från Göteborg varifrån jag körde bil till respektive startplats. De fyra återstående etapperna cyklade jag med Laholm som bas.

Så här cyklade jag Kattegattleden:

Centralstationen, Göteborg – Radiomotet, Göteborg (28 km)
Radiomotet, Göteborg – Onsala – Kungsbacka, tur och retur (90 km)
Kungsbacka – Värö, tur och retur (104 km)
Värö – Apelviken, tur och retur (93 km)
Apelviken – Skrea strand, tur och retur (80 km)
Skrea strand – Gullbrandstorp, tur och retur (87 km)
Gullbrandstorp – Mellbystrand, tur och retur (95 km)
Mellbystrand – Skepparkroken (Ängelholm), tur och retur (97 km)
Skepparkroken – Ängelholm – Höganäs – Jonstorp – Ängelholm – Skepparkroken (88 km)
Höganäs – Helsingborg, tur och retur (51 km)

Kattegattleden är lättcyklad då det i stort sett bara finns en enda backe på hela leden, Hallandsåsen. Tyngst var det att cykla över Hallandsåsen från Grevie.

Det här var en fantastiskt cykelupplevelse! Fin natur och lätt cykling. En trevlig upplevelse var att träffa en bekant från det lilla samhället i Dalarna jag växte upp i. Vi hade inte setts sedan slutet av 1960-talet!

Låt dig inspireras till härliga cykelturer i vår vackra natur!

Print Friendly, PDF & Email